Koe Jäämeren villi, raaka kauneus Ocean Albatros -tutkimusaluksen kyydissä. Uskaltaudumme maailmankartan reunalle ja jäisille vesille, joissa asuu arktisen alueen kuningas, jääkarhu.
Tämä pohjoisen seikkailu alkaa maailman pohjoisimmasta kaupungista, Longyearbyenistä. Kiertelemme kiehtovaa Huippuvuorten saaristoa, kunnes vietämme kokonaisen päivän tutustuen jäätyneeseen erämaahan. Pohjoisen Barentsinmeren ravinteikkaat vedet ravitsevat koko joukkoa eläimiä, joista suurinta osaa ei voi kohdata missään muualla kuin täällä.
Jäävahvistettu aluksemme on ihanteellinen tukikohta, josta käsin voimme mukavasti tutkia laajaa jään täyttämää merimaisemaa. Alukselta on parhaat näkymät alati muuttuvalle jäälle, jonka keskipiste on Pohjoisnapa ja joka ulottuu Huippuvuorilta Siperiaan ja Alaskaan saakka.
Navigointi valkoisten jäälauttojen keskellä on vaativaa jopa kokeneille merimiehille, mutta meidän taitava ja kokenut kapteenimme, komentosillan miehistö ja retkikunnan johtaja varmistavat, että hyödynnämme taidokkaasti jäässä olevia halkeamia ja aukkoja, jotta pääsemme toden teolla tutkimaan tätä vaikuttavaa valtakuntaa.
Koe Jäämeren villi, raaka kauneus Ocean Albatros -tutkimusaluksen kyydissä. Uskaltaudumme maailmankartan reunalle ja jäisille vesille, joissa asuu arktisen alueen kuningas, jääkarhu.
Iltapäivän lopulla lennämme Helsingistä Osloon, jossa majoitumme hotelliin lähellä lentokenttää. Perillä Oslossa voit syödä illallisen hotellin ravintolassa tai ajaa junalla (n. 20 min, omakustanteinen) keskustaan ja nauttia Norjan pääkaupungista, ennen kuin varhain aamulla lähdemme kohti Longyearbyeniä.
Pvä 1
Helsinki – Oslo, majoittuminen hotelliin.
Iltapäivän lopulla lennämme Helsingistä Osloon, jossa majoitumme hotelliin lähellä lentokenttää. Perillä Oslossa voit syödä illallisen hotellin ravintolassa tai ajaa junalla (n. 20 min, omakustanteinen) keskustaan ja nauttia Norjan pääkaupungista, ennen kuin varhain aamulla lähdemme kohti Longyearbyeniä.
Lennämme pohjoiseen Huippuvuorten pääkaupunkiin, Longyearbyeniin, joka on maailman pohjoisin… monessa asiassa! Tämä merkillinen pikkukaupunki ei ole ainoastaan maailman pohjoisin kaupunki (lukuun ottamatta pientä tutkijayhdyskuntaa Ny-Ålesundissa, joka sijaitsee vielä hieman pohjoisempana), vaan siellä on myös maailman pohjoisin siviili-ilmailun käytössä oleva lentokenttä, kouluja, pankki ja ruokakauppa. Kaupungin villin luonteen ytimessä on lämmin pohjoismainen vieraanvaraisuus ja viihtyisyys.
Heti Longyearbyeniin laskeuduttuamme huomaamme saapuneemme toiseen maailmaan. Viileän arktisen tuulen huomaa heti, kun astuu lentokentän asvaltille. Kuuluisa kyltti lentokenttärakennuksen ulkopuolella muistuttaa siitä, kuinka kaukana pohjoisessa olemme – ja että on hyvä pitää silmät auki karhujen varalta. Lumipeitteinen Hjorthfjellet kohoaa Adventfjord-vuonon toisella laidalla, ja kaukaisuudessa voi nähdä Pohjois-Huippuvuorten rosoisia huippuja ja jäätiköitä.
Perille päästyämme nousemme alukseen, joka toimii seikkailumme tukikohtana. Pakollisen turvaohjeistuksen ja pelastusharjoituksen jälkeen voit mennä tutustumaan ulkokansiin ja nauttia lasillisen kuohuvaa katsellessasi, kuinka retkikuntamme poistuu sivilisaation parista ja ottaa kurssin kohti arktista seikkailua.
Illallinen aluksella.
Pvä 2
Oslo – Longyearbyen. Risteily alkaa.
Lennämme pohjoiseen Huippuvuorten pääkaupunkiin, Longyearbyeniin, joka on maailman pohjoisin… monessa asiassa! Tämä merkillinen pikkukaupunki ei ole ainoastaan maailman pohjoisin kaupunki (lukuun ottamatta pientä tutkijayhdyskuntaa Ny-Ålesundissa, joka sijaitsee vielä hieman pohjoisempana), vaan siellä on myös maailman pohjoisin siviili-ilmailun käytössä oleva lentokenttä, kouluja, pankki ja ruokakauppa. Kaupungin villin luonteen ytimessä on lämmin pohjoismainen vieraanvaraisuus ja viihtyisyys.
Heti Longyearbyeniin laskeuduttuamme huomaamme saapuneemme toiseen maailmaan. Viileän arktisen tuulen huomaa heti, kun astuu lentokentän asvaltille. Kuuluisa kyltti lentokenttärakennuksen ulkopuolella muistuttaa siitä, kuinka kaukana pohjoisessa olemme – ja että on hyvä pitää silmät auki karhujen varalta. Lumipeitteinen Hjorthfjellet kohoaa Adventfjord-vuonon toisella laidalla, ja kaukaisuudessa voi nähdä Pohjois-Huippuvuorten rosoisia huippuja ja jäätiköitä.
Perille päästyämme nousemme alukseen, joka toimii seikkailumme tukikohtana. Pakollisen turvaohjeistuksen ja pelastusharjoituksen jälkeen voit mennä tutustumaan ulkokansiin ja nauttia lasillisen kuohuvaa katsellessasi, kuinka retkikuntamme poistuu sivilisaation parista ja ottaa kurssin kohti arktista seikkailua.
Illallinen aluksella.
Yön aikana (minkä yön, kun aurinko ei laskenut lainkaan?) Ocean Albatros on saapunut upeaan Kongsfjordiin. Vuonoa ympäröivät kallioiset vuoret ja se rajoittuu vaikuttaviin Kongsbreen- ja Kongsvegen-jäätiköihin sekä De Tre Kroner -vuoriin, jotka ovat rivi pyramidinmuotoisia vuoria, joiden sanotaan edustavan Norjan, Ruotsin ja Tanskan kuningashuoneita. Kyse on epäilyksettä yhdestä kauneimmista ja rauhallisimmista paikoista maapallolla.
Nousemme maihin pienessä Ny-Ålesundin taajamassa. Se sijaitsee vielä pohjoisempana kuin Longyearbyen ja on yksi maailman pohjoisimmista taajamista, mikäli joukkoa tutkimusasemia, postikonttoria ja yksinkertaista kauppaa, joka on auki vain pari tuntia päivässä, voi kuvailla sellaiseksi.
Saarten maantieteellinen sijainti on tehnyt niistä jo vuosisatojen ajan tutkimusmatkojen ja tieteellisten retkikuntien lähtöpisteen. Se on perintö, josta ollaan ylpeitä ja joka elää edelleen. Ympäristö on upea, ja tieteelliset projektit ovat vähintään yhtä kiehtovia kuin Ny-Ålesundin historia.
Ny-Ålesund oli viimeinen pysähdyspaikka Nobilelle ja hänen Norgelleen, Amundsenille ja hänen Framilleen ja Nordenskiöldille ja hänen Sofialleen. Kaikki napatutkimuksen legendat kulkivat tämän yksinäisen etuvartion kautta yrityksissään etsiä ihmiskunnan rajoja. Jälkiä noista naparetkistä (esim. ilmalaiva Norgen kiinnitysmasto) löytyy yhä.
Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.
Pvä 3
Kongsfjord ja Ny-Ålesund.
Yön aikana (minkä yön, kun aurinko ei laskenut lainkaan?) Ocean Albatros on saapunut upeaan Kongsfjordiin. Vuonoa ympäröivät kallioiset vuoret ja se rajoittuu vaikuttaviin Kongsbreen- ja Kongsvegen-jäätiköihin sekä De Tre Kroner -vuoriin, jotka ovat rivi pyramidinmuotoisia vuoria, joiden sanotaan edustavan Norjan, Ruotsin ja Tanskan kuningashuoneita. Kyse on epäilyksettä yhdestä kauneimmista ja rauhallisimmista paikoista maapallolla.
Nousemme maihin pienessä Ny-Ålesundin taajamassa. Se sijaitsee vielä pohjoisempana kuin Longyearbyen ja on yksi maailman pohjoisimmista taajamista, mikäli joukkoa tutkimusasemia, postikonttoria ja yksinkertaista kauppaa, joka on auki vain pari tuntia päivässä, voi kuvailla sellaiseksi.
Saarten maantieteellinen sijainti on tehnyt niistä jo vuosisatojen ajan tutkimusmatkojen ja tieteellisten retkikuntien lähtöpisteen. Se on perintö, josta ollaan ylpeitä ja joka elää edelleen. Ympäristö on upea, ja tieteelliset projektit ovat vähintään yhtä kiehtovia kuin Ny-Ålesundin historia.
Ny-Ålesund oli viimeinen pysähdyspaikka Nobilelle ja hänen Norgelleen, Amundsenille ja hänen Framilleen ja Nordenskiöldille ja hänen Sofialleen. Kaikki napatutkimuksen legendat kulkivat tämän yksinäisen etuvartion kautta yrityksissään etsiä ihmiskunnan rajoja. Jälkiä noista naparetkistä (esim. ilmalaiva Norgen kiinnitysmasto) löytyy yhä.
Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.
Yhdestä Euroopan suurimmista suojelluista erämaa-alueista, Huippuvuorten koillisosasta, tuli kansallispuisto 1973. Alue on kuuluisa historiastaan, sillä tänne saapuivat Huippuvuorten ensimmäiset ihmiset. Vaikka näillä jäätä täynnä olevilla rannoilla käytiin kenties jo viikinkikaudella, ensimmäinen dokumentoitu vierailu oli legendaarisen hollantilaisen tutkimusmatkailijan William Barentsin retkikunnan. Barentsinmeri on nimetty hänen mukaansa.
Vaikka alue on nykyään suojeltu, Barents havaitsi saapuessaan vuonna 1596 ison määrän valaita ja hylkeitä, joista tuli pian saalista englantilaisille ja hollantilaisille valaanpyytäjille. He saapuivat seudulle Barentsin jälkeen ja ryöstösaalistivat alueen eläinkantaa. Alue muodosti kolmion maan, meren ja jään välille, mikä teki siitä täydellisen paikan meren lempeiden jättiläisten metsästykselle.
Yksi paikoista, joissa valaanruhoja leikattiin ja käsiteltiin arvokkaan valaanrasvan eli traanin saamiseksi talteen, oli hollantilaisten valaanpyytäjien perustama Smeerenburg, jossa voi yhä nähdä 1500-luvulta peräisin olevien traanikeittimien ja rakennusten jäänteitä. Muut paikat, kuten lähellä sijaitseva Ytre Norskøya, kertovat tämän laajamittaisen teurastuksen synkästä puolesta: satoja nuoria miehiä, jotka toivoivat ansaitsevansa paljon rahaa, on haudattu tuhansien kilometrien päähän kotoaan.
Tänä päivänä kaikki, mitä tuolta ajalta on peräisin, on luita ja vähäisiä jäänteitä ihmisasumuksista. Hitaasti arktinen luonto on vallannut takaisin aluettaan, ja seutu on nykyään luonnonystävän paratiisi.
Pienet huippuvuortenunikot ja lehtirikot uhmaavat ankaria olosuhteita kukkiakseen lyhyen kesän aikana. Hanhet, haahkat ja muut merilinnut palaavat saarelle kasvattamaan poikasiaan. Mursuja voi nähdä makoilemassa rannoilla majesteettisina. Olemme aina varuillamme vaeltelevien jääkarhujen varalta tällä kesyttämättömällä seudulla.
Kokenut retkikuntatiimimme pitää alati silmät auki eläinten varalta (myös jääkarhujen) ja tiedottaa aina matkustajille, kun jotakin kiinnostavaa näkyy.
Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.
Pvä 4
Huippuvuorten koillisosa. Pohjoinen erämaa.
Yhdestä Euroopan suurimmista suojelluista erämaa-alueista, Huippuvuorten koillisosasta, tuli kansallispuisto 1973. Alue on kuuluisa historiastaan, sillä tänne saapuivat Huippuvuorten ensimmäiset ihmiset. Vaikka näillä jäätä täynnä olevilla rannoilla käytiin kenties jo viikinkikaudella, ensimmäinen dokumentoitu vierailu oli legendaarisen hollantilaisen tutkimusmatkailijan William Barentsin retkikunnan. Barentsinmeri on nimetty hänen mukaansa.
Vaikka alue on nykyään suojeltu, Barents havaitsi saapuessaan vuonna 1596 ison määrän valaita ja hylkeitä, joista tuli pian saalista englantilaisille ja hollantilaisille valaanpyytäjille. He saapuivat seudulle Barentsin jälkeen ja ryöstösaalistivat alueen eläinkantaa. Alue muodosti kolmion maan, meren ja jään välille, mikä teki siitä täydellisen paikan meren lempeiden jättiläisten metsästykselle.
Yksi paikoista, joissa valaanruhoja leikattiin ja käsiteltiin arvokkaan valaanrasvan eli traanin saamiseksi talteen, oli hollantilaisten valaanpyytäjien perustama Smeerenburg, jossa voi yhä nähdä 1500-luvulta peräisin olevien traanikeittimien ja rakennusten jäänteitä. Muut paikat, kuten lähellä sijaitseva Ytre Norskøya, kertovat tämän laajamittaisen teurastuksen synkästä puolesta: satoja nuoria miehiä, jotka toivoivat ansaitsevansa paljon rahaa, on haudattu tuhansien kilometrien päähän kotoaan.
Tänä päivänä kaikki, mitä tuolta ajalta on peräisin, on luita ja vähäisiä jäänteitä ihmisasumuksista. Hitaasti arktinen luonto on vallannut takaisin aluettaan, ja seutu on nykyään luonnonystävän paratiisi.
Pienet huippuvuortenunikot ja lehtirikot uhmaavat ankaria olosuhteita kukkiakseen lyhyen kesän aikana. Hanhet, haahkat ja muut merilinnut palaavat saarelle kasvattamaan poikasiaan. Mursuja voi nähdä makoilemassa rannoilla majesteettisina. Olemme aina varuillamme vaeltelevien jääkarhujen varalta tällä kesyttämättömällä seudulla.
Kokenut retkikuntatiimimme pitää alati silmät auki eläinten varalta (myös jääkarhujen) ja tiedottaa aina matkustajille, kun jotakin kiinnostavaa näkyy.
Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.
Jäinen tuuli hyväilee paljaita poskia. Lumen ja meren tuoksu nousee nenään. Auringonsäteet heijastuvat ajelehtivasta jäästä, joka valaisee pilvet pään yläpuolella. Tervetuloa vertaansa vailla olevaan ympäristöön, ajelehtivan jään valtavaan, ihmeelliseen valtakuntaan. Laaja, alati muuttuva ajojääalue Huippuvuorten pohjoispuolella ulottuu tästä jo eristyksissä sijaitsevasta saaristosta Pohjoisnavalle ja edelleen Jäämeren yli kohti Tšukotkaa ja Alaskan pohjoisrannikkoa.
Arktinen ajojääalue on yksi suurimmista elinympäristöistä maapallolla, vaikka sen koko vaihteleekin vuosittain. Se laajenee talvisin ja kutistuu kesäisin. Myös merijään sijainti Huippuvuorten ympärillä voi vaihdella suuresti. Koska ohjelmaan on varattu kaksi kokonaista päivää jäisen erämaan tutkimiseen, maksimoimme mahdollisuutemme tutkia tätä planeettamme vaikeasti tavoitettavaa ja autiota seutua.
Ensisilmäyksellä tämä valkoinen erämaa näyttäisi olevan autio, tyhjä ja vailla elämää. Jäiseen autiomaahan piiloutuu kuitenkin uskomattomia salaisuuksia. Villieläinhavainnot ovat luonnollisesti Äiti Maan oikkujen armoilla, mutta pienellä sinnikkyydellä jää paljastaa kyllä aarteensa.
Kun Ocean Albatros tunkeutuu kapeiden väylien läpi, pieniä turskaa muistuttavia kaloja voi nähdä jäätä vasten kirkkaassa vedessä. Pikkukajavat ja isolokit seuraavat alusta, kun vedenpinta murtuu. Kauempana jäällä näkyy mustia pisteitä, jotka lähemmäksi päästyämme paljastuvat jäällä aurinkoa ottaviksi hylkeiksi. Auringonpaiste heijastuu vedestä.
Kenties näemme parven maitovalaita tai ehkä jopa suuren ja lempeän grönlanninvalaan, joka murskaa jäätä alapuolelta, kun sen massiivinen ruumis nousee pinnalle. Jään muodostamien penkkojen ohi ui kellertävä piste pää puolelta toiselle kääntyillen: se on arktisen alueen kuningas loputtomalla metsästysmatkallaan. Tämä on jääkarhujen valtakunta, jään täyttämä äärettömyys maailman huipulla – merkittävä paikka ja tämän tutkimusmatkan määränpää.
Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.
Pvä 5
Ajojään keskellä.
Jäinen tuuli hyväilee paljaita poskia. Lumen ja meren tuoksu nousee nenään. Auringonsäteet heijastuvat ajelehtivasta jäästä, joka valaisee pilvet pään yläpuolella. Tervetuloa vertaansa vailla olevaan ympäristöön, ajelehtivan jään valtavaan, ihmeelliseen valtakuntaan. Laaja, alati muuttuva ajojääalue Huippuvuorten pohjoispuolella ulottuu tästä jo eristyksissä sijaitsevasta saaristosta Pohjoisnavalle ja edelleen Jäämeren yli kohti Tšukotkaa ja Alaskan pohjoisrannikkoa.
Arktinen ajojääalue on yksi suurimmista elinympäristöistä maapallolla, vaikka sen koko vaihteleekin vuosittain. Se laajenee talvisin ja kutistuu kesäisin. Myös merijään sijainti Huippuvuorten ympärillä voi vaihdella suuresti. Koska ohjelmaan on varattu kaksi kokonaista päivää jäisen erämaan tutkimiseen, maksimoimme mahdollisuutemme tutkia tätä planeettamme vaikeasti tavoitettavaa ja autiota seutua.
Ensisilmäyksellä tämä valkoinen erämaa näyttäisi olevan autio, tyhjä ja vailla elämää. Jäiseen autiomaahan piiloutuu kuitenkin uskomattomia salaisuuksia. Villieläinhavainnot ovat luonnollisesti Äiti Maan oikkujen armoilla, mutta pienellä sinnikkyydellä jää paljastaa kyllä aarteensa.
Kun Ocean Albatros tunkeutuu kapeiden väylien läpi, pieniä turskaa muistuttavia kaloja voi nähdä jäätä vasten kirkkaassa vedessä. Pikkukajavat ja isolokit seuraavat alusta, kun vedenpinta murtuu. Kauempana jäällä näkyy mustia pisteitä, jotka lähemmäksi päästyämme paljastuvat jäällä aurinkoa ottaviksi hylkeiksi. Auringonpaiste heijastuu vedestä.
Kenties näemme parven maitovalaita tai ehkä jopa suuren ja lempeän grönlanninvalaan, joka murskaa jäätä alapuolelta, kun sen massiivinen ruumis nousee pinnalle. Jään muodostamien penkkojen ohi ui kellertävä piste pää puolelta toiselle kääntyillen: se on arktisen alueen kuningas loputtomalla metsästysmatkallaan. Tämä on jääkarhujen valtakunta, jään täyttämä äärettömyys maailman huipulla – merkittävä paikka ja tämän tutkimusmatkan määränpää.
Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.
Aamulla saavumme kuuluisan Alkefjelletin tienoolle. Mikäli sää on puolellamme, näemme hyvin jyrkät kallioseinämät. Alueella elää valtava pohjankiislayhdyskunta. Lintuja on niin paljon, ettei kallioilla näytä olevan lainkaan tyhjää tilaa. Pesivien lintuparien toiminta on kesäisin lähes tauotonta sekä kallioilla että meressä.
Päivän seuraava kohde tarjoaa vielä lisää eläimiä, tällä kertaa mursujen muodossa. Tarkoituksenamme on käydä Torrelnessetissä, jossa elää pysyvästi mursulauma. Nämä isot nisäkkäät esittelevät mielellään viiksiään ja pitkiä syöksyhampaitaan. Ne syövät simpukoita ja muita nilviäisiä, joita ne löytävät matalista vesistä.
Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.
Pvä 6
Alkefjelletin linnut ja Torrelnessetin arktinen autiomaa.
Aamulla saavumme kuuluisan Alkefjelletin tienoolle. Mikäli sää on puolellamme, näemme hyvin jyrkät kallioseinämät. Alueella elää valtava pohjankiislayhdyskunta. Lintuja on niin paljon, ettei kallioilla näytä olevan lainkaan tyhjää tilaa. Pesivien lintuparien toiminta on kesäisin lähes tauotonta sekä kallioilla että meressä.
Päivän seuraava kohde tarjoaa vielä lisää eläimiä, tällä kertaa mursujen muodossa. Tarkoituksenamme on käydä Torrelnessetissä, jossa elää pysyvästi mursulauma. Nämä isot nisäkkäät esittelevät mielellään viiksiään ja pitkiä syöksyhampaitaan. Ne syövät simpukoita ja muita nilviäisiä, joita ne löytävät matalista vesistä.
Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.
Samalla, kun jatkamme näiden merkittävien saarten tutkimista, saavumme Huippuvuorten kaakkoisosaan, alueelle, jossa kylmät itäiset napavedet törmäävät Golfvirran viimeisiin heikkoihin henkäyksiin. Mikäli jääolosuhteet ovat suotuisat, voimme ohittaa Hinlopeninsalmen eteläreunan ja matkata Barentsinsaaren ja Edgeøyan erottavan Freemaninvuonon läpi. Nautimme näkymistä Kapp Leen niemelle poistuessamme salmesta.
Yritämme nousta maihin Edgeøyalle, Huippuvuorten kolmanneksi suurimmalle saarelle. Isot kasat lumen valkaisemia luita saaren rannoilla todistavat tuhansien mursujen ja maitovalaiden systemaattisesta ja tehokkaasta massamurhasta. Saarten varhaisimmat asukkaat (pääasiassa englantilaisia ja hollantilaisia valaanpyytäjiä ja venäläisiä pomoreita, jotka olivat turkistenmetsästäjiä) eivät juurikaan ajatelleet suojelua ja tavoittelivat ainoastaan voittoa. Tilanne jatkui samankaltaisena pitkälle 1800-luvulle saakka. Onneksi kaikki Huippuvuorten eläimet ovat nykyään lailla suojeltuja. Laajoista alueista on tehty luonnonsuojelualueita ja kansallispuistoja, joista osa kuuluu maailman suurimpiin.
Idempänä Edgeøyalla, Andréetangenin ja Kapp Leen niemien liepeillä elää mursuyhdyskunta. Seudulla voi ihailla upeita korkeita rannikoita ja Sundnesetissä lintuyhdyskuntia. Näiltä kaukaisilta rannoilta matkaamme Sørkappin ympäri ja takaisin kohti Länsimaata, Huippuvuorten suurinta saarta.
Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.
Pvä 7
Itäiset Huippuvuoret.
Samalla, kun jatkamme näiden merkittävien saarten tutkimista, saavumme Huippuvuorten kaakkoisosaan, alueelle, jossa kylmät itäiset napavedet törmäävät Golfvirran viimeisiin heikkoihin henkäyksiin. Mikäli jääolosuhteet ovat suotuisat, voimme ohittaa Hinlopeninsalmen eteläreunan ja matkata Barentsinsaaren ja Edgeøyan erottavan Freemaninvuonon läpi. Nautimme näkymistä Kapp Leen niemelle poistuessamme salmesta.
Yritämme nousta maihin Edgeøyalle, Huippuvuorten kolmanneksi suurimmalle saarelle. Isot kasat lumen valkaisemia luita saaren rannoilla todistavat tuhansien mursujen ja maitovalaiden systemaattisesta ja tehokkaasta massamurhasta. Saarten varhaisimmat asukkaat (pääasiassa englantilaisia ja hollantilaisia valaanpyytäjiä ja venäläisiä pomoreita, jotka olivat turkistenmetsästäjiä) eivät juurikaan ajatelleet suojelua ja tavoittelivat ainoastaan voittoa. Tilanne jatkui samankaltaisena pitkälle 1800-luvulle saakka. Onneksi kaikki Huippuvuorten eläimet ovat nykyään lailla suojeltuja. Laajoista alueista on tehty luonnonsuojelualueita ja kansallispuistoja, joista osa kuuluu maailman suurimpiin.
Idempänä Edgeøyalla, Andréetangenin ja Kapp Leen niemien liepeillä elää mursuyhdyskunta. Seudulla voi ihailla upeita korkeita rannikoita ja Sundnesetissä lintuyhdyskuntia. Näiltä kaukaisilta rannoilta matkaamme Sørkappin ympäri ja takaisin kohti Länsimaata, Huippuvuorten suurinta saarta.
Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.
Ohitettuamme Länsimaan eteläkärjen palaamme takaisin tämän arktisen erämaan vihreämmille, lämpimämmille alueille. Huippuvuorten lounaisrannikkoon vaikuttaa Atlantin kautta tuleva lämpimämpi vesi, joten talvijää vetäytyy alueelta yleensä ensimmäisenä. Se antaa meille mahdollisuuden päästä Bellsundin ja Hornsundin vuonoihin, jotka ovat lumoavan saariryhmän upeimpia seutuja. Vuonojen ja saarten labyrinttimaisen verkoston läpi linnut ryhmittyvät korkeille kallioille, ja porot laiduntavat hedelmällisillä rinteillä, samalla kun alueen suurista jäätiköistä irtautuvat jäävuoret ajelehtivat ohi. Pienet pulmuset lentelevät kivien välissä, kun taas täydellisesti naamioituneet kurpat ryntäilevät rantaa pitkin. Jos nostat katseesi ylemmäs rinteeseen, näet harmaanvalkoisen ”kiven”, joka liikkuu ja muuttuu lampaan kokoiseksi poroksi: kyse on ainutkertaisesta alalajista, joka on kotoperäinen täällä Huippuvuorilla. Pilkahdus sinimustaa ja lähellä olevien lintujen äänet kertovat naalista, Huippuvuorten ainoasta maapetoeläimestä (jääkarhu luokitellaan merinisäkkääksi).
Vuorten huiput ovat yleensä tiheän sumun peitossa. Itäinen merivirta kuljettaa usein ajojäätä vuonojen suulle. Täällä on useita maihinnousupaikkoja. Seutu on epäilyksettä yksi Huippuvuorten kiinnostavimmista ja monimuotoisimmista. Mikäli sää sallii, voimme tutustua esim. Alkhjornetin ja Vårsolbuktan valtaviin lintukallioihin sekä historiallisiin Calypsobyeniin ja Bambsebuhun, joissa ansastajat, turkistenmetsästäjät ja seikkailijat yrittivät ansaita omaisuutensa.
Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.
Pvä 8 - 9
Eteläiset Huippuvuoret.
Ohitettuamme Länsimaan eteläkärjen palaamme takaisin tämän arktisen erämaan vihreämmille, lämpimämmille alueille. Huippuvuorten lounaisrannikkoon vaikuttaa Atlantin kautta tuleva lämpimämpi vesi, joten talvijää vetäytyy alueelta yleensä ensimmäisenä. Se antaa meille mahdollisuuden päästä Bellsundin ja Hornsundin vuonoihin, jotka ovat lumoavan saariryhmän upeimpia seutuja. Vuonojen ja saarten labyrinttimaisen verkoston läpi linnut ryhmittyvät korkeille kallioille, ja porot laiduntavat hedelmällisillä rinteillä, samalla kun alueen suurista jäätiköistä irtautuvat jäävuoret ajelehtivat ohi. Pienet pulmuset lentelevät kivien välissä, kun taas täydellisesti naamioituneet kurpat ryntäilevät rantaa pitkin. Jos nostat katseesi ylemmäs rinteeseen, näet harmaanvalkoisen ”kiven”, joka liikkuu ja muuttuu lampaan kokoiseksi poroksi: kyse on ainutkertaisesta alalajista, joka on kotoperäinen täällä Huippuvuorilla. Pilkahdus sinimustaa ja lähellä olevien lintujen äänet kertovat naalista, Huippuvuorten ainoasta maapetoeläimestä (jääkarhu luokitellaan merinisäkkääksi).
Vuorten huiput ovat yleensä tiheän sumun peitossa. Itäinen merivirta kuljettaa usein ajojäätä vuonojen suulle. Täällä on useita maihinnousupaikkoja. Seutu on epäilyksettä yksi Huippuvuorten kiinnostavimmista ja monimuotoisimmista. Mikäli sää sallii, voimme tutustua esim. Alkhjornetin ja Vårsolbuktan valtaviin lintukallioihin sekä historiallisiin Calypsobyeniin ja Bambsebuhun, joissa ansastajat, turkistenmetsästäjät ja seikkailijat yrittivät ansaita omaisuutensa.
Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.
Yön aikana saavumme Forlandinvuonoon, joka erottaa Prins Karls Forlandin Länsimaasta. Kohteitamme tänään voi olla esim. Poolepynten, pieni niemi, joka on nimetty brittiläisen valaanpyytäjän Jonas Poolen mukaan. Alueella elää nykyään mursuja, jotka voi nähdä (ja haistaa) jo kaukaa. Isot nisäkkäät esittelevät syöksyhampaitaan ja viiksiään. Syrjäiset rannat, karut vuoret ja tundratasangot kutsuvat tutustumaan!
Forlandinvuonosta palaamme takaisin kohti etelää ja Longyearbyeniä. Sivistyksen pariin palatessamme katselemme eläimiä ja upeita maisemia.
Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.
Pvä 10
Läntinen/keskinen Länsimaa.
Yön aikana saavumme Forlandinvuonoon, joka erottaa Prins Karls Forlandin Länsimaasta. Kohteitamme tänään voi olla esim. Poolepynten, pieni niemi, joka on nimetty brittiläisen valaanpyytäjän Jonas Poolen mukaan. Alueella elää nykyään mursuja, jotka voi nähdä (ja haistaa) jo kaukaa. Isot nisäkkäät esittelevät syöksyhampaitaan ja viiksiään. Syrjäiset rannat, karut vuoret ja tundratasangot kutsuvat tutustumaan!
Forlandinvuonosta palaamme takaisin kohti etelää ja Longyearbyeniä. Sivistyksen pariin palatessamme katselemme eläimiä ja upeita maisemia.
Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.
Aamulla saavumme Longyearbyeniin, Huippuvuorten pääkaupunkiin. Kaupungin perusti 1906 amerikkalainen yrittäjä John Longyear, joka johti kaivosta Huippuvuorilla. Longyearbyen on nykyään Huippuvuorten hallinnollinen keskus ja saariryhmän ylimmän viranomaisen, sysselmannenin, toimipaikka.
Se on samalla pohjoisin… no, hyvin monessa asiassa. Kaupunki sijaitsee Adventfjord-vuonon lounaisrannalla. Adventfjord on Länsimaan länsipuolella sijaitsevan 100 km pitkän Isfjordin sivuvuono. Vuoret ympäröivät kaupunkia, ja vuonon toisella puolella kohoaa majesteettinen Hjorthfjellet.
Norjalainen hiiliyhtiö otti Longyearbyenin hallintaansa jo vuonna 1916, ja kaivostoiminta on leimannut aluetta ihan meidän päiviimme saakka. Nykyään Longyearbyenissä on asukkaita reilut 2 000, pääasiassa norjalaisia. Aiemmin hallinnut kaivos ei ole enää kaupunkilaisten pääasiallinen toimeentulon lähde. Useimmat työskentelevät tutkimuksen, koulutuksen ja matkailun parissa. Jos jotakuta hämmentää, että välillä puhutaan Huippuvuorista ja välillä taas Svalbardista, selitys tulee tässä: saariryhmää kutsuttiin Svalbardiksi islantilaisissa saagoissa jo vuonna 1194, kun taas nimeä Huippuvuoret (nor. Spitsbergen) alkoi käyttää Huippuvuorten löytäjä, hollantilainen Willem Barents vuonna 1596. Nykyään norjankielinen nimi Spitsbergen viittaa saarista suurimpaan, Länsimaahan, Svalbard taas koko saaristoon.
Aamiaisen jälkeen hyvästelemme miehistön ja bussi vie meidät lentokentälle. On kotimatkan aika.
Aamiainen aluksella.
Pvä 11
Longyearbyen ja kotimatka.
Aamulla saavumme Longyearbyeniin, Huippuvuorten pääkaupunkiin. Kaupungin perusti 1906 amerikkalainen yrittäjä John Longyear, joka johti kaivosta Huippuvuorilla. Longyearbyen on nykyään Huippuvuorten hallinnollinen keskus ja saariryhmän ylimmän viranomaisen, sysselmannenin, toimipaikka.
Se on samalla pohjoisin… no, hyvin monessa asiassa. Kaupunki sijaitsee Adventfjord-vuonon lounaisrannalla. Adventfjord on Länsimaan länsipuolella sijaitsevan 100 km pitkän Isfjordin sivuvuono. Vuoret ympäröivät kaupunkia, ja vuonon toisella puolella kohoaa majesteettinen Hjorthfjellet.
Norjalainen hiiliyhtiö otti Longyearbyenin hallintaansa jo vuonna 1916, ja kaivostoiminta on leimannut aluetta ihan meidän päiviimme saakka. Nykyään Longyearbyenissä on asukkaita reilut 2 000, pääasiassa norjalaisia. Aiemmin hallinnut kaivos ei ole enää kaupunkilaisten pääasiallinen toimeentulon lähde. Useimmat työskentelevät tutkimuksen, koulutuksen ja matkailun parissa. Jos jotakuta hämmentää, että välillä puhutaan Huippuvuorista ja välillä taas Svalbardista, selitys tulee tässä: saariryhmää kutsuttiin Svalbardiksi islantilaisissa saagoissa jo vuonna 1194, kun taas nimeä Huippuvuoret (nor. Spitsbergen) alkoi käyttää Huippuvuorten löytäjä, hollantilainen Willem Barents vuonna 1596. Nykyään norjankielinen nimi Spitsbergen viittaa saarista suurimpaan, Länsimaahan, Svalbard taas koko saaristoon.
Aamiaisen jälkeen hyvästelemme miehistön ja bussi vie meidät lentokentälle. On kotimatkan aika.
Aamiainen aluksella.
Uudessa ja tyylikkäässä Ocean Albatrosissa on kaikki pienen tutkimusaluksen hyvät puolet yhdistyneenä vakauteen ja mukavuuteen, jotka ovat yleensä leimallisia isolle risteilyalukselle. Aluksella on tilaa enintään 189 matkustajalle. Tarkkaan mietitty sisustus luo kotoisan tunnelman, joka yhdessä henkilökohtaisen palvelun kanssa takaa unohtumattoman elämyksen. Aluksella on helppo liikkua ja välttyä ihmisjoukoilta ja jonoilta. Ocean Albatrosilla miellyttävä matkanteko yhdistyy isoilta aluksilta tuttuun luksukseen.
Kansainvälinen
Ei
Ei
Norske kroner
Kansainvälinen
Ei
Ei
Norske kroner
Tutkimusmatkaristeily on jotakin hyvin erityistä, siksi käytämme sitä sanaa. Matkalla oleskelemme alueilla, joilla monet tekijät, kuten tuuli ja sää, voivat vaikuttaa reittiin ja matkantekoon. Joskus sää voi pidätellä meitä, ja sakean sumun vuoksi pääsemme perille suunniteltua myöhemmin – turvallisuus ennen kaikkea. Toisella kertaa voimakas virtaus auttaa meidät aikaisemmin kohteeseen.
Joskus pysähdymme katselemaan leikkivää valasta, jäälauttaa jahtaavaa jääkarhua tai viivymme hieman pidempään pienessä taajamassa, koska siellä tapahtuu jotakin kiinnostavaa. Tästä syystä matka-ajat ohjelmassa ovat suuntaa antavia ja ne voivat muuttua tai maihinnousujärjestystä joudutaan muuttamaan. Pyrkimyksenämme on toki pitää kiinni ohjelmasta niin paljon kuin mahdollista. Tutkimusmatkaristeilyllä täytyy kuitenkin olla varautunut muutoksiin. Siitä olemme aivan varmoja, että odotettavissa on upeita elämyksiä!
Tällä matkalla risteilemme avomerellä, joten emme voi välttyä laivan keikkumiselta. Pidä tästä syystä aina kiinni kaiteesta, joita on kaikilla aluksen käytävillä ja seinillä. Zodiac-kumiveneeseen noustessa on tärkeää pitää aina toinen käsi vapaana, jotta pääset miehistön avustama turvallisesti paikallesi. Molemmat ohjeet käydään perusteellisesti läpi ensimmäisessä infotilaisuudessa aluksella.
Tutkimusmatkaristeily on jotakin hyvin erityistä, siksi käytämme sitä sanaa. Matkalla oleskelemme alueilla, joilla monet tekijät, kuten tuuli ja sää, voivat vaikuttaa reittiin ja matkantekoon. Joskus sää voi pidätellä meitä, ja sakean sumun vuoksi pääsemme perille suunniteltua myöhemmin – turvallisuus ennen kaikkea. Toisella kertaa voimakas virtaus auttaa meidät aikaisemmin kohteeseen.
Joskus pysähdymme katselemaan leikkivää valasta, jäälauttaa jahtaavaa jääkarhua tai viivymme hieman pidempään pienessä taajamassa, koska siellä tapahtuu jotakin kiinnostavaa. Tästä syystä matka-ajat ohjelmassa ovat suuntaa antavia ja ne voivat muuttua tai maihinnousujärjestystä joudutaan muuttamaan. Pyrkimyksenämme on toki pitää kiinni ohjelmasta niin paljon kuin mahdollista. Tutkimusmatkaristeilyllä täytyy kuitenkin olla varautunut muutoksiin. Siitä olemme aivan varmoja, että odotettavissa on upeita elämyksiä!
Tällä matkalla risteilemme avomerellä, joten emme voi välttyä laivan keikkumiselta. Pidä tästä syystä aina kiinni kaiteesta, joita on kaikilla aluksen käytävillä ja seinillä. Zodiac-kumiveneeseen noustessa on tärkeää pitää aina toinen käsi vapaana, jotta pääset miehistön avustama turvallisesti paikallesi. Molemmat ohjeet käydään perusteellisesti läpi ensimmäisessä infotilaisuudessa aluksella.
Aluksella on yhteensä 95 matkustajahyttiä ja sviittiä. On sekä ulkohyttejä, parvekkeellisia hyttejä että sviittejä, joista on merinäköala. Hyteissä on kaksi erillistä vuodetta tai parivuode. Lisäksi aluksella on yhden ja kolmen hengen hyttejä. Kaikissa hyteissä on oma wc/kylpyhuone sekä hyttikohtainen lämpötilansäätö. Hyttivarustukseen kuuluu hiustenkuivain, tv, tallelokero, jääkaappi, useita 230 W:n pistorasioita ja USB-liitin. Lisäksi hyteissä on kaikille matkustajille kylpytakki, tohvelit ja kosmetiikkaa (vartaloöljy, vartalovoide, shampoo).
Perhesviitti 50 m2 – BS (Brynhilde-sviitti)
Suurin Ocean Albatrosin hyteistä on perhesviitti. Sviitti sijaitsee kannella 7. Siinä kaksi yhdistettyä sviittiä ja ranskalainen parveke. Perhesviitissä on tilaa jopa viidelle matkustajalle. Hytissä on kaksi parivuodetta ja vuodesohva.
Premiumsviitti 45 m2 – FS (Freydis-sviitti)
Ocean Albatrosin hyteistä toiseksi suurin on premiumsviitti. Tässä kaksihuoneisessa parvekkeellisessa sviitissä on parivuode (tai kaksi erillistä vuodetta), vuodesohva, pöytä ja tuoli sekä tilava kylpyhuone. Sijainti kannella 4.
Hyttiluokka A – Juniorsviitti 39 m2
Kaikista neljästä Ocean Albatrosin juniorsviitistä on upeat näkymät, sillä ne sijaitsevat ylhäällä kannella 7. Hyteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, vuodesohva, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja oma parveke. Sviitissä on tilaa kolmelle matkustajalle.
Hyttiluokka B – Parvekesviitti n. 30–32 m2
Ocean Albatrosilla on kaksi parvekesviittiä, jotka molemmat sijaitsevat kannella 6. Sviiteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, kylpyhuone ja iso parveke. Hytissä on tilaa kahdelle matkustajalle.
Hyttiluokka C XL – Iso parvekehytti n. 25–30 m2
Iso parvekehytti sijaitsee kannella 4. Siihen kuuluu parveke, parivuode tai kaksi erillistä vuodetta sekä kylpyhuone.
Kaksi C XL -luokan hyteistä on pikkuisen suurempia ja varusteltu liikuntarajoitteisille henkilöille (mm. iso kylpyhuone ja oviaukot, joista on helpompi kulkea).
Hyttiluokka C Superiorhytti – n. 22–25 m2
Tavallisin hyttityyppi Ocean Albatrosilla sijaitsee joko kannella 4 tai 6. Hyteissä on parveke, parivuode tai kaksi erillistä vuodetta sekä kylpyhuone. Hytissä on myös tuoli ja pöytä. Lisäksi joissakin hyteissä on sohva, jota voi käyttää vuoteena kolmannelle matkustajalle. Jos haluat varata kaksi vierekkäistä hyttiä, joita yhdistää ovi, se on mahdollista tässä hyttiluokassa (tiedustele etukäteen).
Hyttiluokka C Parvekehytti – n. 18–22 m2
Tämän hyttiluokan hytit sijaitsevat joko kannella 4 tai 6. Hyteissä on parveke, parivuode tai kaksi erillistä vuodetta sekä kylpyhuone.
Hyttiluokka D Hytti, jossa pyöreä ikkuna – 13–22 m2
Ocean Albatrosin standardihytit sijaitsevat lähellä ns. mud roomia (aluksen ”kuraeteinen”, jossa myös säilytetään kumisaappaita ja lämpimiä päällysvaatteita), joten niistä pääsee näppärästi zodiac-tasanteille, kun ollaan menossa maihin. Hytit ovat käytännöllisiä, mikäli toivot, että kumiveneille on hytistäsi lyhyt matka. Kaikissa standardihyteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta sekä kylpyhuone. Hytit sijaitsevat joko kannella 3 tai 4. Huomaathan, että hyttien pohjaratkaisu ja koko voivat vaihdella.
Hyttiluokka E Hytti, jossa ranskalainen parveke – 14 m2
Tämän hyttiluokan hyteissä on ranskalainen parveke, queen size -kokoinen (150 x 200 cm) sänky, lattiasta kattoon ulottuvat ikkunat ja kylpyhuone. Hytit sijaitsevat kannella 7.
Hyttiluokka F Kolmen hengen hytti, jossa pyöreä ikkuna – 22 m2
Aluksella on kaksi kolmen hengen hyttiä, joissa on pyöreä ikkuna. Molemmissa on oma kylpyhuone. Hytit sijaitsevat kannella 3, lähellä ns. mud roomia (aluksen ”kuraeteinen”, jossa myös säilytetään kumisaappaita ja lämpimiä päällysvaatteita), joten niistä pääsee näppärästi zodiac-tasanteille, kun ollaan menossa maihin. Kolmen hengen hyteissä on erilliset vuoteet, mutta niihin voidaan pedata myös parivuode ja yksi erillinen vuode.
Hyttiluokka G Yhden hengen hytti – 14 m2
Yhden hengen standardihytti, joka sijaitsee kannella 3. Hytit sijaitsevat kannella 3, lähellä ns. mud roomia (aluksen ”kuraeteinen”, jossa myös säilytetään kumisaappaita ja lämpimiä päällysvaatteita), joten niistä pääsee näppärästi zodiac-tasanteille, kun ollaan menossa maihin.
Matkalle minimiosallistujamäärä on 50 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Albatros Travel on useiden vuosien aikana kehittänyt risteilymuodon, joka sopii erityisesti arktisiin olosuhteisiin, joissa jää yhdessä rajallisen infrastruktuurin ja vaikeapääsyisen erämaan kanssa vaatii enemmän tutkimusmatkamaista luonnetta, mikä on ihanteellista, mikäli haussa on ainutkertainen matkakokemus. Kyse on ylellisestä luontomatkasta, joka eroaa perinteisistä risteilyistä. Suhteellisen pienen osallistujamäärän ansiosta matka saa ryhmämatkan luonteen: kaikki voivat osallistua yhtä aikaa maihinnousuihin, tutkimusasemavierailuihin, retkille, luennoille ja valaiden katseluun.
Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Edellytyksenä on toki se, että matkustaja pystyy liikkumaan itsenäisesti ja ketterästi sekä haluaa kokea luonnon sen omilla ehdoilla. Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Monia elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää-, jää- ja virtausolosuhteiden pohjalta. Reittikuvausta tulee lukea ihannetilanteen kuvauksena, joka tuskin täysin toteutuu, vaikka alueella vallitsisi korkeapaine ja aurinkoinen sää useiden viikkojen ajan.
Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.
Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Kumiveneet kuljettavat meidät karuille rannikoille, pitkin jäätiköiden reunamia ja katsomaan valaita. Alus on varustettu laskettavin portain (tikkaat), joita pitkin laskeudutaan kumiveneisiin. Kumiveneissä on tehokas moottori. Alus menee niin lähelle nähtävyyksiä, jäätiköitä ja lintukallioita kuin mahdollista, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai katsellaksemme valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuluotoja lähempää, eläimiä häiritsemättä. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta voi olla ongelmallista liikuntarajoitteisille. Kokemus voi olla myös melko kylmä ja märkä. Osallistujat voivat myös jäädä alukselle, jossa on pieni kirjasto. Kun käytämme sanaa tutkimusmatka, se kannattaa ottaa kirjaimellisesti. Matkat ovat tutkimusmatkoja, mikä tarkoittaa, ettemme voi ennustaa kyseisen matkan kulkua jokaista yksityiskohtaa myöten. Edellä lueteltu päiväohjelma on karkea hahmotelma tai toiveajattelua – muutoksia tulee hyvin todennäköisesti.
Matkaa koskevat Albatros Travelin yleiset matkaehdot, joihin on hyvä tutustua etukäteen.
”Reitti riippuu vaihtelevista arktisista sääolosuhteista, jään paksuudesta ja liikkeistä, luonnon oikuista ja vastaantulevista eläimistä. Luonto on kuitenkin kumppanimme, kun olemme virittyneet sen kanssa samalle taajuudelle. Tästä syystä matka suunnitellaan mahdollisimman pitkälle ”löyhästi”, mikä tarkoittaa, että matkustajan tulee olla valmis poikkeamaan aluksen kiinteistä rutiineista ja suunnitellulta reitiltä.”
-Søren Rasmussen
Tälle risteilylle osallistujan tulee kyetä liikkumaan omatoimisesti ja pystyä kävelemään ilman apuvälineitä mäkisessäkin maastossa.
Matkustajien on oltava vähintään 21-vuotiaita voidakseen ostaa alkoholia aluksella. Alus varaa oikeuden kieltäytyä palvelemasta henkilöä, jonka katsotaan olevan vaikutuksen alaisena ja vaarantava matkustajien ja miehistön turvallisuuden. Alle 18-vuotiaiden tulee matkustaa vanhemman tai yli 21-vuotiaan vastuullisen aikuisen kanssa samassa hytissä. Jos alaikäinen ei matkusta vanhemman kanssa, vanhemman tai huoltajan on allekirjoitettava suostumuslomake ennen matkan varaamista ja toimittaa suostumus Albatros Travelille.
Koska matkustamme syrjäisillä alueilla, emme voi ottaa matkalle mukaan alle 8-vuotiaita lapsia (min. paino 29 kg ja 1,2 cm pituus). Huomaathan, että laivalla ei ole lastenhoitopalvelua eikä erityistä ohjelmaa lapsille.
Matkustajien on oltava vähintään 21-vuotiaita voidakseen nauttia tai ostaa alkoholia aluksella. Alus varaa oikeuden kieltäytyä palvelemasta henkilöä, jonka katsotaan olevan vaikutuksen alaisena ja vaarantava matkustajien ja miehistön hyvinvoinnille ja turvallisuudelle." dir="ltr">Huomioithan, että Etelämantereelle matkustaessa suosittelemme, että lapset ovat min. 12 vuotta tai vanhempia, ja heidän on oltava vastuullisen aikuisen seurassa koko matkan ajan.
Alus ei valitettavasti sovellu henkilöille, jotka eivät kykene liikkumaan ilman apua. Kyse on turvallisuudesta: varustamo vaatii, että kaikkien matkustajien on kyettävä siirtymään veneestä toiseen ilman henkilökunnan tai kanssamatkustajien apua. Alukselle ei saa tuoda pyörätuoleja eikä kävelytukia/rollaattoreita. Turvallisuussyistä kulkuväylät on pidettävä esteettöminä.
Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Albatros Travelille mahdollisesta sairaudesta tai vaivasta, vammasta, raskaudesta tai muusta asiaintilasta, jolla voi olla merkitystä matkustajan hyvinvoinnin tai terveyden kannalta risteilyn aikana.
Tiukentuneiden turvallisuussääntöjen vuoksi lentoyhtiö edellyttää passin näkemistä. Myös varustamo vaatii kaikkien matkustajien passitiedot (passin numero ja voimassaoloaika, syntymäaika ja -paikka). Laivan lähtöselvityksessä passi luovutetaan lähtöselvitysvirkailijalle. Passi palautetaan risteilyn päättyessä.
Huomaathan, että passin tulee olla voimassa vähintään kuusi kuukautta vielä matkan jälkeenkin. Vaatimus koskee kaikkia matkojamme. Haluamme matkanjärjestäjänä välttyä tilanteelta, jossa jonkin yksittäisen maan passin voimassaolovaatimus saattaisi muuttua matkan varaamisen ja matkalle lähdön välissä.
Kun olemme maissa, on hyvin tärkeää kunnioittaa ainutlaatuista luontoa. Toimimme siis seuraavan periaatteen mukaan: älä jätä luontoon muuta kuin omat jalanjälkesi äläkä ota mukaan muuta kuin muistoja. Kehotamme lisäksi pysyttelemään oman ryhmän läheisyydessä. Tämä koskee erityisesti matkoja arktisille alueille, joilla jääkarhun kohtaaminen ei ole mitenkään poikkeuksellista. Myös matkanjohtajien ohjeiden noudattaminen on tärkeää.
Matkalla Huippuvuorille tarvitaan melko monenlaisia vaatteita. Lämpimät ja vedenpitävät vaatteet sekä päähine ja käsineet ovat tarpeen. Pakkaa mukaan vaatteita, joita voi yhdistellä, esim. pitkähihainen merinovilla-aluspaita alimmaiseksi, collegepaita tai fleece välikerrokseksi ja vettä sekä tuulta pitävä takki ulommaiseksi. Jalkaan kannattaa vetää pitkälahkeiset merinovilla-alushousut, tiiviskankaiset vapaa-ajanhousut ja päälle vielä vettä ja tuulta pitävät kuorihousut. Tukevat, mukavat ja pitäväpohjaiset vaelluskengät ovat hyvät alukselle ja kävelyretkille.
Aluksella on iso valikoima kumisaappaita, joita voi lainata. Ne ovat hyvät noustessa maihin kumiveneestä. Aluksella ei ole erityistä pukeutumiskoodia. Käytännölliset matkavaatteet ovat siis ainoa välttämätön asia, myös juhlailtoina, joita luonnollisesti myös vietämme.
Mukaan kannattaa pakata kiikari. Omia pyyhkeitä ei tarvita.
Saatamme joutua aallokkoon, vaikka matkaammekin suhteellisen lähellä rannikkoa. Matkapahoinvointilaastari voi auttaa. Tablettimuotoinen matkapahoinvointilääke on toinen vaihtoehto. Huomaathan, että matkapahoinvointilääke voi vaikuttaa unettavasti.
Sää Pohjois-Atlantilla voi olla hyvin vaihteleva. Yhtenä hetkenä voi olla kirkasta auringonpaistetta ja tasaista vettä, ja seuraavana ilmassa on aaltoilevia aaltoja ja sadetta ja räntäsadetta. Varmista, että sinulla on vaatteita kaikenlaiseen säähän. Huomaa, että sään muutokset voivat tarkoittaa myös muutoksia risteilyn reittiin.
Albatros Travelin tutkimusmatkatiimin lisäksi aluksella on kaksi miehistöryhmää, jotka työskentelevät tehdäkseen matkastasi mahdollisimman miellyttävän. Aluksen kapteeni, perämies ja matruusit vastaavat aluksen ohjaamisesta, hallinnasta ja ulkoalueista. Hotellinjohtaja ja hotellihenkilökunta ovat vastuussa hyteistä, sviiteistä ja ruokailuista. He tekevät kaikkensa, jotta oleskelu aluksella olisi mahdollisimman mukavaa. Miehistö puhuu englantia.
Huomaattehan, että pohjoismaalaisten asiakkaiden lisäksi laivalla on asiakkaita muista maista. Tästä syystä tutkimusmatkatiimimme koostuu pohjoismaalaisista ja englantia puhuvista tutkimusmatkaoppaista, joiden palvelut ovat kaikkien asiakkaiden käytettävissä. Esitelmät ja tiedotustilaisuudet pidetään yleensä englanniksi. Kun menemme maihin pienemmissä ryhmissä, matkustajien kansallisuus ja kieli pyritään mahdollisuuksien mukaan huomioimaan.
Lue mm. Huippuvuorten luonnosta ja historiasta.
Aluksella on yhteensä 95 matkustajahyttiä ja sviittiä. On sekä ulkohyttejä, parvekkeellisia hyttejä että sviittejä, joista on merinäköala. Hyteissä on kaksi erillistä vuodetta tai parivuode. Lisäksi aluksella on yhden ja kolmen hengen hyttejä. Kaikissa hyteissä on oma wc/kylpyhuone sekä hyttikohtainen lämpötilansäätö. Hyttivarustukseen kuuluu hiustenkuivain, tv, tallelokero, jääkaappi, useita 230 W:n pistorasioita ja USB-liitin. Lisäksi hyteissä on kaikille matkustajille kylpytakki, tohvelit ja kosmetiikkaa (vartaloöljy, vartalovoide, shampoo).
Perhesviitti 50 m2 – BS (Brynhilde-sviitti)
Suurin Ocean Albatrosin hyteistä on perhesviitti. Sviitti sijaitsee kannella 7. Siinä kaksi yhdistettyä sviittiä ja ranskalainen parveke. Perhesviitissä on tilaa jopa viidelle matkustajalle. Hytissä on kaksi parivuodetta ja vuodesohva.
Premiumsviitti 45 m2 – FS (Freydis-sviitti)
Ocean Albatrosin hyteistä toiseksi suurin on premiumsviitti. Tässä kaksihuoneisessa parvekkeellisessa sviitissä on parivuode (tai kaksi erillistä vuodetta), vuodesohva, pöytä ja tuoli sekä tilava kylpyhuone. Sijainti kannella 4.
Hyttiluokka A – Juniorsviitti 39 m2
Kaikista neljästä Ocean Albatrosin juniorsviitistä on upeat näkymät, sillä ne sijaitsevat ylhäällä kannella 7. Hyteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, vuodesohva, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja oma parveke. Sviitissä on tilaa kolmelle matkustajalle.
Hyttiluokka B – Parvekesviitti n. 30–32 m2
Ocean Albatrosilla on kaksi parvekesviittiä, jotka molemmat sijaitsevat kannella 6. Sviiteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, kylpyhuone ja iso parveke. Hytissä on tilaa kahdelle matkustajalle.
Hyttiluokka C XL – Iso parvekehytti n. 25–30 m2
Iso parvekehytti sijaitsee kannella 4. Siihen kuuluu parveke, parivuode tai kaksi erillistä vuodetta sekä kylpyhuone.
Kaksi C XL -luokan hyteistä on pikkuisen suurempia ja varusteltu liikuntarajoitteisille henkilöille (mm. iso kylpyhuone ja oviaukot, joista on helpompi kulkea).
Hyttiluokka C Superiorhytti – n. 22–25 m2
Tavallisin hyttityyppi Ocean Albatrosilla sijaitsee joko kannella 4 tai 6. Hyteissä on parveke, parivuode tai kaksi erillistä vuodetta sekä kylpyhuone. Hytissä on myös tuoli ja pöytä. Lisäksi joissakin hyteissä on sohva, jota voi käyttää vuoteena kolmannelle matkustajalle. Jos haluat varata kaksi vierekkäistä hyttiä, joita yhdistää ovi, se on mahdollista tässä hyttiluokassa (tiedustele etukäteen).
Hyttiluokka C Parvekehytti – n. 18–22 m2
Tämän hyttiluokan hytit sijaitsevat joko kannella 4 tai 6. Hyteissä on parveke, parivuode tai kaksi erillistä vuodetta sekä kylpyhuone.
Hyttiluokka D Hytti, jossa pyöreä ikkuna – 13–22 m2
Ocean Albatrosin standardihytit sijaitsevat lähellä ns. mud roomia (aluksen ”kuraeteinen”, jossa myös säilytetään kumisaappaita ja lämpimiä päällysvaatteita), joten niistä pääsee näppärästi zodiac-tasanteille, kun ollaan menossa maihin. Hytit ovat käytännöllisiä, mikäli toivot, että kumiveneille on hytistäsi lyhyt matka. Kaikissa standardihyteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta sekä kylpyhuone. Hytit sijaitsevat joko kannella 3 tai 4. Huomaathan, että hyttien pohjaratkaisu ja koko voivat vaihdella.
Hyttiluokka E Hytti, jossa ranskalainen parveke – 14 m2
Tämän hyttiluokan hyteissä on ranskalainen parveke, queen size -kokoinen (150 x 200 cm) sänky, lattiasta kattoon ulottuvat ikkunat ja kylpyhuone. Hytit sijaitsevat kannella 7.
Hyttiluokka F Kolmen hengen hytti, jossa pyöreä ikkuna – 22 m2
Aluksella on kaksi kolmen hengen hyttiä, joissa on pyöreä ikkuna. Molemmissa on oma kylpyhuone. Hytit sijaitsevat kannella 3, lähellä ns. mud roomia (aluksen ”kuraeteinen”, jossa myös säilytetään kumisaappaita ja lämpimiä päällysvaatteita), joten niistä pääsee näppärästi zodiac-tasanteille, kun ollaan menossa maihin. Kolmen hengen hyteissä on erilliset vuoteet, mutta niihin voidaan pedata myös parivuode ja yksi erillinen vuode.
Hyttiluokka G Yhden hengen hytti – 14 m2
Yhden hengen standardihytti, joka sijaitsee kannella 3. Hytit sijaitsevat kannella 3, lähellä ns. mud roomia (aluksen ”kuraeteinen”, jossa myös säilytetään kumisaappaita ja lämpimiä päällysvaatteita), joten niistä pääsee näppärästi zodiac-tasanteille, kun ollaan menossa maihin.
Matkalle minimiosallistujamäärä on 50 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Albatros Travel on useiden vuosien aikana kehittänyt risteilymuodon, joka sopii erityisesti arktisiin olosuhteisiin, joissa jää yhdessä rajallisen infrastruktuurin ja vaikeapääsyisen erämaan kanssa vaatii enemmän tutkimusmatkamaista luonnetta, mikä on ihanteellista, mikäli haussa on ainutkertainen matkakokemus. Kyse on ylellisestä luontomatkasta, joka eroaa perinteisistä risteilyistä. Suhteellisen pienen osallistujamäärän ansiosta matka saa ryhmämatkan luonteen: kaikki voivat osallistua yhtä aikaa maihinnousuihin, tutkimusasemavierailuihin, retkille, luennoille ja valaiden katseluun.
Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Edellytyksenä on toki se, että matkustaja pystyy liikkumaan itsenäisesti ja ketterästi sekä haluaa kokea luonnon sen omilla ehdoilla. Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Monia elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää-, jää- ja virtausolosuhteiden pohjalta. Reittikuvausta tulee lukea ihannetilanteen kuvauksena, joka tuskin täysin toteutuu, vaikka alueella vallitsisi korkeapaine ja aurinkoinen sää useiden viikkojen ajan.
Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.
Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Kumiveneet kuljettavat meidät karuille rannikoille, pitkin jäätiköiden reunamia ja katsomaan valaita. Alus on varustettu laskettavin portain (tikkaat), joita pitkin laskeudutaan kumiveneisiin. Kumiveneissä on tehokas moottori. Alus menee niin lähelle nähtävyyksiä, jäätiköitä ja lintukallioita kuin mahdollista, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai katsellaksemme valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuluotoja lähempää, eläimiä häiritsemättä. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta voi olla ongelmallista liikuntarajoitteisille. Kokemus voi olla myös melko kylmä ja märkä. Osallistujat voivat myös jäädä alukselle, jossa on pieni kirjasto. Kun käytämme sanaa tutkimusmatka, se kannattaa ottaa kirjaimellisesti. Matkat ovat tutkimusmatkoja, mikä tarkoittaa, ettemme voi ennustaa kyseisen matkan kulkua jokaista yksityiskohtaa myöten. Edellä lueteltu päiväohjelma on karkea hahmotelma tai toiveajattelua – muutoksia tulee hyvin todennäköisesti.
Matkaa koskevat Albatros Travelin yleiset matkaehdot, joihin on hyvä tutustua etukäteen.
”Reitti riippuu vaihtelevista arktisista sääolosuhteista, jään paksuudesta ja liikkeistä, luonnon oikuista ja vastaantulevista eläimistä. Luonto on kuitenkin kumppanimme, kun olemme virittyneet sen kanssa samalle taajuudelle. Tästä syystä matka suunnitellaan mahdollisimman pitkälle ”löyhästi”, mikä tarkoittaa, että matkustajan tulee olla valmis poikkeamaan aluksen kiinteistä rutiineista ja suunnitellulta reitiltä.”
-Søren Rasmussen
Tälle risteilylle osallistujan tulee kyetä liikkumaan omatoimisesti ja pystyä kävelemään ilman apuvälineitä mäkisessäkin maastossa.
Matkustajien on oltava vähintään 21-vuotiaita voidakseen ostaa alkoholia aluksella. Alus varaa oikeuden kieltäytyä palvelemasta henkilöä, jonka katsotaan olevan vaikutuksen alaisena ja vaarantava matkustajien ja miehistön turvallisuuden. Alle 18-vuotiaiden tulee matkustaa vanhemman tai yli 21-vuotiaan vastuullisen aikuisen kanssa samassa hytissä. Jos alaikäinen ei matkusta vanhemman kanssa, vanhemman tai huoltajan on allekirjoitettava suostumuslomake ennen matkan varaamista ja toimittaa suostumus Albatros Travelille.
Koska matkustamme syrjäisillä alueilla, emme voi ottaa matkalle mukaan alle 8-vuotiaita lapsia (min. paino 29 kg ja 1,2 cm pituus). Huomaathan, että laivalla ei ole lastenhoitopalvelua eikä erityistä ohjelmaa lapsille.
Matkustajien on oltava vähintään 21-vuotiaita voidakseen nauttia tai ostaa alkoholia aluksella. Alus varaa oikeuden kieltäytyä palvelemasta henkilöä, jonka katsotaan olevan vaikutuksen alaisena ja vaarantava matkustajien ja miehistön hyvinvoinnille ja turvallisuudelle." dir="ltr">Huomioithan, että Etelämantereelle matkustaessa suosittelemme, että lapset ovat min. 12 vuotta tai vanhempia, ja heidän on oltava vastuullisen aikuisen seurassa koko matkan ajan.
Alus ei valitettavasti sovellu henkilöille, jotka eivät kykene liikkumaan ilman apua. Kyse on turvallisuudesta: varustamo vaatii, että kaikkien matkustajien on kyettävä siirtymään veneestä toiseen ilman henkilökunnan tai kanssamatkustajien apua. Alukselle ei saa tuoda pyörätuoleja eikä kävelytukia/rollaattoreita. Turvallisuussyistä kulkuväylät on pidettävä esteettöminä.
Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Albatros Travelille mahdollisesta sairaudesta tai vaivasta, vammasta, raskaudesta tai muusta asiaintilasta, jolla voi olla merkitystä matkustajan hyvinvoinnin tai terveyden kannalta risteilyn aikana.
Tiukentuneiden turvallisuussääntöjen vuoksi lentoyhtiö edellyttää passin näkemistä. Myös varustamo vaatii kaikkien matkustajien passitiedot (passin numero ja voimassaoloaika, syntymäaika ja -paikka). Laivan lähtöselvityksessä passi luovutetaan lähtöselvitysvirkailijalle. Passi palautetaan risteilyn päättyessä.
Huomaathan, että passin tulee olla voimassa vähintään kuusi kuukautta vielä matkan jälkeenkin. Vaatimus koskee kaikkia matkojamme. Haluamme matkanjärjestäjänä välttyä tilanteelta, jossa jonkin yksittäisen maan passin voimassaolovaatimus saattaisi muuttua matkan varaamisen ja matkalle lähdön välissä.
Kun olemme maissa, on hyvin tärkeää kunnioittaa ainutlaatuista luontoa. Toimimme siis seuraavan periaatteen mukaan: älä jätä luontoon muuta kuin omat jalanjälkesi äläkä ota mukaan muuta kuin muistoja. Kehotamme lisäksi pysyttelemään oman ryhmän läheisyydessä. Tämä koskee erityisesti matkoja arktisille alueille, joilla jääkarhun kohtaaminen ei ole mitenkään poikkeuksellista. Myös matkanjohtajien ohjeiden noudattaminen on tärkeää.
Matkalla Huippuvuorille tarvitaan melko monenlaisia vaatteita. Lämpimät ja vedenpitävät vaatteet sekä päähine ja käsineet ovat tarpeen. Pakkaa mukaan vaatteita, joita voi yhdistellä, esim. pitkähihainen merinovilla-aluspaita alimmaiseksi, collegepaita tai fleece välikerrokseksi ja vettä sekä tuulta pitävä takki ulommaiseksi. Jalkaan kannattaa vetää pitkälahkeiset merinovilla-alushousut, tiiviskankaiset vapaa-ajanhousut ja päälle vielä vettä ja tuulta pitävät kuorihousut. Tukevat, mukavat ja pitäväpohjaiset vaelluskengät ovat hyvät alukselle ja kävelyretkille.
Aluksella on iso valikoima kumisaappaita, joita voi lainata. Ne ovat hyvät noustessa maihin kumiveneestä. Aluksella ei ole erityistä pukeutumiskoodia. Käytännölliset matkavaatteet ovat siis ainoa välttämätön asia, myös juhlailtoina, joita luonnollisesti myös vietämme.
Mukaan kannattaa pakata kiikari. Omia pyyhkeitä ei tarvita.
Saatamme joutua aallokkoon, vaikka matkaammekin suhteellisen lähellä rannikkoa. Matkapahoinvointilaastari voi auttaa. Tablettimuotoinen matkapahoinvointilääke on toinen vaihtoehto. Huomaathan, että matkapahoinvointilääke voi vaikuttaa unettavasti.
Sää Pohjois-Atlantilla voi olla hyvin vaihteleva. Yhtenä hetkenä voi olla kirkasta auringonpaistetta ja tasaista vettä, ja seuraavana ilmassa on aaltoilevia aaltoja ja sadetta ja räntäsadetta. Varmista, että sinulla on vaatteita kaikenlaiseen säähän. Huomaa, että sään muutokset voivat tarkoittaa myös muutoksia risteilyn reittiin.
Albatros Travelin tutkimusmatkatiimin lisäksi aluksella on kaksi miehistöryhmää, jotka työskentelevät tehdäkseen matkastasi mahdollisimman miellyttävän. Aluksen kapteeni, perämies ja matruusit vastaavat aluksen ohjaamisesta, hallinnasta ja ulkoalueista. Hotellinjohtaja ja hotellihenkilökunta ovat vastuussa hyteistä, sviiteistä ja ruokailuista. He tekevät kaikkensa, jotta oleskelu aluksella olisi mahdollisimman mukavaa. Miehistö puhuu englantia.
Huomaattehan, että pohjoismaalaisten asiakkaiden lisäksi laivalla on asiakkaita muista maista. Tästä syystä tutkimusmatkatiimimme koostuu pohjoismaalaisista ja englantia puhuvista tutkimusmatkaoppaista, joiden palvelut ovat kaikkien asiakkaiden käytettävissä. Esitelmät ja tiedotustilaisuudet pidetään yleensä englanniksi. Kun menemme maihin pienemmissä ryhmissä, matkustajien kansallisuus ja kieli pyritään mahdollisuuksien mukaan huomioimaan.
Lue mm. Huippuvuorten luonnosta ja historiasta.