Tilavassa laivassa (114,3 metriä pitkä ja 11,4 metriä leveä) yhdistyvät modernit mukavuudet ja kodikas tunnelma. Matkustajat voivat nauttia näkymistä loungebaarissa, levätä aurinkoterassin kansituoleilla tai lukea vähän kirjastossa. Kaikki ateriat (täysihoito) nautitaan laivan ravintolassa, jossa on vaihtelua buffet- ja pöytätarjoilun välillä ystävällisen odotushenkilökunnan toimesta. Aluksessa on 75 hyttiä, lounge-kahvila, kirjasto/lukusali ja panoraamaravintola.
Valoisista ja tilavista hyteistä (noin11–14 m2) on hyvät näkymät joelle ja sen ympäristöön. Hyteissä on kaksi erillistä vuodetta tai parivuode, lämmitys/ilmastointi, hiustenkuivain, tallelokero sekä tv. Hytissä on myös kylpyhuone, jossa wc ja suihku.
Ulkohytti, pieni ikkuna, jota ei voi avata. Sijainti Main deck -kannella (alin matkustajakansi). Kaksi erillistä vuodetta. Noin 11 m2.
Ulkohytti, iso ikkuna (ei voi avata). Sijainti Middle deck -kannella (keskimmäinen matkustajakansi). Kaksi erillistä vuodetta. Noin 14 m2.
Ulkohytti, jossa iso näköalaikkuna. Sijainti Upper deck –kannella (ylin matkustajakansi). Kaksi erillistä vuodetta. N. 14 m2.
Laivayhtiöllä on oikeus korottaa matkustajan hyttiluokkaa alukselle saapuessa (Main- ja Middle-deck). Albatros Travel ei vaikuta näihin mahdollisiin hyttiluokan korotuksiin.
Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Albatros Travelille mahdollisesta sairaudesta tai vaivasta, vammasta, raskaudesta tai muusta asiaintilasta, jolla voi olla merkitystä matkustajan hyvinvoinnin tai terveyden kannalta risteilyn aikana.
Valitettavasti alus ei sovellu liikuntarajoitteisille matkustajille, jotka eivät pysty liikkumaan omin avuin. Tämä johtuu lähinnä turvallisuussyistä, sillä varustamo vaatii, että kaikkien matkustajien on kyettävä siirtymään aluksesta toiseen ilman miehistön tai kanssamatkustajien apua.
Pyörätuolia tai kävelytukea/rollaattoria ei saa tuoda alukselle. Kyse on jälleen turvallisuudesta: kulkuväylät täytyy pitää vapaina.
Kaikki ateriat nautitaan aluksen viihtyisässä ravintolassa. Aamiainen tarjoillaan seisovasta pöydästä. Tarjolla on kaikkea munista, pekonista ja aamiaispannukakuista leipään, tuoreisiin hedelmiin ja erilaisiin aamiaistuotteisiin.
Lounas voi olla tarjolla joko seisovasta pöydästä tai tarjoillaan pöytiin. Kasvisruokaa on aina tarjolla. Lounaan jälkeen pöytiin tarjoillaan kahvia ja teetä. Lounas saattaa joskus olla eväspaketti, jonka otamme mukaamme kokopäiväretkelle. Mikäli lounas ei sisälly matkan hintaan, se käy selvästi ilmi päiväohjelmasta.
Illallinen tarjoillaan pöytiin ja koostuu kolmesta tai useammasta ruokalajista. Voit aina valita, otatko kalaa, kasvista vai lihaa pääruoaksi. Yleensä myös alku- ja jälkiruokavaihtoehtoja on useita. Jälkiruoan kanssa tarjoillaan kahvia ja teetä. Omalla kustannuksella voit nauttia myös digestiivin.
Ateriat syödään samassa pöydässä koko risteilyn ajan.
Pääaterioiden lisäksi tarjoillaan aamukahvia/-teetä, iltapäiväkahvia/-teetä sekä leivonnaisia. Joinakin päivinä tarjolla on lisäksi yöpalaa.
Ateria-ajat vaihtelevat päivittäin. Tarkka aika selviää paikan päällä matkanjohtajalta. Lähtökohtaisesti ateria-ajat ovat seuraavat:
Aterioiden yhteydessä tarjoillaan kahvia ja teetä. Tiettyinä päivinä tarjolla on myös iltapäiväkahvia/-teetä ja leivonnaisia.
Aluksen ravintolassa on mahdollisuudet valmistaa ruokaa diabeetikoille, kasvissyöjille, keliaakikoille ja laktoosi-intolerantikoille. Erityisruokavaliosta ei tarvitse ilmoittaa etukäteen; riittää, että kerrot asiasta risteilyn alussa.
Ravintolan menukorttiin on jokaisen ruokalajin kohdalle merkitty sen sisältämät ruoka-aineet, jotka voivat aiheuttaa allergiaoireita. Loungessa on taulu, joka kertoo yleisimmistä ruoka-aineallergioista. Voit verrata menukorttia taulun tietoihin.
Kahvi ja tee aterioilla sisältyy matkan hintaan, muut juomat ovat maksullisia.
Aluksella on tarjolla juomapaketti, jonka ostaessasi voit juoda rajattomasti tiettyjä juomia (limsaa, talon viiniä, hanaolutta ja alkoholitonta pullo-olutta). Paketin hinta on n. 20–25 euroa/henkilö/päivä. Mikäli hyttiin majoittuu kaksi henkilöä, molempien tulee ostaa oma juomapaketti.
Ravintolassa pullo viiniä maksaa n. 20–35 euroa, olut (pullo tai hanaolut) n. 3–5 euroa. Drinkit maksavat n. 6–8 euroa, limsat ja kivennäisvesi n. 2,5–4,5 euroa/pullo.
Pullo-olut, drinkit, väkevät alkoholijuomat ja erikoiskahvit (esim. espresso ja latte) eivät sisälly juomapakettiin. Huomaathan, että juomapaketti on jokaisen omaan kulutukseen. Väärinkäytöksissä, kuten juoman tarjoamisesta muille, juomapaketti voidaan evätä rahoja palauttamatta.
Hanavesi aluksella on puhdistettua ja tulee aluksen vesitankista. Hanavettä voi juoda ja sillä voi pestä hampaat.
MS Seine Comtessella ei tarvitse noudattaa erityistä pukeutumiskoodia. Yleensä matkustajat pukeutuvat iltaisin siististi ja rennosti. Miehillä tämä voi tarkoittaa pitkiä housuja ja kauluspaitaa/kauluksellista pikeepaitaa. Naiset voivat pukeutua esim. kesämekkoon, hameeseen tai housuihin ja paitaan. Juhlavampia vaatteita voi pakata mukaan ns. juhla-/gaalailtoja varten. Jos matkustat kesäkuukausina, suosittelemme kevyitä puuvillavaatteita. Neule tai ohut jakku kannattaa pakata mukaan. Retkille kannattaa varata mukavat kengät.
Omia pyyhkeitä ei tarvitse pakata mukaan.
Hytit siivotaan päivittäin.
Jännite on 220 V. Hyteissä on rasiat kaksinapaisille pistotulpille. Aluksella ei saa käyttää omia silitysrautoja tai vastaavia sähkölaitteita. Hytissä on hiustenkuivain.
Aluksella on käytössä langaton internetyhteys. Verkkoyhteys on yleensä paras aluksen vastaanoton läheisyydessä ja joissakin muissa yhteisissä tiloissa, mutta heikompi tai olematon hyteissä. Huomaathan, että matkan varrella yhteys voi katketa lyhyeksi tai pidemmäksi aikaa. Voit ostaa tuntihintaisen nettiyhteyden aluksella. Lue lisää aluksen käsikirjasta paikan päällä.
Aluksen tv- ja satelliittisignaali voi lakata toimimasta joillakin reittiosuuksilla.
Huomaathan, että matkapuhelimella soittaminen ja datasiirto voi olla ulkomailla kallista. Halutessasi voit tiedustella hintoja operaattoriltasi ennen matkaa.
Hytissä on tallelokero. Huomaathan kuitenkin, ettei varustamo eikä Albatros Travel vastaa tallelokeroon, hyttiin tai muualle alukselle jätetyistä esineistä.
Aluksella kaikki hinnat ovat euroissa. Aterialla annetaan hytin numero ja kuitataan tilatut juomat. Loppulasku laaditaan risteilyn toiseksi viimeisenä päivänä. Laskun voi maksaa joko käteisellä (euroilla) tai luottokortilla (Visa, MasterCard). Mainittakoon tässä yhteydessä, että joidenkin varustamoiden pankki sijaitsee Kyproksella tai EU:n ulkopuolella. Tästä syystä matkustajan luottokortilla tulee pystyä maksamaan myös EU:n ulkopuolella. Matkanjohtaja kertoo yksityiskohtaisemmin maksamisesta paikan päällä. Huomaathan, että ylimääräisten retkien hintaan lisätään aluksella 1 %:n palvelumaksu.
Juomat ja muu henkilökohtainen kulutus, kuten esim. internetin käyttö.
Maissa, joissa käymme risteilyn aikana, sekä risteilyaluksilla on varsin organisoitunut juomarahakäytäntö. Paikallisoppaat ja bussinkuljettajat sekä aluksen miehistö odottavat saavansa tietyn suuruisen summan retken/risteilyn päätteeksi. Tällä matkalla suosittelemamme summa on 10–13 euroa/yö/henkilö.
Matkan hinta ei sisällä henkilökohtaisia juomarahoja, sillä kyse on yksityisasiasta. Albatros Travel maksaa palkkaa paikallisoppaille, kuljettajille ja aluksen henkilökunnalle, mutta monessa kulttuurissa palvelualan peruspalkka on alhainen, koska juomarahat nostavat sitä. Haluamme kuitenkin korostaa, että juomarahat ovat jokaisen henkilökohtainen asia ja niiden antaminen vapaaehtoista.
Alus on suurelta osin savuton. Tupakointi on sallittua ainoastaan aurinkokannella pöydissä, joissa on tuhkakupit. Kaikkialla muualla – sisällä ja ulkona – tupakointi on kielletty.
Alle 18-vuotiaat saavat matkustaa vain yli 18-vuotiaan seurassa. Alkoholia myydään vain 18 vuotta täyttäneille.
Lapset ovat tervetulleita alukselle. Alle 18-vuotiaat lapset eivät saa nukkua ilman aikuista eli kaksi lasta ei voi majoittua samaan hyttiin kahdestaan. Alle 2-vuotiaita lapsia ei risteilylle voi ottaa.
Risteilymatkalla matkanjohtajan rooli on erilainen kuin tavanomaisella kiertomatkalla, jolloin ryhmä viettää pääosan ajasta yhdessä. Risteilyllä on mahdollisuus sekä nauttia seurasta että viettää omaa aikaa laivalla ja maissa.
Matkanjohtaja on apunasi käytännön asioiden järjestämisessä, oli sitten kyse lennoista, lentokenttäkuljetuksesta, lähtöselvityksestä, tulkkauksesta, vinkeistä liittyen laivamatkaan ja satamavierailuihin. Matkanjohtaja on lisäksi mukana päiväohjelmaan merkityillä retkillä. Mikäli haluat viettää omaa aikaa maissa, voit aina kääntyä matkanjohtajan puoleen kysymyksinesi.
Yksittäisillä risteilyillä kysyntä on niin suurta, että matkaan lähtee ns. rinnakkaisryhmä. Haluamme nimittäin tarjota hienon lomaelämyksen niin monille asiakkaille kuin mahdollista. Samalla risteilyllä voi siis olla useita ryhmiä samaan aikaan. Jokaisella ryhmällä on kuitenkin aina oma suomalainen matkanjohtaja.
Rinnakkaisryhmiä joudutaan usein lennättämään eri lentoyhtiöillä. Tällaisessa tapauksessa lentopaikat jaetaan varausjärjestyksessä. Ensimmäisenä varanneet asiakkaat saavat nopeimman/suorimman lentoreitin.
Matkustajat ovat valtaosin Pohjoismaista ja Saksasta. Pääkieli on yleisimmin saksa ja yksittäisillä lähdöillä englanti. Mukana on aina suomalainen matkanjohtaja, joka pitää huolta Albatros Travelin ryhmästä. Miehistö puhuu sekä saksaa että englantia.
Lentokentältä/hotellista on yhteiskuljetus alukselle. Lähtöselvityksen ajankohta selviää matkanjohtajalta. Varaudu odotteluun, sillä kaikki matkustajat ovat menossa alukseen samoihin aikoihin.
Aluksella on iso ja viihtyisä aurinkokansi, jolla voi oleilla, kun alus on laiturissa tai lipuu rauhallisesti ohi kauniiden maisemien.
Huomaathan, että tiettyinä päivinä ja tietyillä reiteillä aurinkokansi voi olla suljettu. Yleensä syynä on se, että kuljemme matalien siltojen ali tai sulkujen läpi. Näin on erityisesti risteilyillä Reinin ja Tonavan välillä: aurinkokansi on suljettuna Main-joen suulta Kelheimiin tai päinvastoin.
Moderneissa aluksissa ei ole yleensä paljonkaan melua, mutta on selvää, että aluksen peräosassa sijaitsevissa hyteissä moottorin ääni kuuluu voimakkaampana kuin keskellä alusta. Sama koskee keulahyttejä silloin, kun aluksen keulapotkureita käytetään – yleensä vain, kun kuljetaan sulkujen läpi. Ilmastointi ja ilmanvaihtojärjestelmä pitävät vaimeaa ääntä ollessaan käynnissä.
Kun jokiristeilyalukset asettuvat laituriin, ne kiinnitetään useasta kohdasta pitkittäin toisiinsa. Tämän vuoksi satamassa sinulla voi olla näkymät toiseen alukseen maisemien sijasta. Myös käynti maihin kulkee muiden alusten kautta – tai muiden alusten matkustajat kulkevat MS Seine Comtessen kautta.
Matkanteko eurooppalaisilla joilla riippuu senhetkisestä veden korkeudesta. Vuosittain on ajankohtia, jolloin vesi on joko niin alhaalla tai niin korkealla, että joidenkin reittien ajaminen on hankalaa tai mahdotonta. Tällaisissa tapauksissa varustamo pyrkii mahdollisuuksien mukaan ajamaan vaihtoehtoista reittiä ja tarjoamaan vaihtoehtoisia retkiä. Muutokset, jotka ilmoitetaan 48 tuntia ennen matkaa, eivät välttämättä johda korvauksiin.
Matkustaminen sulkujen läpi on elämys, jota monet odottavat. Kyse onkin jännittävästä osasta matkantekoa Euroopan jokiverkostossa. Sulut voivat kuitenkin toisinaan aiheuttaa epämukavuutta, sillä niihin voi olla jonoa tai toiminta voi olla keskeytetty, mikä aiheuttaa muutoksia ohjelmaan. Albatros Travel ja varustamo pidättävät oikeuden matkaohjelman muutoksiin, jotka johtuvat veden korkeuden muutoksista ja muutoksista sulkujen toiminnassa.