Vuonna 1995 vastaanotimme Tanskan matkailutoimittajien vuosittain jaettavan palkinnon työstämme kestävän matkailun parissa. Sitä edelsi viiden vuoden epävarmuus ja pohdinta sekä kestävän matkailun kokeilut, jotka pohjautuivat muutamiin yksinkertaisiin perusedellytyksiin. Halusimme, että matkoilla olisi pienin mahdollinen vaikutus kulttuuriin ja luontoon, ja että asiakkaat kokisivat saavansa matkoillamme jotain ainutlaatuista. Tämä johti aluksi muutamiin erikoisiin, jännittäviin ja melko huonosti myyviin matkoihin. Myöhemmin arvoista tuli valtavirtaa koko matkailualalle.
Vuosien ajan painopiste on ollut siinä, kuinka olemme hyviä vieraita, jotka kohtelevat isäntäänsä kohteliaasti ja kunnioittaen. Olemme sitoutuneet Yhdistyneiden kansakuntien Global Compact -aloitteeseen: emme hyväksy korruptiota ja lahjontaa, emme maksa vähimmäispalkkaa pienempiä korvauksia ja kunnioitamme työehtoja. Palkkaamme ja koulutamme paikallista työvoimaa, ja henkilökunnastamme noin 88–90 % on paikallisia. Lisäksi käynnistämme ja tuemme paikallisia projekteja, kuten kouluja ja luonnonsuojelua.
Valitettavasti meillä ei ole mahdollisuuksia tehdä kaikkea, mitä haluaisimme. Tästä syystä keskitymme mieluummin yksittäisiin projekteihin, joilla on aidosti merkitystä. Suurimpia projektejamme ovat olleet kestävän matkailun edellytykset täyttävät leirit sekä omat laivat.
Vuonna 2007 valmistui Keniaan Karen Blixen Camp. Se on täysin hiilidioksidineutraali ja siellä toimii oma matkailu- ja ravintola-alan koulu paikallisille asukkaille. Koulusta valmistuu yhä taitavaa työvoimaa myös monille muille hotelleille. Yksi projekteista oli puiden istuttaminen kompensoimaan hakkuita ja kaskeamista. Kasvatimme taimia ja istutimme 20 000 puuta. Tästä työstä meidät asetettiin ehdolle Al Goren ilmasto- ja ympäristöpalkinnon saajaksi.
Viimeisin hankkeemme on ollut kahden ympäristöystävällisen risteilyaluksen rakentaminen ja käyttöönotto. Ocean Victory-alus teki neitsytmatkansa marraskuussa 2021 ja sisaralus Ocean Albatros 2023. Olemme mm. onnistuneet pienentämään hiilidioksidipäästöjä noin 80 % vanhoihin aluksiin verrattuna. Viimeiset 20 % poistuu, kun kestävän kehityksen kriteerit täyttävä polttoaine saadaan kehitettyä.
Monet projekteista, joiden parissa tänä päivänä työskentelemme, liittyvät yhä luonnonsuojeluun, paikallisen työvoiman koulutukseen ja ympäristötietoisuuden lisäämiseen. Uskomme, että on hyvä osallistua ilmastokeskusteluun ja uusiin hankkeisiin, mutta emme silti saa unohtaa kehitysmaiden ihmisiä.
Søren Rasmussen, Albatrosin omistaja
Matkoja ajatuksella, sydämellä ja huolta pitäen