Tokion pikkukylien ja kortteleiden kiehtova rihmasto ja upeaa luontoa Hakonen kansallispuistossa, jossa nousemme gondolihissillä ylös Komagatake-vuorelle ihailemaan näkymiä majesteettiselle Fujille. Matkaamme Kiotoon, entiseen keisarilliseen kaupunkiin, jossa tuhannet temppelit, puutarhat, geishakorttelit ja mainio ruoka odottavat. Narassa, ensimmäisessä pysyvässä pääkaupungissa ovat maan vanhimmat ja kenties vaikuttavimmat rakennukset.
Hiroshimassa tutustumme toisen maailmansodan muistomerkkeihin ja läheiseen Miyajiman pyhään temppelisaareen, jonka tunnusmerkki on saaren edustalla meressä seisova oranssinpunainen torii-portti.
Kagoshimassa, Kyushun kauniilla saarella Japanin eteläisimmässä kärjessä, käymme mm. Sakurajiman tulivuorella ja haikujen Sengan-enissä sekä näemme ja kuulemme kamikaze&samuraihistoriaa. Tyypillinen kagoshimalainen jalkakylpyä nimeltään asi-yu hellii matkailijan jalkoja ja Ibusukin rannikkokaupungissa sukellamme kirjaimellisesti hiekkaan -täällä hiekka lämpiää maanalaisten kuumien lähteiden ansiosta ja sisältää suolaa. Hiekkakylvyn uskotaan omaavan tervehdyttäviä vaikutuksia.
Matka päättyy Osakaan, jossa on aikaa tehdä viimeiset ostokset. Liikumme matkan aikana Shinkansen-luotijunilla.
Tokion pikkukylien ja kortteleiden kiehtova rihmasto ja upeaa luontoa Hakonen kansallispuistossa, jossa nousemme gondolihissillä ylös Komagatake-vuorelle ihailemaan näkymiä majesteettiselle Fujille. Matkaamme Kiotoon, entiseen keisarilliseen kaupunkiin, jossa tuhannet temppelit, puutarhat, geishakorttelit ja mainio ruoka odottavat. Narassa, ensimmäisessä pysyvässä pääkaupungissa ovat maan vanhimmat ja kenties vaikuttavimmat rakennukset.
Otamme kurssin kohtia Tokiota ja Japania.
Pvä 1
Lento Helsinki - Tokio
Otamme kurssin kohtia Tokiota ja Japania.
Saavuttuamme Tokioon lähdemme saman tien tutustumaan kaupunkiin. Tokio oli kauan sitten vähäinen kalastajakylä, mutta nykyään se on yksi maailman suurimmista ja moderneimmista kaupungeista. Tokio koostuu monista pienistä kaupunginosista, joista jokaisella on omat erityispiirteensä ja oma tunnelmansa. Tulevien päivien aikana vierailemme niistä kaikkein kiinnostavimmissa.
Ohjelmassa on vierailu Japanin tunnetuimmassa shintotemppelissä, Meiji Jingussa, joka valmistui 1920 ja symboloi keisarin tärkeää roolia tuona aikana japanilaisessa yhteiskunnassa sekä poliittisena että uskonnollisena johtajana. Vasta toisen maailmansodan jälkeen keisari sai nykyisen statuksensa Japanin epäpoliittisena symbolina. Matkalla temppeliin kuljemme valtavan torii-portin kautta ja jatkamme läpi rauhaisan metsän, joka ympäröi temppeliä. Metsän puut ovat lahja keisarilliselle temppelille koko Japanin kansalta.
Suuntaamme yhteen kaupungin tunnetuimmista osista – niin japanilaisten kuin matkailijoidenkin keskuudessa – nimittäin Shibuyaan, joka sijaitsee keskellä Tokiota ja jonka asema on yksi Tokion liikenteellisistä solmukohdista. Maailman vilkkaimmaksi sanotussa Center gain risteyksessä neonvalot vilkkuvat, mainokset ja musiikkivideot välkkyvät valtavilla videoseinillä, ja sadat japanilaiset – liikemiehistä koululaisiin ja trendikkäisiin nuoriin villeine kampauksineen – kiiruhtavat eteenpäin valon vaihtuessa vihreäksi. Aseman edustalla on pieni koirapatsas – Hachiko – joka on kaupungin tunnetuin tapaamispaikka. Tarina uskollisesta Hachiko-koirasta, joka päivästä päivään odottaa isäntäänsä aseman edessä – myös tämän jo kuoltua – on itsessään hyvin liikuttava. Hachikon tarinasta tehtiin Japanissa elokuva jo 1980-luvulla, ennen Richard Geren tähdittämää Hollywood-versiota vuodelta 2009.
Illalla lähdemme tervetuloillalliselle paikalliseen ravintolaan. Japanilainen ruoka kuuluu maailman terveellisimpiin ja monipuolisimpiin. Tarjolla on paljon kalaa ja vihanneksia – ja paljon muutakin kuin sushia! Ruoka itsessään on tärkeä osa elämystä matkustettaessa Auringon valtakunnassa. Joissakin ravintoloissa on kuvat ruoka-annoksista – joskus jopa luonnollista kokoa olevat muoviset mallit – joten tällä matkalla on loistava tilaisuus kokeilla jotakin aivan uutta!
Huom. Saapumispäivän ohjelma voi vaihdella riippuen lentoaikataulusta. Ei siis ole varmaa, että ehdimme tehdä kaikki ohjelmaan merkityt asiat saapumispäivänä (koskee myös tervetuloillallista, joka saattaa siirtyä seuraavaan päivään). Kaikki Tokion elämykset tulevat kuitenkin koettua, mutta osa kenties vasta seuraavina päivinä.
Pvä 2
Saapuminen Tokioon, Japaniin - lounas, shintotemppeli Meiji Jingu ja Shibuya - tervetuloillallinen
Saavuttuamme Tokioon lähdemme saman tien tutustumaan kaupunkiin. Tokio oli kauan sitten vähäinen kalastajakylä, mutta nykyään se on yksi maailman suurimmista ja moderneimmista kaupungeista. Tokio koostuu monista pienistä kaupunginosista, joista jokaisella on omat erityispiirteensä ja oma tunnelmansa. Tulevien päivien aikana vierailemme niistä kaikkein kiinnostavimmissa.
Ohjelmassa on vierailu Japanin tunnetuimmassa shintotemppelissä, Meiji Jingussa, joka valmistui 1920 ja symboloi keisarin tärkeää roolia tuona aikana japanilaisessa yhteiskunnassa sekä poliittisena että uskonnollisena johtajana. Vasta toisen maailmansodan jälkeen keisari sai nykyisen statuksensa Japanin epäpoliittisena symbolina. Matkalla temppeliin kuljemme valtavan torii-portin kautta ja jatkamme läpi rauhaisan metsän, joka ympäröi temppeliä. Metsän puut ovat lahja keisarilliselle temppelille koko Japanin kansalta.
Suuntaamme yhteen kaupungin tunnetuimmista osista – niin japanilaisten kuin matkailijoidenkin keskuudessa – nimittäin Shibuyaan, joka sijaitsee keskellä Tokiota ja jonka asema on yksi Tokion liikenteellisistä solmukohdista. Maailman vilkkaimmaksi sanotussa Center gain risteyksessä neonvalot vilkkuvat, mainokset ja musiikkivideot välkkyvät valtavilla videoseinillä, ja sadat japanilaiset – liikemiehistä koululaisiin ja trendikkäisiin nuoriin villeine kampauksineen – kiiruhtavat eteenpäin valon vaihtuessa vihreäksi. Aseman edustalla on pieni koirapatsas – Hachiko – joka on kaupungin tunnetuin tapaamispaikka. Tarina uskollisesta Hachiko-koirasta, joka päivästä päivään odottaa isäntäänsä aseman edessä – myös tämän jo kuoltua – on itsessään hyvin liikuttava. Hachikon tarinasta tehtiin Japanissa elokuva jo 1980-luvulla, ennen Richard Geren tähdittämää Hollywood-versiota vuodelta 2009.
Illalla lähdemme tervetuloillalliselle paikalliseen ravintolaan. Japanilainen ruoka kuuluu maailman terveellisimpiin ja monipuolisimpiin. Tarjolla on paljon kalaa ja vihanneksia – ja paljon muutakin kuin sushia! Ruoka itsessään on tärkeä osa elämystä matkustettaessa Auringon valtakunnassa. Joissakin ravintoloissa on kuvat ruoka-annoksista – joskus jopa luonnollista kokoa olevat muoviset mallit – joten tällä matkalla on loistava tilaisuus kokeilla jotakin aivan uutta!
Huom. Saapumispäivän ohjelma voi vaihdella riippuen lentoaikataulusta. Ei siis ole varmaa, että ehdimme tehdä kaikki ohjelmaan merkityt asiat saapumispäivänä (koskee myös tervetuloillallista, joka saattaa siirtyä seuraavaan päivään). Kaikki Tokion elämykset tulevat kuitenkin koettua, mutta osa kenties vasta seuraavina päivinä.
Päivän retki toteutetaan kävellen ja metrolla. Aloitamme retken vierailemalla Asakusassa, vanhassa kaupunginosassa, joka sijaitsee "matalassa kaupungissa" Sumida-joen varrella, jossa näemme Sensojin temppelin ja Kaminarin portin (Ukkosen portin). Portti erottuu suurilla punaisilla lyhdyillään. Täällä saat vaikutelmia perinteisestä Tokiosta.
Asakussa on edelleen muutamia vanhoja, hyvin säilyneitä puutaloja, jotka selvisivät toisen maailmansodan tuhoista. Poikkea hetkeksi Sensoiji-temppelin ympärillä oleville pienille sivukaduille, missä pienet välipalakojut houkuttelevat sekä makealla että suolaisella. Kokeile esimerkiksi vastapaahdettua senbeitä, kuuluisia japanilaisia pretzelejä, joita on monenlaisia makuja ja kokoja.
Jos haluat piristää keittiötäsi japanilaisilla keittiötarvikkeilla – tai jos haluat vain kokea ainutlaatuisen Tokio-elämyksen – kulje tovi kuuluisalla Kappabashidorilla, jonne pääset helposti temppeliltä kävellen. Kadulla myydään kaikkea keittiöpuuhiin liittyvää: muovisista ruokafiguureista kattiloihin, syömäpuikoihin, japanilaiseen keramiikkaan, valurautaisiin teekannuihin, vihreään teehen, teräviin veitsiin ja paljon muuhun. Asakusan jälkeen, aivan Sumida-joen toisella puolella, vierailemme Tokion korkeimmassa rakennuksessa; Skytree-televisiotornissa ja ihailemme tornin huipulta avautuvaa näkymää miljoonakaupunkiin.
Jatkamme Ginzan kaupunginosaan Ginza Linella, kaupungin vanhimmalla metrolinjalla, joka on lähes sata vuotta vanha. Ginza tarkoittaa "hopeaseppää" ja on useiden vuosien ajan ollut Tokion hienoin ostosalue. Kaikki kalliit merkkituotteet Japanista ja koko maailmasta ovat edustettuina täällä.
Kävelemme pitkin Ginzan eloisaa ja tyylikästä pääkatua, jossa ei vain shoppailevat ihmiset, vaan myös kiireiset liikemiehet kuuluvat katukuvaan. Ginza on kuuluisa usein epätavanomaisesta arkkitehtuuristaan kaikissa sen muodoissa: kaikkea futuristisista jättiläisrakennuksista tylsiin toimistorakennuksiin. Tokion
arkkitehtuurista ja kaupunkisuunnittelusta on monia mielipiteitä, mutta yksi asia on varma: Tokion kortteleihin ja eri alueisiin tutustuminen on kaikkea muuta kuin tylsää.
Ginzasta jatkamme kävellen kohti suurta Tokyo International Forum konferenssikeskusta, joka on rakennettu vuonna 1996. Rakennuksen suuri teräs- ja lasirakenne muistuttaa pitkän veneen runkoa.
Täällä järjestetään konferensseja, messuja, konsertteja ja näyttelyitä. Täältä jatkamme edelleen kävellen ja vierailemme Keisarillisen palatsin vieressä olevassa puistossa, josta on näkymä palatsiin alueelle.
Pvä 3
Tokio. Asakusa-temppeli, Skytree tv-torni, Ginza, Tokio International Forum ja Keisarillisen palatsin puisto
Päivän retki toteutetaan kävellen ja metrolla. Aloitamme retken vierailemalla Asakusassa, vanhassa kaupunginosassa, joka sijaitsee "matalassa kaupungissa" Sumida-joen varrella, jossa näemme Sensojin temppelin ja Kaminarin portin (Ukkosen portin). Portti erottuu suurilla punaisilla lyhdyillään. Täällä saat vaikutelmia perinteisestä Tokiosta.
Asakussa on edelleen muutamia vanhoja, hyvin säilyneitä puutaloja, jotka selvisivät toisen maailmansodan tuhoista. Poikkea hetkeksi Sensoiji-temppelin ympärillä oleville pienille sivukaduille, missä pienet välipalakojut houkuttelevat sekä makealla että suolaisella. Kokeile esimerkiksi vastapaahdettua senbeitä, kuuluisia japanilaisia pretzelejä, joita on monenlaisia makuja ja kokoja.
Jos haluat piristää keittiötäsi japanilaisilla keittiötarvikkeilla – tai jos haluat vain kokea ainutlaatuisen Tokio-elämyksen – kulje tovi kuuluisalla Kappabashidorilla, jonne pääset helposti temppeliltä kävellen. Kadulla myydään kaikkea keittiöpuuhiin liittyvää: muovisista ruokafiguureista kattiloihin, syömäpuikoihin, japanilaiseen keramiikkaan, valurautaisiin teekannuihin, vihreään teehen, teräviin veitsiin ja paljon muuhun. Asakusan jälkeen, aivan Sumida-joen toisella puolella, vierailemme Tokion korkeimmassa rakennuksessa; Skytree-televisiotornissa ja ihailemme tornin huipulta avautuvaa näkymää miljoonakaupunkiin.
Jatkamme Ginzan kaupunginosaan Ginza Linella, kaupungin vanhimmalla metrolinjalla, joka on lähes sata vuotta vanha. Ginza tarkoittaa "hopeaseppää" ja on useiden vuosien ajan ollut Tokion hienoin ostosalue. Kaikki kalliit merkkituotteet Japanista ja koko maailmasta ovat edustettuina täällä.
Kävelemme pitkin Ginzan eloisaa ja tyylikästä pääkatua, jossa ei vain shoppailevat ihmiset, vaan myös kiireiset liikemiehet kuuluvat katukuvaan. Ginza on kuuluisa usein epätavanomaisesta arkkitehtuuristaan kaikissa sen muodoissa: kaikkea futuristisista jättiläisrakennuksista tylsiin toimistorakennuksiin. Tokion
arkkitehtuurista ja kaupunkisuunnittelusta on monia mielipiteitä, mutta yksi asia on varma: Tokion kortteleihin ja eri alueisiin tutustuminen on kaikkea muuta kuin tylsää.
Ginzasta jatkamme kävellen kohti suurta Tokyo International Forum konferenssikeskusta, joka on rakennettu vuonna 1996. Rakennuksen suuri teräs- ja lasirakenne muistuttaa pitkän veneen runkoa.
Täällä järjestetään konferensseja, messuja, konsertteja ja näyttelyitä. Täältä jatkamme edelleen kävellen ja vierailemme Keisarillisen palatsin vieressä olevassa puistossa, josta on näkymä palatsiin alueelle.
Lähdemme retkelle Hakonen kansallispuistoon, Tokiosta länteen. Kaunis ja majesteettinen Fuji-vuori on Japanin tunnetuin symboli ja yksi maan pyhimmistä paikoista. Jos sää sallii, vuoren voi nähdä matkalla monesta suunnasta. Fuji kohoaa 3 776 metriin ja on Japanin korkein vuori. Tulivuoren muovaamassa maisemassa, joka on vain 40 000 vuotta vanhaa, meitä odottaa risteily Ashijärvellä ja matka gondolihissillä ylös Komagatake-vuorelle. Ylhäältä on hienot näkymät Fujille. Palaamme Tokioon illalla.
Pvä 4
Retki Hakonen kansallispuistoon
Lähdemme retkelle Hakonen kansallispuistoon, Tokiosta länteen. Kaunis ja majesteettinen Fuji-vuori on Japanin tunnetuin symboli ja yksi maan pyhimmistä paikoista. Jos sää sallii, vuoren voi nähdä matkalla monesta suunnasta. Fuji kohoaa 3 776 metriin ja on Japanin korkein vuori. Tulivuoren muovaamassa maisemassa, joka on vain 40 000 vuotta vanhaa, meitä odottaa risteily Ashijärvellä ja matka gondolihissillä ylös Komagatake-vuorelle. Ylhäältä on hienot näkymät Fujille. Palaamme Tokioon illalla.
Tokion modernista megalopolistunnelmista lähdemme vanhaan keisarilliseen kaupunkiin Kiotoon kuuluisalla japanilaisella luotijunalla, Shinkansenilla. Matkan varrella saamme käsityksen Japanin tiheästä asutuksesta, ja jos sää sallii, voimme nähdä vilauksen pyhästä Fuji-vuoresta matkan varrella. Hieman yli kahdessa ja puolessa tunnissa hurautamme 513 kilometrin matkan Kiotoon. Ennen kuin nousemme junaan, sinulla on mahdollisuus ostaa junaan "o-bento"; tyypillinen japanilainen lounaspaketti. O-bentoa on saatavilla useissa eri variaatioissa, ja se koostuu tyypillisesti riisistä ja erilaisista herkullisista lisukkeista – kalasta, lihasta, vihanneksista ja salaateista. Herkullista, eikä kovin kallista!
Saavuttuamme Kioton vanhaan keisarilliseen kaupunkiin iltapäivällä siirrymme metrolla hotelliimme. Majoitumme keskeisellä sijainnilla ja käytyämme hotellilla, aloitamme heti päivän retken. Menemme hieman Kioton keskustan ulkopuolelle ja vierailemme shintolaispyhäkössä Fushimi Inari-taishassa ja kävelemme temppelin pitkän oranssinpunaisten torii-porttien kujan läpi.
Voimakkaan värisiä portteja on satoja rinteessä, josta on näkymä koko Kioton alueelle. Oranssinpunaiset portit ovat kauniissa kontrastissa ympäröivän vihreän metsän kanssa.
Tänään käymme myös Kioton kuuluisassa Gion-kortteleissa. Gionin alueella Kamo-joen varrella on tunnelmallisia ruokapaikkoja perinteisten, hienovaraisten ja hillittyjen teehuoneiden rinnalla, joissa kaupungin kuuluisa geishaperinne elää. Jos olemme onnekkaita, näemme kenties joidenkin geishojen kulkevan kapeilla kaduilla kauniisiin ja kalliisiin kimonoihinsa pukeutuneina ja taidokkaasti meikkattuina.
Vierailemme myös kuuluisalla Nishikin torilla. Täältä löydät monia japanilaisen keittiön ainesosia kauniisti esiteltynä – hedelmistä ja vihanneksista kalaan, lihaan, suolakurkkuihin, välipaloihin ja niin edelleen. Torikujat ovat värikäs kokemus, eikä täällä yleensä ole tavatonta saada kojulle pysähtyessään makunäytteitä.
Kiotossa on yli 1600 buddhalaista temppeliä ja 270 shinto-pyhäkköä. Lisäksi Keisarillinen palatsi, Shogunin Nijon linna, keisarilliset huvilat ja puutarhat sekä joukko Japanin parhaita museoita. Kioto oli ainoa suuri japanilainen kaupunki, joka säästyi pommituksilta toisen maailmansodan aikana. Varmasti osin kaupungin ainutlaatuisten kulttuuriaarteiden ansiosta.
Pvä 5
Tokio – Shinkansen luotijunalla Kiotoon. Shintotemppeli Fushimi Inari-taisha, Nishiki-tori ja Gionin geishakorttelit
Tokion modernista megalopolistunnelmista lähdemme vanhaan keisarilliseen kaupunkiin Kiotoon kuuluisalla japanilaisella luotijunalla, Shinkansenilla. Matkan varrella saamme käsityksen Japanin tiheästä asutuksesta, ja jos sää sallii, voimme nähdä vilauksen pyhästä Fuji-vuoresta matkan varrella. Hieman yli kahdessa ja puolessa tunnissa hurautamme 513 kilometrin matkan Kiotoon. Ennen kuin nousemme junaan, sinulla on mahdollisuus ostaa junaan "o-bento"; tyypillinen japanilainen lounaspaketti. O-bentoa on saatavilla useissa eri variaatioissa, ja se koostuu tyypillisesti riisistä ja erilaisista herkullisista lisukkeista – kalasta, lihasta, vihanneksista ja salaateista. Herkullista, eikä kovin kallista!
Saavuttuamme Kioton vanhaan keisarilliseen kaupunkiin iltapäivällä siirrymme metrolla hotelliimme. Majoitumme keskeisellä sijainnilla ja käytyämme hotellilla, aloitamme heti päivän retken. Menemme hieman Kioton keskustan ulkopuolelle ja vierailemme shintolaispyhäkössä Fushimi Inari-taishassa ja kävelemme temppelin pitkän oranssinpunaisten torii-porttien kujan läpi.
Voimakkaan värisiä portteja on satoja rinteessä, josta on näkymä koko Kioton alueelle. Oranssinpunaiset portit ovat kauniissa kontrastissa ympäröivän vihreän metsän kanssa.
Tänään käymme myös Kioton kuuluisassa Gion-kortteleissa. Gionin alueella Kamo-joen varrella on tunnelmallisia ruokapaikkoja perinteisten, hienovaraisten ja hillittyjen teehuoneiden rinnalla, joissa kaupungin kuuluisa geishaperinne elää. Jos olemme onnekkaita, näemme kenties joidenkin geishojen kulkevan kapeilla kaduilla kauniisiin ja kalliisiin kimonoihinsa pukeutuneina ja taidokkaasti meikkattuina.
Vierailemme myös kuuluisalla Nishikin torilla. Täältä löydät monia japanilaisen keittiön ainesosia kauniisti esiteltynä – hedelmistä ja vihanneksista kalaan, lihaan, suolakurkkuihin, välipaloihin ja niin edelleen. Torikujat ovat värikäs kokemus, eikä täällä yleensä ole tavatonta saada kojulle pysähtyessään makunäytteitä.
Kiotossa on yli 1600 buddhalaista temppeliä ja 270 shinto-pyhäkköä. Lisäksi Keisarillinen palatsi, Shogunin Nijon linna, keisarilliset huvilat ja puutarhat sekä joukko Japanin parhaita museoita. Kioto oli ainoa suuri japanilainen kaupunki, joka säästyi pommituksilta toisen maailmansodan aikana. Varmasti osin kaupungin ainutlaatuisten kulttuuriaarteiden ansiosta.
Suuntaamme kohti etelää ja Naraa, Japanin entistä pääkaupunkia. Narassa voimme nähdä joitakin maan vanhimpia ja vaikuttavimpia rakennuksia. Matkustamme Naraan junalla ja teemme kaupunkikierroksen kävellen ja/tai taksilla. Yksi kohteista on yksi maailman suurimmista puurakennuksista, Todaiji-temppeli, joka on yhtä korkea kuin 12-kerroksinen asuintalo ja jossa sijaitsee maailman suurin pronssiveistos, 22 m korkea Buddha. Käymme myös Kasuga Taishassa, 1 335 vuotta vanhassa shintopyhätössä. Tietä Kasuga Taishaan valaisee 3 000 kivi- tai pronssilyhtyä.. Naran puistoalueella kuljeskelee vapaana yli 1 000 peuraa, joista monet ovat niin kesyjä, että ne melkein varastavat ruoan kädestä.
Palaamme Kiotoon käymme vaikuttavassa ja hyvin säilyneessä Nijon linnassa. Keisarillisen Japanin armeijan ylipäällikkö oli shogun. Pitkiä ajanjaksoja hän oli myös maan vaikutusvaltaisin mies. Keisarin rooli oli pikemminkin symbolinen. Tokugawa-shogunaatti rakensi Nijon linnan vuonna 1603. Linnan rakennukset ovat hyvin säilyneitä. Linnan rakentamiseen osallistuivat parhaat käsityöläiset, ja aikansa taitavimmat taiteilijat koristelivat sen. Satakielilattiat ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka hienostunut linna on. Lattiat on rakennettu niin, että ne vikisevät linnun lailla, kun niillä astelee. Tarkoituksena oli suojella linnan asukkaita salamurhaajilta ja yllätyshyökkäyksiltä.
Päivän päätteeksi näemme vielä Kultaisen paviljongin. Ihastuttava, puhtaalla lehtikullalla päällystetty paviljonki on kopio alkuperäisestä, yli 500 vuotta vanhasta rakennuksesta, joka on palanut aikojen saatossa muutamaankin otteeseen, viimeiseksi vuonna 1950, jolloin häiriintynyt nuori munkki syttti sen tuleen.
Kultaisen paviljongin suosion ymmärtää, kun seisoo paviljongin edessä ja katselee, kuinka rakennus heijastuu kauniisti lammen vedestä.
Pvä 6
Kioto. Retki Naraan, Nijo-linna ja Kultainen paviljonki
Suuntaamme kohti etelää ja Naraa, Japanin entistä pääkaupunkia. Narassa voimme nähdä joitakin maan vanhimpia ja vaikuttavimpia rakennuksia. Matkustamme Naraan junalla ja teemme kaupunkikierroksen kävellen ja/tai taksilla. Yksi kohteista on yksi maailman suurimmista puurakennuksista, Todaiji-temppeli, joka on yhtä korkea kuin 12-kerroksinen asuintalo ja jossa sijaitsee maailman suurin pronssiveistos, 22 m korkea Buddha. Käymme myös Kasuga Taishassa, 1 335 vuotta vanhassa shintopyhätössä. Tietä Kasuga Taishaan valaisee 3 000 kivi- tai pronssilyhtyä.. Naran puistoalueella kuljeskelee vapaana yli 1 000 peuraa, joista monet ovat niin kesyjä, että ne melkein varastavat ruoan kädestä.
Palaamme Kiotoon käymme vaikuttavassa ja hyvin säilyneessä Nijon linnassa. Keisarillisen Japanin armeijan ylipäällikkö oli shogun. Pitkiä ajanjaksoja hän oli myös maan vaikutusvaltaisin mies. Keisarin rooli oli pikemminkin symbolinen. Tokugawa-shogunaatti rakensi Nijon linnan vuonna 1603. Linnan rakennukset ovat hyvin säilyneitä. Linnan rakentamiseen osallistuivat parhaat käsityöläiset, ja aikansa taitavimmat taiteilijat koristelivat sen. Satakielilattiat ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka hienostunut linna on. Lattiat on rakennettu niin, että ne vikisevät linnun lailla, kun niillä astelee. Tarkoituksena oli suojella linnan asukkaita salamurhaajilta ja yllätyshyökkäyksiltä.
Päivän päätteeksi näemme vielä Kultaisen paviljongin. Ihastuttava, puhtaalla lehtikullalla päällystetty paviljonki on kopio alkuperäisestä, yli 500 vuotta vanhasta rakennuksesta, joka on palanut aikojen saatossa muutamaankin otteeseen, viimeiseksi vuonna 1950, jolloin häiriintynyt nuori munkki syttti sen tuleen.
Kultaisen paviljongin suosion ymmärtää, kun seisoo paviljongin edessä ja katselee, kuinka rakennus heijastuu kauniisti lammen vedestä.
Lähdemme paikallisjunalla Kioton läntiseen osaan ja käymme luonnonkauniilla Arashiyaman alueella, vuoren juurella. Vierailemme Unescon suojelemassa Tenryu-ji-temppelissä, joka on kuuluisa kauniisti maisemoidusta 1300-luvulta peräisin olevasta zen-puutarhastaan. Temppeli valmistui vuonna 1339 ja on osa japanilaisen buddhalaisuuden Rinzai-koulua. Kävelemme kauniilla bambupolulla, jossa metrin korkuinen bambumatto luo eksoottisen tunnelman, ja teemme kävelylenkin joen varrella.
Pvä 7
Kioto. Vierailu zen-puutarhassa ja Arashiyaman bambumetsikössä
Lähdemme paikallisjunalla Kioton läntiseen osaan ja käymme luonnonkauniilla Arashiyaman alueella, vuoren juurella. Vierailemme Unescon suojelemassa Tenryu-ji-temppelissä, joka on kuuluisa kauniisti maisemoidusta 1300-luvulta peräisin olevasta zen-puutarhastaan. Temppeli valmistui vuonna 1339 ja on osa japanilaisen buddhalaisuuden Rinzai-koulua. Kävelemme kauniilla bambupolulla, jossa metrin korkuinen bambumatto luo eksoottisen tunnelman, ja teemme kävelylenkin joen varrella.
Hiroshima sijaitsee noin 300 km Kiotosta länteen. Elokuun kuudentena päivänä vuonna 1945 yhdysvaltalainen Enola Gay -pommikone pudotti Hiroshimaan atomipommin. Yli 130 000 ihmistä kuoli heti tai jonkin ajan kuluttua säteilyn aiheuttamiin sairauksiin. Tänä päivänä pystyssä on yksi ainoa kupolinmuotoinen rauniorakennus muistuttamassa suuresta tuhosta. Tämän lähellä on kaunis rauhanpuisto, jossa palaa rauhanliekki, joka sammuu vasta, kun maailman kaikki ydinaseet on tuhottu. Käymme puistossa ja rauhan museossa.
Tämän päivän Hiroshima on rakennettu kokonaan uudelleen ja se eroaa suurimmasta osasta muita japanilaisia kaupunkeja. Hiroshima on rakennettu järjestelmällisesti ja kadut ovat leveitä. Tämä päivän Hiroshiman ilmapiiri on varsin avoin ja vierailijoihin suhtaudutaan ystävällisesti.
Syömme lounaan Hiroshimassa. Iltapäivällä lähdemme junalla Miyajiman temppelisaarelle ja loppumatkan saarelle kuljemme pienellä lautalla. Saaren edustalla kohtaamme kauniin japanilaisen näkymän. Vedessä ”kelluva” oranssinen torii -portti on kenties Japanin kuvatuin nähtävyys. Portti on ihmisen rakentama, mutta se on hienossa harmoniassa ympäristön kanssa. Torii-portti kuuluu Unecon-maailmanperintökohteisiin.
Yövymme Hiroshimassa.
Pvä 8
Shinkansen luotijunalla Hiroshimaan. Atomipommikupoli, Rauhanpuisto ja museo sekä Miyajiman temppelisaari
Hiroshima sijaitsee noin 300 km Kiotosta länteen. Elokuun kuudentena päivänä vuonna 1945 yhdysvaltalainen Enola Gay -pommikone pudotti Hiroshimaan atomipommin. Yli 130 000 ihmistä kuoli heti tai jonkin ajan kuluttua säteilyn aiheuttamiin sairauksiin. Tänä päivänä pystyssä on yksi ainoa kupolinmuotoinen rauniorakennus muistuttamassa suuresta tuhosta. Tämän lähellä on kaunis rauhanpuisto, jossa palaa rauhanliekki, joka sammuu vasta, kun maailman kaikki ydinaseet on tuhottu. Käymme puistossa ja rauhan museossa.
Tämän päivän Hiroshima on rakennettu kokonaan uudelleen ja se eroaa suurimmasta osasta muita japanilaisia kaupunkeja. Hiroshima on rakennettu järjestelmällisesti ja kadut ovat leveitä. Tämä päivän Hiroshiman ilmapiiri on varsin avoin ja vierailijoihin suhtaudutaan ystävällisesti.
Syömme lounaan Hiroshimassa. Iltapäivällä lähdemme junalla Miyajiman temppelisaarelle ja loppumatkan saarelle kuljemme pienellä lautalla. Saaren edustalla kohtaamme kauniin japanilaisen näkymän. Vedessä ”kelluva” oranssinen torii -portti on kenties Japanin kuvatuin nähtävyys. Portti on ihmisen rakentama, mutta se on hienossa harmoniassa ympäristön kanssa. Torii-portti kuuluu Unecon-maailmanperintökohteisiin.
Yövymme Hiroshimassa.
Nousemme jälleen Shinkansen junaan ja suhautamme Kagoshimaan, joka sijaitsee Kyushun saarella. Kyushu on kolmanneksi suurin ja eteläisin Japanin neljästä pääsaaresta. Suora Shinkansen-yhteys Kagoshimaan avautui maaliskuussa 2011, mikä antaa meille hienon mahdollisuuden tutustua tähän vähemmän tunnettuun osaan Japania.
Kagoshimaa kutsutaan usein Japanin Napoliksi, sillä kaupunki on maan eteläisin iso kaupunki ja sijaitsee rannikolla, siellä vallitsee aurinkoinen ja leuto ilmasto sekä ihastuttava, rento tunnelma. Kaiken lisäksi Kagoshiman lähellä sijaitsee aktiivinen tulivuori, Sakurajima, joka on kaupungin vastine Napolin Vesuviukselle. Ei pelkästään Kagoshima, vaan koko Kyushu on tunnettu tuliperäisestä aktiivisuudesta.
Kagoshiman historian punainen lanka on Shimazu-klaani, joka hallitsi kaupunkia lähes 700 vuoden ajan – kokonaiset 29 sukupolvea. Kun Japani lähes 200 vuoden ajan oli suljettu ulkomaailmalta, Kagoshima oli ensimmäisiä paikkoja, joilla oli yhteys ulkomaihin. Vuosien ajan kaupunki oli myös tärkeä solmukohta kaupassa Kiinan kanssa, myös sen jälkeen, kun Japani virallisesti oli suljettuna ulkomaailman kontakteilta Tokugawa-hallinnon aikana (1603-1867). Paradoksaalisesti kyllä, täältä alkoi myös kapina shogunaattia vastaan, mikä johti lopulta siihen, että uusi, länsimaisten esikuvien mukainen aikakausi Japanissa vähitellen alkoi.
Saavuttuamme Kagoshimaan lähdemme saman tien ensimmäiselle retkelle. Käymme kauniissa japanilaisessa puutarhassa Sengan-enissä. Puutarha perustettiin 1658 Shimazu-klaanin kesäasunnoksi. Puutarha muokattiin nykyiseen muotoonsa 1848, ja jo pelkästään puutarhan sijainti on nerokas: sieltä on ainutlaatuiset näkymät yli merenlahden Sakurajima-tulivuorelle.
Sengan-enissa on mm. lampi, jossa uiskentelee isoja japanilaisia karppeja, bambulehto, vesiputous ja puro, jonka varrella Shimazu-klaani piti runojuhliaan. Kupillinen sakea asetettiin puroon, ja ennen kuin kuppi saavutti alajuoksulla odottavat osallistujat, heidän tuli laatia haikuruno. Sengan-enissä on myös museo Japanin varhaisimmalta teollistumisen ajalta. Teollistuminen sai alkunsa juuri tässä osassa maata.
Pvä 9
Shinkansen-luotijunalla Kagoshimaan. Sengan-en-puisto
Nousemme jälleen Shinkansen junaan ja suhautamme Kagoshimaan, joka sijaitsee Kyushun saarella. Kyushu on kolmanneksi suurin ja eteläisin Japanin neljästä pääsaaresta. Suora Shinkansen-yhteys Kagoshimaan avautui maaliskuussa 2011, mikä antaa meille hienon mahdollisuuden tutustua tähän vähemmän tunnettuun osaan Japania.
Kagoshimaa kutsutaan usein Japanin Napoliksi, sillä kaupunki on maan eteläisin iso kaupunki ja sijaitsee rannikolla, siellä vallitsee aurinkoinen ja leuto ilmasto sekä ihastuttava, rento tunnelma. Kaiken lisäksi Kagoshiman lähellä sijaitsee aktiivinen tulivuori, Sakurajima, joka on kaupungin vastine Napolin Vesuviukselle. Ei pelkästään Kagoshima, vaan koko Kyushu on tunnettu tuliperäisestä aktiivisuudesta.
Kagoshiman historian punainen lanka on Shimazu-klaani, joka hallitsi kaupunkia lähes 700 vuoden ajan – kokonaiset 29 sukupolvea. Kun Japani lähes 200 vuoden ajan oli suljettu ulkomaailmalta, Kagoshima oli ensimmäisiä paikkoja, joilla oli yhteys ulkomaihin. Vuosien ajan kaupunki oli myös tärkeä solmukohta kaupassa Kiinan kanssa, myös sen jälkeen, kun Japani virallisesti oli suljettuna ulkomaailman kontakteilta Tokugawa-hallinnon aikana (1603-1867). Paradoksaalisesti kyllä, täältä alkoi myös kapina shogunaattia vastaan, mikä johti lopulta siihen, että uusi, länsimaisten esikuvien mukainen aikakausi Japanissa vähitellen alkoi.
Saavuttuamme Kagoshimaan lähdemme saman tien ensimmäiselle retkelle. Käymme kauniissa japanilaisessa puutarhassa Sengan-enissä. Puutarha perustettiin 1658 Shimazu-klaanin kesäasunnoksi. Puutarha muokattiin nykyiseen muotoonsa 1848, ja jo pelkästään puutarhan sijainti on nerokas: sieltä on ainutlaatuiset näkymät yli merenlahden Sakurajima-tulivuorelle.
Sengan-enissa on mm. lampi, jossa uiskentelee isoja japanilaisia karppeja, bambulehto, vesiputous ja puro, jonka varrella Shimazu-klaani piti runojuhliaan. Kupillinen sakea asetettiin puroon, ja ennen kuin kuppi saavutti alajuoksulla odottavat osallistujat, heidän tuli laatia haikuruno. Sengan-enissä on myös museo Japanin varhaisimmalta teollistumisen ajalta. Teollistuminen sai alkunsa juuri tässä osassa maata.
Menemme lautalla Sakurajiman saarelle ja tulivuorelle. Maisema on kuun pintaa muistuttavaa laavakenttää. Tutkijat seuraavat silmä kovana tulivuoren jokaista pienintäkin liikahdusta – kaupungin läheisyyden takia se on ehdottoman tärkeää.
Kokeilemme tyypillistä kagoshimalaista jalkakylpyä nimeltä ashi-yu. Samalla kun annamme jaloillemme hyvin ansaitun lepohetken, nautimme kupillisen vihreää teetä ja lataamme akkuja loppupäivän ohjelmaa varten. Käymme kamikaze-lentäjien rauhanmuseossa Chiranin kaupungissa, jossa koulutettiin lentäjiä toisen maailmansodan aikana – sodan viimeisinä päivinä myös kamikaze-lentäjiä. Chiran oli Okinawan taistelun tärkein lentotukikohta, ja useat sadat itsemurhalentäjät nousivat täältä ilmaan epätoivoisena yrityksenään muuttaa vielä sodan kulku. Museossa on esillä joitakin lentokoneita – lähinnä torpedoja ja siipiä – sekä joitakin lentäjien henkilökohtaisia tavaroita, kuten kirjeitä, testamentteja ja valokuvia.
Chiran on ollut myös muunlaisten taistelijoiden kotipaikka, mutta silloin on siirryttävä ajassa pidemmälle taaksepäin: kyseessä ovat historialliset samurait. Kaupungissa on säilynyt samurai-kortteli, noin 700 m pitkä katu, jota samuraiden talot ja puutarhat reunustavat molemmin puolin. Talot ovat noin 250 vuotta vanhoja ja kuuluivat tämän erityisen sotilaiden ja hallitsijoiden luokan viimeisille edustajille. Samuraiden kausi päättyi 1870-luvulla, kun Japani modernisoitui.
Aikamatkan jälkeen sukellamme johonkin aivan muuhun – nimittäin hiekkaan! Ibusukin rannikkokaupungin hiekka lämpiää maanalaisten kuumien lähteiden vaikutuksesta ja sisältää suolaa. Väitetään, että se helpottaa oireita reumatismissa ja parantaa verenkiertoa. Teemme kuten muutkin: annamme haudata itsemme hiekkaan niin, että vain pää näkyy. Vartin rentoutumisen jälkeen nousemme ylös hiekkavuoteiltamme ja huuhdomme hiekan pois kylvyssä. Palaamme hotellille virkistäytyneinä.
Pvä 10
Kagoshima. Sakurajiman tuliperäinen saari, jalkakylpy, kamikazemuseo, samuraikortteli ja hiekkakylpy Ibutsukissa
Menemme lautalla Sakurajiman saarelle ja tulivuorelle. Maisema on kuun pintaa muistuttavaa laavakenttää. Tutkijat seuraavat silmä kovana tulivuoren jokaista pienintäkin liikahdusta – kaupungin läheisyyden takia se on ehdottoman tärkeää.
Kokeilemme tyypillistä kagoshimalaista jalkakylpyä nimeltä ashi-yu. Samalla kun annamme jaloillemme hyvin ansaitun lepohetken, nautimme kupillisen vihreää teetä ja lataamme akkuja loppupäivän ohjelmaa varten. Käymme kamikaze-lentäjien rauhanmuseossa Chiranin kaupungissa, jossa koulutettiin lentäjiä toisen maailmansodan aikana – sodan viimeisinä päivinä myös kamikaze-lentäjiä. Chiran oli Okinawan taistelun tärkein lentotukikohta, ja useat sadat itsemurhalentäjät nousivat täältä ilmaan epätoivoisena yrityksenään muuttaa vielä sodan kulku. Museossa on esillä joitakin lentokoneita – lähinnä torpedoja ja siipiä – sekä joitakin lentäjien henkilökohtaisia tavaroita, kuten kirjeitä, testamentteja ja valokuvia.
Chiran on ollut myös muunlaisten taistelijoiden kotipaikka, mutta silloin on siirryttävä ajassa pidemmälle taaksepäin: kyseessä ovat historialliset samurait. Kaupungissa on säilynyt samurai-kortteli, noin 700 m pitkä katu, jota samuraiden talot ja puutarhat reunustavat molemmin puolin. Talot ovat noin 250 vuotta vanhoja ja kuuluivat tämän erityisen sotilaiden ja hallitsijoiden luokan viimeisille edustajille. Samuraiden kausi päättyi 1870-luvulla, kun Japani modernisoitui.
Aikamatkan jälkeen sukellamme johonkin aivan muuhun – nimittäin hiekkaan! Ibusukin rannikkokaupungin hiekka lämpiää maanalaisten kuumien lähteiden vaikutuksesta ja sisältää suolaa. Väitetään, että se helpottaa oireita reumatismissa ja parantaa verenkiertoa. Teemme kuten muutkin: annamme haudata itsemme hiekkaan niin, että vain pää näkyy. Vartin rentoutumisen jälkeen nousemme ylös hiekkavuoteiltamme ja huuhdomme hiekan pois kylvyssä. Palaamme hotellille virkistäytyneinä.
Tänään ohjelmassa on Osaka, Japanin kolmanneksi suurin kaupunki. Yhdessä Koben ja Jokohaman kanssa Osaka on yksi Japanin tärkeimmistä satamakaupungeista ja on pitkään ollut yksi maan vilkkaimpia ja rikkaimpia kauppakaupunkeja. Kuten monet Japanin kaupungeista, myös Osaka tuhottiin toisen maailmansodan aikana pahoin, joten alkuperäisestä Osakasta ei ole paljonkaan jäljellä. Sitä vastoin Osakan arkkitehtuuri on ehkä Japanin kiinnostavinta ja kokeilevinta.
Osaka tunnetaan myös ruoasta. Kaupunkia pidetään yhtenä Japanin gastronomisista keitaista. Erityisesti Osakaan liitetään ruokalaji nimeltä okonomiyaki, joka on eräänlainen japanilainen lettu, joka valmistetaan pöydässä. Täytteeksi voi valita kaikkea mahdollista mustekalasta vihanneksiin ja lihaan. Teemme kävelykierroksen vilkkaalla Dotonbori-kadulla, joka seurailee Dotonbori-kanavaa. Kadun lukemattomat putiikit, teatterit ja pienet ruokapaikat houkuttelevat väkeä läheltä ja kaukaa.
Osakassa on hyvät ostosmahdollisuudet. Kysy neuvoa matkanjohtajalta, jos etsit jotakin tiettyä. Kaupungin junat ja metrot vievät nopeasti ja luotettavasti perille, joten omatoiminen kulkeminen on helppoa.
Jos mieluummin matkaat ajassa taaksepäin Japaniin, jossa elivät uskolliset ja ylpeät samurait, voit vierailla vaikuttavassa Osakan linnassa, jolla oli merkittävä rooli Japanin yhtenäistymisessä 1500-luvulla. Nykyinen linna on jäljennös alkuperäisestä, 1583 valmistuneesta linnasta. Rakentamiseen meni kolme vuotta ja siihen osallistui 100 000 miestä. Osakan linna on palanut ja rakennettu uudestaan useita kertoja, se myös vaurioitui toisessa maailmansodassa. Linnaa on kunnostettu viimeksi vuonna 1997. Linnassa on mielenkiintoinen näyttely Osakasta. Linna nähdään elokuvaohjaaja Kurosawan kuuluisassa samurai-elokuvassa sekä Shogun tv-sarjassa, joka valmistui 1980-luvun alkupuolella. Sarja perustuu James Clavellin samannimiseen romaaniin.
Illalla kokoonnumme yhteiselle läksiäisillalliselle.
Pvä 11
Shinkansen-junalla Osakaan. Dotontorin ostoskatu ja läksiäisillallinen
Tänään ohjelmassa on Osaka, Japanin kolmanneksi suurin kaupunki. Yhdessä Koben ja Jokohaman kanssa Osaka on yksi Japanin tärkeimmistä satamakaupungeista ja on pitkään ollut yksi maan vilkkaimpia ja rikkaimpia kauppakaupunkeja. Kuten monet Japanin kaupungeista, myös Osaka tuhottiin toisen maailmansodan aikana pahoin, joten alkuperäisestä Osakasta ei ole paljonkaan jäljellä. Sitä vastoin Osakan arkkitehtuuri on ehkä Japanin kiinnostavinta ja kokeilevinta.
Osaka tunnetaan myös ruoasta. Kaupunkia pidetään yhtenä Japanin gastronomisista keitaista. Erityisesti Osakaan liitetään ruokalaji nimeltä okonomiyaki, joka on eräänlainen japanilainen lettu, joka valmistetaan pöydässä. Täytteeksi voi valita kaikkea mahdollista mustekalasta vihanneksiin ja lihaan. Teemme kävelykierroksen vilkkaalla Dotonbori-kadulla, joka seurailee Dotonbori-kanavaa. Kadun lukemattomat putiikit, teatterit ja pienet ruokapaikat houkuttelevat väkeä läheltä ja kaukaa.
Osakassa on hyvät ostosmahdollisuudet. Kysy neuvoa matkanjohtajalta, jos etsit jotakin tiettyä. Kaupungin junat ja metrot vievät nopeasti ja luotettavasti perille, joten omatoiminen kulkeminen on helppoa.
Jos mieluummin matkaat ajassa taaksepäin Japaniin, jossa elivät uskolliset ja ylpeät samurait, voit vierailla vaikuttavassa Osakan linnassa, jolla oli merkittävä rooli Japanin yhtenäistymisessä 1500-luvulla. Nykyinen linna on jäljennös alkuperäisestä, 1583 valmistuneesta linnasta. Rakentamiseen meni kolme vuotta ja siihen osallistui 100 000 miestä. Osakan linna on palanut ja rakennettu uudestaan useita kertoja, se myös vaurioitui toisessa maailmansodassa. Linnaa on kunnostettu viimeksi vuonna 1997. Linnassa on mielenkiintoinen näyttely Osakasta. Linna nähdään elokuvaohjaaja Kurosawan kuuluisassa samurai-elokuvassa sekä Shogun tv-sarjassa, joka valmistui 1980-luvun alkupuolella. Sarja perustuu James Clavellin samannimiseen romaaniin.
Illalla kokoonnumme yhteiselle läksiäisillalliselle.
Lentoaikataulusta riippuen, sinulla voi olla hieman omaa aikaa Osakassa ennen kuin ajamme lentokentälle ja kotimatka alkaa.
Pvä 12
Osaka. Kotimatka.
Lentoaikataulusta riippuen, sinulla voi olla hieman omaa aikaa Osakassa ennen kuin ajamme lentokentälle ja kotimatka alkaa.
Saapuminen Helsinkiin
Pvä 13
Saapuminen Helsinkiin
Saapuminen Helsinkiin
Matkustamme Japanin rautateiden kuuluisalla luotijunalla, Shinkansenilla joka on yhdistänyt Tokion muihin Japanin suurkaupunkeihin vuodesta 1964 lähtien. Nopeimpien junien maksiminopeus on 320 km/h. Vuosittain junilla matkustaa noin 300 miljoonaa ihmistä. Shinkansenissa voi olla jopa 16 vaunua ja kokonaispituutta noin 400 m. Koska Shinkansen-junat ajavat erikoisraiteilla, joilla muita junia ei kulje, myöhästymisiä on vain harvoin. Keskimääräinen myöhästyminen junaa kohti on noin 30-40 sekuntia. Junat on mukavia, jalkatilaa on riittävästi ja penkit kääntyvät, joten voit aina istua kasvot menosuuntaan. Junissa ei saa tupakoida, lukuun ottamatta uusimpia junia, jotka on varustettu tupakointitiloin.
Lue lisää: http://english.jr-central.co.jp/about/
Suomalainen
Ei
Ei
Jeni (JPY)
Suomalainen
Ei
Ei
Jeni (JPY)
Japanin valuutta on jeni (JPY). Kansainväliset luottokortit (VISA, Master, AMEX ja Diners) yleistyvät Japanissa kovaa vauhtia, mutta edelleen suosittelemme ottamaan matkalle mukaan jonkin verran käteistä. Pankeissa ei yleensä ole kansainväliset luottokortit hyväksyviä automaatteja. Sen sijaan Seven Eleven -kaupoissa on usein kansainväliset luottokortit hyväksyvät ATM-automaatit.
Tokio 3 yötä
Kioto 3 yötä
Hiroshima 1 yö
Kagoshima 2 yötä
Osaka 1 yö
Japanin suurkaupungeissa hotellihuoneet ovat usein kooltaan pieniä, joten esim. matkalaukkusäilytystilaa voi olla niukasti.
Vahvistamme hotellit yhteystietoineen matkadokumenttien mukana viimeistään noin viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Käytämme matka aikana paljon julkisia kulkuvälineitä: mm. metroa ja luotijunaa.
Retkipäivien aikana kävelemme paljon. Kävelyreiteillä on myös korkeuseroja ja portaita. Ota mukaan hyvät ja tutut lenkkarit tai kävelykengät. Matka ei sovellu liikuntarajoitteiselle.
Opastus esim. Tokiossa liikuttaessa tapahtuu kannettavan lähettimen avulla. Matkanjohtajalla on käytössään lähetin&mikrofoni ja kaikilla matkustajilla vastaanotin&kuulokkeet. Mikäli haluat ottaa mukaan omat tutut nappikuulokkeet niiden käyttäminen vastaanottimessa on mahdollista.
Huomioithan, että matkalaukut lähetetetään erillisellä kuljetuksella, kun itse liikumme luotijunalla. Onkin tärkeää, että otat mukaan rautatieasemilla ja julkisessa liikenteessä helposti itse mukana kuljetettavan repun tai laukun, johon voit pakata 1-5 päivän (matkasta ja matkaohjelmasta riippuen) aikana tarvitsemasi tavarat luotijunaosuudelle. Huomioithan, että luotijunissa laukun suurin sallittu matkatavarakoko on 160cm (pituus+leveys+syvyys yhteensä).
Matkustamme tällä matkalla 4 päivän aikana nopeilla luotijunilla lähes 1900 kilometriä. Tokiosta Kiotoon ja Kiotosta Osakaan. Ota mukaan reppu tai kassi, johon voit pakata Hiroshimassa ja Kagoshimassa noin 3,5 päivän aikana tarvitsemasi vaatteet ja muun tarpeellisen. Kannat itse laukkua, joten pakkaa mahdollisimman kevyesti.
Kirjavinkkejä:
Haruki Murakami, Suuri lammasseikkailu (1982)
Norwegian Wood (1987)
Kafka rannalla (2002)
Kawabata, Lumen maa (2012)
Mia Kankimäki, Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin (2013)
Leffavinkkejä:
Kurosawa, Seitsemän samuraita
Coppola, Lost in Translation
Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Täällä voit saada lisätietoja Japanista: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/aasia/japani Lue muun muassa ilmastosta ja säästä, aikaerosta, juomarahakäytännöistä ja tarkista, tarvitsetko viisumin tai rokotuksia.
Japanin valuutta on jeni (JPY). Kansainväliset luottokortit (VISA, Master, AMEX ja Diners) yleistyvät Japanissa kovaa vauhtia, mutta edelleen suosittelemme ottamaan matkalle mukaan jonkin verran käteistä. Pankeissa ei yleensä ole kansainväliset luottokortit hyväksyviä automaatteja. Sen sijaan Seven Eleven -kaupoissa on usein kansainväliset luottokortit hyväksyvät ATM-automaatit.
Tokio 3 yötä
Kioto 3 yötä
Hiroshima 1 yö
Kagoshima 2 yötä
Osaka 1 yö
Japanin suurkaupungeissa hotellihuoneet ovat usein kooltaan pieniä, joten esim. matkalaukkusäilytystilaa voi olla niukasti.
Vahvistamme hotellit yhteystietoineen matkadokumenttien mukana viimeistään noin viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Käytämme matka aikana paljon julkisia kulkuvälineitä: mm. metroa ja luotijunaa.
Retkipäivien aikana kävelemme paljon. Kävelyreiteillä on myös korkeuseroja ja portaita. Ota mukaan hyvät ja tutut lenkkarit tai kävelykengät. Matka ei sovellu liikuntarajoitteiselle.
Opastus esim. Tokiossa liikuttaessa tapahtuu kannettavan lähettimen avulla. Matkanjohtajalla on käytössään lähetin&mikrofoni ja kaikilla matkustajilla vastaanotin&kuulokkeet. Mikäli haluat ottaa mukaan omat tutut nappikuulokkeet niiden käyttäminen vastaanottimessa on mahdollista.
Huomioithan, että matkalaukut lähetetetään erillisellä kuljetuksella, kun itse liikumme luotijunalla. Onkin tärkeää, että otat mukaan rautatieasemilla ja julkisessa liikenteessä helposti itse mukana kuljetettavan repun tai laukun, johon voit pakata 1-5 päivän (matkasta ja matkaohjelmasta riippuen) aikana tarvitsemasi tavarat luotijunaosuudelle. Huomioithan, että luotijunissa laukun suurin sallittu matkatavarakoko on 160cm (pituus+leveys+syvyys yhteensä).
Matkustamme tällä matkalla 4 päivän aikana nopeilla luotijunilla lähes 1900 kilometriä. Tokiosta Kiotoon ja Kiotosta Osakaan. Ota mukaan reppu tai kassi, johon voit pakata Hiroshimassa ja Kagoshimassa noin 3,5 päivän aikana tarvitsemasi vaatteet ja muun tarpeellisen. Kannat itse laukkua, joten pakkaa mahdollisimman kevyesti.
Kirjavinkkejä:
Haruki Murakami, Suuri lammasseikkailu (1982)
Norwegian Wood (1987)
Kafka rannalla (2002)
Kawabata, Lumen maa (2012)
Mia Kankimäki, Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin (2013)
Leffavinkkejä:
Kurosawa, Seitsemän samuraita
Coppola, Lost in Translation
Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Täällä voit saada lisätietoja Japanista: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/aasia/japani Lue muun muassa ilmastosta ja säästä, aikaerosta, juomarahakäytännöistä ja tarkista, tarvitsetko viisumin tai rokotuksia.