Puola ja sen asukkaat ovat vuosisatojen saatossa kokeneet useampia mullistuksia kuin useimmat muut Euroopan valtiot. Se on jättänyt jälkensä monien erilaisten tyylisuuntien muodossa kauniisiin kaupunkeihin sekä upeisiin linnoituksiin ja linnoihin.
Tällä matkalla yhdistyy uusi ja vanha Puola käydessämme maan suurimmissa ja tärkeimmissä kaupungeissa. Ja tämä kaikki tapahtuu junalla!
Aloitamme pääkaupungista Varsovasta, jossa katselemme sen vaikuttavia bulevardeja, kauniita aukioita ja jälkiä kommunistiselta ajalta. Mukavalla junalla matkaamme seuraavaksi Puolan viihtyisimpään kaupunkiin, Wroclawiin, jonne matkailijat ovat vasta viime aikoina löytäneet tiensä. Siellä näemme hyvin säilyneen vanhankaupungin ja pienet kanavat sekä nautimme paikallistunnelmasta. Wroclawista on mahdollista lähteä retkelle katsomaan Zamek Ksiazia, yhtä Puolan isoimmista ja vaikuttavimmista linnoista. Se seisoo jykevästi paikallaan kauniin vanhan luonnonmaiseman ympäröimänä.
Matka päättyy kauniiseen eteläpuolalaiseen Krakovaan. Tutustumme siellä juutalaiseen kortteliin ja vaikuttavaan vanhaankaupunkiin. Krakovasta on mahdollista tehdä retki Auschwitziin.
Matkaohjelmassa on aikaa myös omille seikkailuille Puolan kauniissa vanhoissa kaupungeissa.
Puola ja sen asukkaat ovat vuosisatojen saatossa kokeneet useampia mullistuksia kuin useimmat muut Euroopan valtiot. Se on jättänyt jälkensä monien erilaisten tyylisuuntien muodossa kauniisiin kaupunkeihin sekä upeisiin linnoituksiin ja linnoihin.
Lennämme Helsingistä Varsovaan, jonne laskeudumme noin 1 h 40 min myöhemmin. Matkatavarat saatuamme nousemme bussiin, joka vie meidät keskustaan. Matkan varrella saamme hyvän käsityksen pääkaupungin monista puolista. Varsova on toiminut Puolan pääkaupunkina vuodesta 1596 lähtien, mutta kaupungista löytyy vain vähän jälkiä ajalta ennen toista maailmansotaa, sillä natsit tuhosivat kaupungin perusteellisesti. Kaupunki kuitenkin nousi tuhkasta kuin feeniks ja on nykyään Puolan tärkein taloudellinen veturi. Lähes kaikki kaupungin rakennukset on rakennettu sodan jälkeen. Joitakin jälkiä vanhoista rakenteista voi nähdä Stare Miaston (vanhakaupunki) kunnostetuilla alueilla ja Nowe Miastossa (uusi kaupunki).
Ensimmäinen pysähdyspaikkamme on kaupungin hiljattain uudelleen avattu kauppahalli Hala Koszyki. Aikaisempi Kansan basaari valmistui vuosina 1906–1908, ja täydellinen remontti alkoi 2016. Kauppahallissa on monia erilaisia ruokapaikkoja, joissa tarjoillaan kaikkea mahdollista perinteisestä puolalaisesta ruoasta moderniin aasialaiseen, ranskalaiseen jne. (Lounas ei sisälly matkan hintaan.)
Jatkamme matkaa kävellen pieneen museoon, jolla on kuvaava nimi: Elämää kommunismissa. Pääsemme näkemään, millaista elämä oli ennen. Näyttelyn esineet polkupyöristä ja autoista vaatteisiin, huonekaluihin ja keittiövälineisiin kertovat monien vuosina 1945–1989 Puolassa eläneiden arjesta.
Näiden kiinnostavien elämysten jälkeen suuntaamme hotellille. Matkan varrella ohitamme tyypillisen esimerkin neuvostoarkkitehtuurista. Kyse on Kulttuuripalatsista, joka on kellotorneineen yhä Varsovan korkein rakennus. Iltapäivän lopussa saavumme hotelliin, jossa huoneemme ovat valmiina meitä varten.
Levättyämme hiukan lähdemme yhdessä paikalliseen ravintolaan syömään.
N. 30 km
Pvä 1
Helsinki – Varsova. Saapuminen ja kaupunkikierros, sis. käynnin Elämää kommunismissa museossa.
Lennämme Helsingistä Varsovaan, jonne laskeudumme noin 1 h 40 min myöhemmin. Matkatavarat saatuamme nousemme bussiin, joka vie meidät keskustaan. Matkan varrella saamme hyvän käsityksen pääkaupungin monista puolista. Varsova on toiminut Puolan pääkaupunkina vuodesta 1596 lähtien, mutta kaupungista löytyy vain vähän jälkiä ajalta ennen toista maailmansotaa, sillä natsit tuhosivat kaupungin perusteellisesti. Kaupunki kuitenkin nousi tuhkasta kuin feeniks ja on nykyään Puolan tärkein taloudellinen veturi. Lähes kaikki kaupungin rakennukset on rakennettu sodan jälkeen. Joitakin jälkiä vanhoista rakenteista voi nähdä Stare Miaston (vanhakaupunki) kunnostetuilla alueilla ja Nowe Miastossa (uusi kaupunki).
Ensimmäinen pysähdyspaikkamme on kaupungin hiljattain uudelleen avattu kauppahalli Hala Koszyki. Aikaisempi Kansan basaari valmistui vuosina 1906–1908, ja täydellinen remontti alkoi 2016. Kauppahallissa on monia erilaisia ruokapaikkoja, joissa tarjoillaan kaikkea mahdollista perinteisestä puolalaisesta ruoasta moderniin aasialaiseen, ranskalaiseen jne. (Lounas ei sisälly matkan hintaan.)
Jatkamme matkaa kävellen pieneen museoon, jolla on kuvaava nimi: Elämää kommunismissa. Pääsemme näkemään, millaista elämä oli ennen. Näyttelyn esineet polkupyöristä ja autoista vaatteisiin, huonekaluihin ja keittiövälineisiin kertovat monien vuosina 1945–1989 Puolassa eläneiden arjesta.
Näiden kiinnostavien elämysten jälkeen suuntaamme hotellille. Matkan varrella ohitamme tyypillisen esimerkin neuvostoarkkitehtuurista. Kyse on Kulttuuripalatsista, joka on kellotorneineen yhä Varsovan korkein rakennus. Iltapäivän lopussa saavumme hotelliin, jossa huoneemme ovat valmiina meitä varten.
Levättyämme hiukan lähdemme yhdessä paikalliseen ravintolaan syömään.
N. 30 km
Toivottavasti hyvien yöunien jälkeen on aika lähteä kaupunkikävelylle Puolan pääkaupunkiin. Varsovan asukasluku on 1,7 miljoonaa ja se on Puolan suurin kaupunki. Kommunismin romahdettua 1989 Varsova on kehittynyt nopeammin kuin Puola kokonaisuutena. Kaupunki on muuttunut erityisesti viimeisten 10 vuoden aikana, ja kehitys jatkuu. Varsova on pitkään ollut Puolan helpoin paikka työllistyä, minkä vuoksi monet kaupungin asukkaista ovat kotoisin muualta maasta. Vaikka Varsova vaikuttaa monin tavoin samanlaiselta kuin länsieurooppalaiset kaupungit, sieltä löytyy paljon erityispiirteitä, joita ei löydy Länsi-Euroopan pääkaupungeista, kuten kommunistisen ajan Bar Mleczny (”maitobaari”), joka on yhä toiminnassa. Monoliittiset harmaat kerrostalot, jotka ovat kaupungille tyypillisiä erityisesti sen reunamilla, ovat jälkiä stalinistisesta utilitarismista, joka hallitsi jälleenrakennusta sodan jälkeen. Hieno esimerkki neuvostoarkkitehtuurista on pilvenpiirtäjä Kulttuuripalatsi (puol. Palac kultury), josta pääsemme katsomaan kaupunkia yläilmoista käsin.
Lähdemme kiertämään kaupunkia kävellen ja näemme monia sen nähtävyyksistä, kuten Kuninkaantien, kuninkaanlinnan, Kulttuuripalatsin, yliopiston, puistoja ja paljon muuta. Kaikki ne sijaitsevat kaupungin kahtia jakavan Veikselin länsipuolella. Päätämme kierroksen vanhaankaupunkiin, jossa on mahdollista nauttia myöhäinen lounas ja katsella aluetta lähemmin.
Loppupäivä on varattu omille seikkailuille. Varsova on tunnettu rikkaasta historiasta sekä elämän sykkeestä: kaupungissa on monipuoliset ostosmahdollisuudet ja runsaasti hyviä ravintoloita. Tarjolla on siis kaikkea, mitä Itä-Euroopan mahdolliselta seuraavalta vetonaulalta voi vaatia!
Pvä 2
Varsova. Kaupunkikävely, mm. Kulttuuripalatsi, Kuninkaantie, paikallistyylinen lounas ja omaa aikaa.
Toivottavasti hyvien yöunien jälkeen on aika lähteä kaupunkikävelylle Puolan pääkaupunkiin. Varsovan asukasluku on 1,7 miljoonaa ja se on Puolan suurin kaupunki. Kommunismin romahdettua 1989 Varsova on kehittynyt nopeammin kuin Puola kokonaisuutena. Kaupunki on muuttunut erityisesti viimeisten 10 vuoden aikana, ja kehitys jatkuu. Varsova on pitkään ollut Puolan helpoin paikka työllistyä, minkä vuoksi monet kaupungin asukkaista ovat kotoisin muualta maasta. Vaikka Varsova vaikuttaa monin tavoin samanlaiselta kuin länsieurooppalaiset kaupungit, sieltä löytyy paljon erityispiirteitä, joita ei löydy Länsi-Euroopan pääkaupungeista, kuten kommunistisen ajan Bar Mleczny (”maitobaari”), joka on yhä toiminnassa. Monoliittiset harmaat kerrostalot, jotka ovat kaupungille tyypillisiä erityisesti sen reunamilla, ovat jälkiä stalinistisesta utilitarismista, joka hallitsi jälleenrakennusta sodan jälkeen. Hieno esimerkki neuvostoarkkitehtuurista on pilvenpiirtäjä Kulttuuripalatsi (puol. Palac kultury), josta pääsemme katsomaan kaupunkia yläilmoista käsin.
Lähdemme kiertämään kaupunkia kävellen ja näemme monia sen nähtävyyksistä, kuten Kuninkaantien, kuninkaanlinnan, Kulttuuripalatsin, yliopiston, puistoja ja paljon muuta. Kaikki ne sijaitsevat kaupungin kahtia jakavan Veikselin länsipuolella. Päätämme kierroksen vanhaankaupunkiin, jossa on mahdollista nauttia myöhäinen lounas ja katsella aluetta lähemmin.
Loppupäivä on varattu omille seikkailuille. Varsova on tunnettu rikkaasta historiasta sekä elämän sykkeestä: kaupungissa on monipuoliset ostosmahdollisuudet ja runsaasti hyviä ravintoloita. Tarjolla on siis kaikkea, mitä Itä-Euroopan mahdolliselta seuraavalta vetonaulalta voi vaatia!
Nukumme tänään vähän pidempään, sitten lähdemme kohti Puolan neljänneksi suurinta kaupunkia Wroclawia. Matka taittuu Puolan valtionrautateiden kyydissä ja kestää vähän yli 4 tuntia.
Wroclaw on elänyt pitkään suhteellisen anonyymina tunnetumpien Krakovan ja Varsovan varjossa. Kenties ansaitsemattomasti, sillä Wroclawissa on paljon nähtävää ja koettavaa. Kaupungin vaihtelevat hallitsijat ovat luoneet ainutlaatuisen monimuotoisuuden, joka on nykyään yksi Wroclawin vahvuuksista. Kaupungissa sekoittuvat itävaltalaiset, preussilaiset, juutalaiset ja puolalaiset perinteet ja arkkitehtuuri, mikä tekee kaupungista varsin ainutkertaisen.
Wroclaw tunnetaan erityisesti sen keskusaukiosta Rynekistä, johon luonnollisesti käymme tutustumassa. Aukiota, jonka historia ulottuu 1300-luvulle, hallitsee kaupungintalo. Sen rakentamiseen on mennyt 250 vuotta, mikä näkyy selkeästi rakennuksen arkkitehtuurista: nähtävissä on elementtejä gotiikasta, renessanssista ja varhaisesta barokista. Rakennus ja erityisesti sen idän ja etelän puoleinen julkisivu ovat ehdottomasti historiallisesti Wroclawin mielenkiintoisimpia.
Loppupäivä on omaa aikaa. Kannattaa käydä kaupungin läpi virtaavan Odrajoen pienillä saarilla. Yksi saarista on Kirkkosaari, jolla seisoo Pyhän Johannes Kastajan katedraali. Kirkko kärsi pahoin toisessa maailmansodassa. Se on saaren tärkein nähtävyys, jonka hienot lasimosaiikit ja Puolan suurimmat kirkkourut houkuttelevat kävijöitä. Kirkkosaari on kiinnostava kohde myös tunnelmansa vuoksi. Siellä on mm. vanhantyyliset kaasulamput, jotka vahti sytyttää ja sammuttaa.
Illallisen voi nauttia jossakin kaupungin monista hyvistä ravintoloista. Jos tuntuu, ettet tiedä, mihin mennä, matkanjohtaja auttaa mielellään!
N. 350 km, 4 tuntia (juna)
Pvä 3
Varsova – Wroclaw. Junalla Puolan sydänmaiden läpi ja kaupunkikävely Wroclawissa.
Nukumme tänään vähän pidempään, sitten lähdemme kohti Puolan neljänneksi suurinta kaupunkia Wroclawia. Matka taittuu Puolan valtionrautateiden kyydissä ja kestää vähän yli 4 tuntia.
Wroclaw on elänyt pitkään suhteellisen anonyymina tunnetumpien Krakovan ja Varsovan varjossa. Kenties ansaitsemattomasti, sillä Wroclawissa on paljon nähtävää ja koettavaa. Kaupungin vaihtelevat hallitsijat ovat luoneet ainutlaatuisen monimuotoisuuden, joka on nykyään yksi Wroclawin vahvuuksista. Kaupungissa sekoittuvat itävaltalaiset, preussilaiset, juutalaiset ja puolalaiset perinteet ja arkkitehtuuri, mikä tekee kaupungista varsin ainutkertaisen.
Wroclaw tunnetaan erityisesti sen keskusaukiosta Rynekistä, johon luonnollisesti käymme tutustumassa. Aukiota, jonka historia ulottuu 1300-luvulle, hallitsee kaupungintalo. Sen rakentamiseen on mennyt 250 vuotta, mikä näkyy selkeästi rakennuksen arkkitehtuurista: nähtävissä on elementtejä gotiikasta, renessanssista ja varhaisesta barokista. Rakennus ja erityisesti sen idän ja etelän puoleinen julkisivu ovat ehdottomasti historiallisesti Wroclawin mielenkiintoisimpia.
Loppupäivä on omaa aikaa. Kannattaa käydä kaupungin läpi virtaavan Odrajoen pienillä saarilla. Yksi saarista on Kirkkosaari, jolla seisoo Pyhän Johannes Kastajan katedraali. Kirkko kärsi pahoin toisessa maailmansodassa. Se on saaren tärkein nähtävyys, jonka hienot lasimosaiikit ja Puolan suurimmat kirkkourut houkuttelevat kävijöitä. Kirkkosaari on kiinnostava kohde myös tunnelmansa vuoksi. Siellä on mm. vanhantyyliset kaasulamput, jotka vahti sytyttää ja sammuttaa.
Illallisen voi nauttia jossakin kaupungin monista hyvistä ravintoloista. Jos tuntuu, ettet tiedä, mihin mennä, matkanjohtaja auttaa mielellään!
N. 350 km, 4 tuntia (juna)
Tänään voi lähteä katselemaan tätä kaunista vanhaa kaupunkia omaan tahtiin. Toinen vaihtoehto on lähteä lisämaksulliselle retkelle tutustumaan alueen kiinnostavimpiin nähtävyyksiin: Ksiazin linnaan, joka on Puolan kolmanneksi suurin, sekä Rauhankirkkoon pienessä Świdnican kylässä n. 50 km Wroclawista lounaaseen. (Lisämaksullinen retki ei sisälly matkan hintaan ja ostetaan erikseen.)
Ksiazin linnan rakennutti 1200-luvun lopussa saksalainen herttua Bolko I von Schweidnitz. Linna sai nimekseen Fürstenstein. Linna on vaihtanut omistajaa useita kertoja historian saatossa. Sillä on ollut tärkeä strateginen merkitys alueella toistuneiden sotien aikana. Toisen maailmansodan aikana linna oli natsien käytössä. He rakensivat linnan alle kattavan tunneliston. Sodan jälkeen Neuvostoliiton joukot kävivät linnassa ryöstöretkellä, ja vuoden 1946 jälkeen se kuului erilaisille valtiollisille toimijoille. Tänä päivänä linna on virallinen nähtävyys, johon kuuluu kaunis puisto, gallerioita ja näyttelytiloja.
Nähtyämme vaikuttavan linnan syömme paikallistyylisen lounaan ennen kuin käymme hurmaavassa Świdnican kylässä. Świdnicassa sijaitsee vaikuttava luterilainen Rauhankirkko, joka on Unescon maailmanperintökohde ja yksi Euroopan suurimmista puukirkoista. Kirkko rakennettiin vuonna 1657 Westfalenin rauhan jälkeisten uskonnollisten rajoitusten vuoksi ja sitä voikin pitää uskonnollisen suvaitsevaisuuden symbolina. Kirkko rakennettiin aikana, jolloin kussakin herttuakunnassa sai olla vain kolme ei-katolista kirkkoa. Kirkkorakennuksissa ei saanut olla näkyvää tornia tai kelloja. Lisäksi kirkot sai rakentaa ainoastaan puusta, savesta ja oljesta.
Tämä hyvin erityinen kirkko ei ole vain arkkitehtoninen saavutus, vaan myös kulttuurinen ikoni, joka kertoo tarinaa uskosta ja sinnikkyydestä suuren uskonnollisen kuohunnan aikana. Nykyään kirkko ei toimi vain uskonnollisena kokoontumispaikkana, vaan historiallisena muistomerkkinä, joka vetää tarinallaan ja kauneudellaan puoleensa kävijöitä kaikkialta maailmasta.
Kirkko sijaitsee lähellä kaupungin historiallista aukiota, jota värikkäät renessanssi- ja barokkityyliset talot ympäröivät. Torilla on tarjolla monia paikallisia erikoisuuksia ja käsitöitä. Monista pienistä kahviloista saa kahvia ja kakkua erittäin kohtuulliseen hintaan.
Palaamme hotellille iltapäivän päätteeksi. Loppupäivä on omaa aikaa.
N. 150 km
Pvä 4
Wroclaw. Omaa aikaa tai lisämaksullinen retki Ksiazin linnaan sekä maalaisidylliä (paikallistyylinen lounas sis. retken hintaan).
Tänään voi lähteä katselemaan tätä kaunista vanhaa kaupunkia omaan tahtiin. Toinen vaihtoehto on lähteä lisämaksulliselle retkelle tutustumaan alueen kiinnostavimpiin nähtävyyksiin: Ksiazin linnaan, joka on Puolan kolmanneksi suurin, sekä Rauhankirkkoon pienessä Świdnican kylässä n. 50 km Wroclawista lounaaseen. (Lisämaksullinen retki ei sisälly matkan hintaan ja ostetaan erikseen.)
Ksiazin linnan rakennutti 1200-luvun lopussa saksalainen herttua Bolko I von Schweidnitz. Linna sai nimekseen Fürstenstein. Linna on vaihtanut omistajaa useita kertoja historian saatossa. Sillä on ollut tärkeä strateginen merkitys alueella toistuneiden sotien aikana. Toisen maailmansodan aikana linna oli natsien käytössä. He rakensivat linnan alle kattavan tunneliston. Sodan jälkeen Neuvostoliiton joukot kävivät linnassa ryöstöretkellä, ja vuoden 1946 jälkeen se kuului erilaisille valtiollisille toimijoille. Tänä päivänä linna on virallinen nähtävyys, johon kuuluu kaunis puisto, gallerioita ja näyttelytiloja.
Nähtyämme vaikuttavan linnan syömme paikallistyylisen lounaan ennen kuin käymme hurmaavassa Świdnican kylässä. Świdnicassa sijaitsee vaikuttava luterilainen Rauhankirkko, joka on Unescon maailmanperintökohde ja yksi Euroopan suurimmista puukirkoista. Kirkko rakennettiin vuonna 1657 Westfalenin rauhan jälkeisten uskonnollisten rajoitusten vuoksi ja sitä voikin pitää uskonnollisen suvaitsevaisuuden symbolina. Kirkko rakennettiin aikana, jolloin kussakin herttuakunnassa sai olla vain kolme ei-katolista kirkkoa. Kirkkorakennuksissa ei saanut olla näkyvää tornia tai kelloja. Lisäksi kirkot sai rakentaa ainoastaan puusta, savesta ja oljesta.
Tämä hyvin erityinen kirkko ei ole vain arkkitehtoninen saavutus, vaan myös kulttuurinen ikoni, joka kertoo tarinaa uskosta ja sinnikkyydestä suuren uskonnollisen kuohunnan aikana. Nykyään kirkko ei toimi vain uskonnollisena kokoontumispaikkana, vaan historiallisena muistomerkkinä, joka vetää tarinallaan ja kauneudellaan puoleensa kävijöitä kaikkialta maailmasta.
Kirkko sijaitsee lähellä kaupungin historiallista aukiota, jota värikkäät renessanssi- ja barokkityyliset talot ympäröivät. Torilla on tarjolla monia paikallisia erikoisuuksia ja käsitöitä. Monista pienistä kahviloista saa kahvia ja kakkua erittäin kohtuulliseen hintaan.
Palaamme hotellille iltapäivän päätteeksi. Loppupäivä on omaa aikaa.
N. 150 km
Jos ei ole vielä ehtinyt nuuskia Wroclawin tunnelmia, aamuvirkuilla on tilaisuus tehdä pieni kävelykierros hotellin ympäristössä ennen kuin on aika jättää hyvästit kaupungille ja lähteä kohti toista kaunista ja historiallista kaupunkia – Krakovaa.
Suuntaamme rautatieasemalle, jossa Krakovan-juna odottaa. Matkareitti vie yli jokien ja läpi metsien. Junan ikkunoista näemme avointa tasankoa, joka on leimallista Puolan maaseudulle. Siellä täällä näkyy maanviljelijöitä peltotöissä ja pieniä kyliä perinteisine puolalaistaloineen. Krakovaa lähestyttäessä alkaa aistia kaupungin historiallisen horisontin ääriviivat, joihin kuuluu Wawelin linnan ikoninen torni.
Krakova on yksi Puolan kaupungeista, joka selvisi parhaiten toisen maailmansodan tuhoista. Nimen Krakova pohjana on nimi Krak, joka oli tarinan mukaan mies, joka tappoi alueen asukkaita pitkään kiusanneen lohikäärmeen ja perusti sitten kaupungin.
Saavuttuamme Krakovaan meitä on vastassa bussi, joka kuljettaa meidät suoraan kaupungille. Menemme katselemaan juutalaista korttelia Kazimierzaa. Kaupunginosa on eläväinen ja siellä on paljon kahviloita, ravintoloita ja kauppoja. Käymme mm. vanhassa synagogassa ja juutalaisella hautausmaalla. Jatkamme kierrosta Podgorzen alueelle, jonne saksalaiset perustivat toisen maailmansodan aikana juutalaisen geton. Kun Saksa miehitti Puolan vuonna 1939, Krakovassa asui 65 000 juutalaista. Sodasta ja keskitysleireistä selvisi vain 6 000 juutalaista. Podgorzessa on nykyään muistomerkki, jonka 70 tyhjää tuolia symboloi juutalaisilta jälkeen jäänyttä omaisuutta.
Mielenkiintoisten elämysten jälkeen suuntaamme hotellille. Loppuilta on omaa aikaa. Kannattaa suunnata kaupungin isolle aukiolle, Rynek Glównylle, joka on yksi Euroopan suurimpia, mutta myös kauneimpia aukioita. Aukiolta löytyy kahviloita ja ravintoloita. Aukiolla sijaitsee vanha kauppahalli Sukiennice, joka on vanhan kaupungin sielu ja sydän. Kauppahallissa on pieniä suloisia puukojuja, joissa myydään meripihkakoruja, puutöitä ja monenlaisia muita käsitöitä.
N. 270 km, 3½ tuntia (juna)
Pvä 5
Wroclaw – Krakova. Saapuminen Krakovaan ja juutalainen kaupunginosa.
Jos ei ole vielä ehtinyt nuuskia Wroclawin tunnelmia, aamuvirkuilla on tilaisuus tehdä pieni kävelykierros hotellin ympäristössä ennen kuin on aika jättää hyvästit kaupungille ja lähteä kohti toista kaunista ja historiallista kaupunkia – Krakovaa.
Suuntaamme rautatieasemalle, jossa Krakovan-juna odottaa. Matkareitti vie yli jokien ja läpi metsien. Junan ikkunoista näemme avointa tasankoa, joka on leimallista Puolan maaseudulle. Siellä täällä näkyy maanviljelijöitä peltotöissä ja pieniä kyliä perinteisine puolalaistaloineen. Krakovaa lähestyttäessä alkaa aistia kaupungin historiallisen horisontin ääriviivat, joihin kuuluu Wawelin linnan ikoninen torni.
Krakova on yksi Puolan kaupungeista, joka selvisi parhaiten toisen maailmansodan tuhoista. Nimen Krakova pohjana on nimi Krak, joka oli tarinan mukaan mies, joka tappoi alueen asukkaita pitkään kiusanneen lohikäärmeen ja perusti sitten kaupungin.
Saavuttuamme Krakovaan meitä on vastassa bussi, joka kuljettaa meidät suoraan kaupungille. Menemme katselemaan juutalaista korttelia Kazimierzaa. Kaupunginosa on eläväinen ja siellä on paljon kahviloita, ravintoloita ja kauppoja. Käymme mm. vanhassa synagogassa ja juutalaisella hautausmaalla. Jatkamme kierrosta Podgorzen alueelle, jonne saksalaiset perustivat toisen maailmansodan aikana juutalaisen geton. Kun Saksa miehitti Puolan vuonna 1939, Krakovassa asui 65 000 juutalaista. Sodasta ja keskitysleireistä selvisi vain 6 000 juutalaista. Podgorzessa on nykyään muistomerkki, jonka 70 tyhjää tuolia symboloi juutalaisilta jälkeen jäänyttä omaisuutta.
Mielenkiintoisten elämysten jälkeen suuntaamme hotellille. Loppuilta on omaa aikaa. Kannattaa suunnata kaupungin isolle aukiolle, Rynek Glównylle, joka on yksi Euroopan suurimpia, mutta myös kauneimpia aukioita. Aukiolta löytyy kahviloita ja ravintoloita. Aukiolla sijaitsee vanha kauppahalli Sukiennice, joka on vanhan kaupungin sielu ja sydän. Kauppahallissa on pieniä suloisia puukojuja, joissa myydään meripihkakoruja, puutöitä ja monenlaisia muita käsitöitä.
N. 270 km, 3½ tuntia (juna)
Krakovassa on paljon nähtävää. Tänään katselemme tarkemmin vaikuttavimpia rakennuksia. Elegantissa Stare Miastossa vanhoja kauniita kirkkoja, muistomerkkejä ja rakennuksia on yhä pystyssä. Monet niistä kuuluvat Unescon maailmanperintökohteisiin. Iso keskiaikainen tori on suurin laatuaan Euroopassa. Krakova on historiallinen kaupunki, joka kuljettaa meidät eri aikakausien läpi.
Wawelin kuninkaallinen linna on peräisin 1500-luvulta. Sanotaan, että kaupunki kasvoi linnakukkulan ympärille. Linnassa, joka on nykyään valtava museo, voi käydä katsomassa kuninkaallisia huoneistoja ja kruununjalokiviä sekä taidekokoelmaa, johon kuuluu mm. Leonardo da Vincin teos Nainen ja kärppä. Wawelin katedraalissa vihittiin 1946 papiksi mies, josta myöhemmin tuli paavi Johannes Paavali II.
Pääaukiolla Rynek Glównylla seisoo vanha kauppahalli, joka on peräisin 1400-luvulta. Aukiolla on myös kahviloita, baareja ja ravintoloita. Samaisella aukiolla sijaitsee myös Mariankirkko, joka perustettiin 1200-luvulla. Kiinnitä huomiota melodiaan, joka soitetaan trumpetilla kirkontornista tasatunnein. Soitto katkeaa kesken kaiken muistuttaakseen trumpetistista, joka ammuttiin kirkontorniin mongolien hyökätessä kaupunkiin.
Loppupäivä on varattu omille seikkailuille. Matkanjohtaja jakaa mielellään vinkkejä esim. hyvistä ruokapaikoista.
Pvä 6
Krakova. Kaupunkikierros: Rynek Glówny, Wawelin linna ja tuomiokirkko.
Krakovassa on paljon nähtävää. Tänään katselemme tarkemmin vaikuttavimpia rakennuksia. Elegantissa Stare Miastossa vanhoja kauniita kirkkoja, muistomerkkejä ja rakennuksia on yhä pystyssä. Monet niistä kuuluvat Unescon maailmanperintökohteisiin. Iso keskiaikainen tori on suurin laatuaan Euroopassa. Krakova on historiallinen kaupunki, joka kuljettaa meidät eri aikakausien läpi.
Wawelin kuninkaallinen linna on peräisin 1500-luvulta. Sanotaan, että kaupunki kasvoi linnakukkulan ympärille. Linnassa, joka on nykyään valtava museo, voi käydä katsomassa kuninkaallisia huoneistoja ja kruununjalokiviä sekä taidekokoelmaa, johon kuuluu mm. Leonardo da Vincin teos Nainen ja kärppä. Wawelin katedraalissa vihittiin 1946 papiksi mies, josta myöhemmin tuli paavi Johannes Paavali II.
Pääaukiolla Rynek Glównylla seisoo vanha kauppahalli, joka on peräisin 1400-luvulta. Aukiolla on myös kahviloita, baareja ja ravintoloita. Samaisella aukiolla sijaitsee myös Mariankirkko, joka perustettiin 1200-luvulla. Kiinnitä huomiota melodiaan, joka soitetaan trumpetilla kirkontornista tasatunnein. Soitto katkeaa kesken kaiken muistuttaakseen trumpetistista, joka ammuttiin kirkontorniin mongolien hyökätessä kaupunkiin.
Loppupäivä on varattu omille seikkailuille. Matkanjohtaja jakaa mielellään vinkkejä esim. hyvistä ruokapaikoista.
Päivä on varattu omille seikkailuille ellet sitten halua lähteä retkelle entiselle Auschwitz-Birkenaun keskitysleirille. (Lisämaksullinen retki ei sisälly matkan hintaan ja ostetaan erikseen.)
Tänään koemme yhden Puolan historian monista synkistä kappaleista vieraillessamme Auschwitz-Birkenaun entisellä keskitysleirillä. Leiristä, jolla miljoona juutalaista menetti henkensä, on tullut Euroopan historian synkimpiin kuuluvan ajanjakson symboli. Juuri Auschwitz-Birkenaussa Josef Mengele teetti vangeilla kammottavia lääketieteellisiä kokeitaan. Käymme sekä Auschwitzissa että Birkenaussa.
Katsottuamme sysipimeään historiaan palaamme tähän päivään nauttimalla paikallistyylisen lounaan ennen kuin palaamme iltapäivällä takaisin Krakovaan.
Loppupäivä on omaa aikaa. Matkanjohtaja jakaa mielellään vinkkejä ruokapaikoista yms.
N. 140km
Pvä 7
Krakova. Omaa aikaa tai lisämaksullinen retki Auschwitz-Birkenaun keskitysleirille (paikallistyylinen lounas sis. retken hintaan).
Päivä on varattu omille seikkailuille ellet sitten halua lähteä retkelle entiselle Auschwitz-Birkenaun keskitysleirille. (Lisämaksullinen retki ei sisälly matkan hintaan ja ostetaan erikseen.)
Tänään koemme yhden Puolan historian monista synkistä kappaleista vieraillessamme Auschwitz-Birkenaun entisellä keskitysleirillä. Leiristä, jolla miljoona juutalaista menetti henkensä, on tullut Euroopan historian synkimpiin kuuluvan ajanjakson symboli. Juuri Auschwitz-Birkenaussa Josef Mengele teetti vangeilla kammottavia lääketieteellisiä kokeitaan. Käymme sekä Auschwitzissa että Birkenaussa.
Katsottuamme sysipimeään historiaan palaamme tähän päivään nauttimalla paikallistyylisen lounaan ennen kuin palaamme iltapäivällä takaisin Krakovaan.
Loppupäivä on omaa aikaa. Matkanjohtaja jakaa mielellään vinkkejä ruokapaikoista yms.
N. 140km
Syömme aamiaisen hotellissa. Sitten suuntaamme Krakovan lentokentälle – on kotimatkan aika.
Pvä 8
Krakova – Helsinki. Aamiainen ja kotimatka.
Syömme aamiaisen hotellissa. Sitten suuntaamme Krakovan lentokentälle – on kotimatkan aika.
Tällä matkalla tarjoamme kaksi lisämaksullista retkeä, jotka myydään yhdessä tai erikseen.
Ensimmäinen lisämaksullinen retki suuntautuu Ksiazin linnaan ja Świdnican seudulle. Ksiazin linna, joka on Puolan kolmanneksi suurin ja Unescon suojelema, sekä Świdnican Rauhankirkko houkuttelevat kävijöitä värikkäällä historiallaan ja kauniilla maisemillaan. Olemme sisällyttäneet retken hintaan rennon puolalaistyylisen lounaan. Retkiohjelmassa on lisäksi aikaa katsella hurmaavaa Świdnicaa omatoimisesti. Lue lisää retkestä päiväohjelmasta.
(Retki toteutuu, mikäli osallistujia on vähintään 15.)
Tällä matkalla tarjoamme kaksi lisämaksullista retkeä, jotka myydään yhdessä tai erikseen.
Ensimmäinen lisämaksullinen retki suuntautuu Ksiazin linnaan ja Świdnican seudulle. Ksiazin linna, joka on Puolan kolmanneksi suurin ja Unescon suojelema, sekä Świdnican Rauhankirkko houkuttelevat kävijöitä värikkäällä historiallaan ja kauniilla maisemillaan. Olemme sisällyttäneet retken hintaan rennon puolalaistyylisen lounaan. Retkiohjelmassa on lisäksi aikaa katsella hurmaavaa Świdnicaa omatoimisesti. Lue lisää retkestä päiväohjelmasta.
(Retki toteutuu, mikäli osallistujia on vähintään 15.)
Toinen lisämaksullinen retki tehdään Auschwitz-Birkenaun entiselle keskitysleirille. Leiristä on tullut Euroopan historian synkimpiin kuuluvan ajanjakson symboli. Leirillä kuoli miljoona juutalaista. Juuri Auschwitz-Birkenaussa Josef Mengele teki vangeilla kammottavia lääketieteellisiä kokeitaan. Käymme sekä Auschwitzissa että Birkenaussa. Vierailu leirissä tekee vaikutuksen jokaiseen kävijään.
Vierailun jälkeen syömme hyvän paikallistyylisen lounaan ennen kuin palaamme takaisin Krakovaan.
(Retki toteutuu, mikäli osallistujia on vähintään 15.)
Toinen lisämaksullinen retki tehdään Auschwitz-Birkenaun entiselle keskitysleirille. Leiristä on tullut Euroopan historian synkimpiin kuuluvan ajanjakson symboli. Leirillä kuoli miljoona juutalaista. Juuri Auschwitz-Birkenaussa Josef Mengele teki vangeilla kammottavia lääketieteellisiä kokeitaan. Käymme sekä Auschwitzissa että Birkenaussa. Vierailu leirissä tekee vaikutuksen jokaiseen kävijään.
Vierailun jälkeen syömme hyvän paikallistyylisen lounaan ennen kuin palaamme takaisin Krakovaan.
(Retki toteutuu, mikäli osallistujia on vähintään 15.)
Ksaizin linna ja Świdnican kylä
Auschwitz-Birkenaun keskitysleiri
Ksaizin linna ja Świdnican kylä
Auschwitz-Birkenaun keskitysleiri
Tällä matkalla tarjoamme kaksi lisämaksullista retkeä, jotka myydään yhdessä tai erikseen.
Ensimmäinen lisämaksullinen retki suuntautuu Ksiazin linnaan ja Świdnican seudulle. Ksiazin linna, joka on Puolan kolmanneksi suurin ja Unescon suojelema, sekä Świdnican Rauhankirkko houkuttelevat kävijöitä värikkäällä historiallaan ja kauniilla maisemillaan. Olemme sisällyttäneet retken hintaan rennon puolalaistyylisen lounaan. Retkiohjelmassa on lisäksi aikaa katsella hurmaavaa Świdnicaa omatoimisesti. Lue lisää retkestä päiväohjelmasta.
(Retki toteutuu, mikäli osallistujia on vähintään 15.)
Toinen lisämaksullinen retki tehdään Auschwitz-Birkenaun entiselle keskitysleirille. Leiristä on tullut Euroopan historian synkimpiin kuuluvan ajanjakson symboli. Leirillä kuoli miljoona juutalaista. Juuri Auschwitz-Birkenaussa Josef Mengele teki vangeilla kammottavia lääketieteellisiä kokeitaan. Käymme sekä Auschwitzissa että Birkenaussa. Vierailu leirissä tekee vaikutuksen jokaiseen kävijään.
Vierailun jälkeen syömme hyvän paikallistyylisen lounaan ennen kuin palaamme takaisin Krakovaan.
(Retki toteutuu, mikäli osallistujia on vähintään 15.)
Ksaizin linna ja Świdnican kylä
Auschwitz-Birkenaun keskitysleiri
Suomalainen
Ei
Ei
Zloty
Suomalainen
Ei
Ei
Zloty
Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 20 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Kannattaa pakata mukaan pienehkö reppu tai kassi retkiä tai niitä matkapäiviä varten, joina näet matkatavarasi seuraavan kerran vasta illalla.
Tälle matkalle osallistujan tulee kyetä itse kantamaan/vetämään matkalaukkuaan hotellien ja asemien väliset matkat. Majoitumme hotelleihin lähellä rautatieasemaa, joten matka ei ole pitkä. Mukaan kannattaa lisäksi ottaa pienehkö reppu tai kassi retkiä varten.
Koska suuri osa retkistä toteutetaan kävellen, oletuksena on, että osallistujat pystyvät liikkumaan itsenäisesti ilman avustusta.
Varsovassa, Wroclawissa ja Krakovassa kaupunkikierrokset tehdään kävellen. Kaupunkikierroksella matkaa kertyy helposti 5–10 km päivässä.
Puolan rautatieverkko on kehittynyt voimakkaasti viimeisten vuosikymmenten aikana. Isojen kaupunkien välillä kulkee useita junia päivässä. Junat ovat moderneja ja istuimet mukavia. Usein junassa on kuuden hengen osastoja. Kaikissa vaunuissa on wc, joissakin junissa myös ravintolavaunu. Suosittelemme kuitenkin ostamaan mukaan evästä ennen junan lähtöä. Matkatavarat jokainen joutuu kantamaan itse junaan ja laittamaan paikoilleen matkan ajaksi.
Ortodoksikirkossa naisten tulee peittää päänsä huivilla. Tästä syystä kannattaa ottaa oma huivi mukaan ja kuljettaa sitä käsilaukussa/repussa. Miesten puolestaan tulee paljastaa päänsä kirkossa.
Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 20 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Kannattaa pakata mukaan pienehkö reppu tai kassi retkiä tai niitä matkapäiviä varten, joina näet matkatavarasi seuraavan kerran vasta illalla.
Tälle matkalle osallistujan tulee kyetä itse kantamaan/vetämään matkalaukkuaan hotellien ja asemien väliset matkat. Majoitumme hotelleihin lähellä rautatieasemaa, joten matka ei ole pitkä. Mukaan kannattaa lisäksi ottaa pienehkö reppu tai kassi retkiä varten.
Koska suuri osa retkistä toteutetaan kävellen, oletuksena on, että osallistujat pystyvät liikkumaan itsenäisesti ilman avustusta.
Varsovassa, Wroclawissa ja Krakovassa kaupunkikierrokset tehdään kävellen. Kaupunkikierroksella matkaa kertyy helposti 5–10 km päivässä.
Puolan rautatieverkko on kehittynyt voimakkaasti viimeisten vuosikymmenten aikana. Isojen kaupunkien välillä kulkee useita junia päivässä. Junat ovat moderneja ja istuimet mukavia. Usein junassa on kuuden hengen osastoja. Kaikissa vaunuissa on wc, joissakin junissa myös ravintolavaunu. Suosittelemme kuitenkin ostamaan mukaan evästä ennen junan lähtöä. Matkatavarat jokainen joutuu kantamaan itse junaan ja laittamaan paikoilleen matkan ajaksi.
Ortodoksikirkossa naisten tulee peittää päänsä huivilla. Tästä syystä kannattaa ottaa oma huivi mukaan ja kuljettaa sitä käsilaukussa/repussa. Miesten puolestaan tulee paljastaa päänsä kirkossa.
Hotellimme Varsovassa ja Wroclawissa ovat nykyaikaisia ja sijaitsevat lyhyen kävelymatkan päässä rautatieasemalta (max 300 m). Krakovassa majoitumme hotelliin, joka sijaitsee lähellä vanhaakaupunkia. Hotellivalinnassa sijainti on ollut etusijalla – kaikki käyttämämme hotellit ovat silti hyviä turistiluokan hotelleja.
Vahvistamme hotellit yhteystietoineen viimeistään noin viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Varsova 2 yötä, Wroclav 2 ja Krakova 3.
Hotellimme Varsovassa ja Wroclawissa ovat nykyaikaisia ja sijaitsevat lyhyen kävelymatkan päässä rautatieasemalta (max 300 m). Krakovassa majoitumme hotelliin, joka sijaitsee lähellä vanhaakaupunkia. Hotellivalinnassa sijainti on ollut etusijalla – kaikki käyttämämme hotellit ovat silti hyviä turistiluokan hotelleja.
Vahvistamme hotellit yhteystietoineen viimeistään noin viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Varsova 2 yötä, Wroclav 2 ja Krakova 3.