Lähdemme liikkeelle Bourgognesta, joka tunnetaan viinialueistaan, risteilemme läpi kauniin ja hedelmällisen Rhônenlaakson ja päädymme Provenceen. Paavillisesta Avignonista palaamme takaisin Unescon suojelemaan Lyoniin.
Kulkuvälineemme ja kotimme matkalla on jokiristeilyalus MS Bijou du Rhone. Alus, jossa on tilaa 150 matkustajalle, luo viihtyisät raamit matkalle. Sen hyteistä ja salongeista on kiva katsella ohi lipuvia viinitarhoja ja historiallisia kaupunkeja. Mikäli sää sallii, isolla aurinkokannella on mukava nauttia matkanteosta ja maisemista.
Hintaan sisältyy täysihoito aluksella.
Lähdemme liikkeelle Bourgognesta, joka tunnetaan viinialueistaan, risteilemme läpi kauniin ja hedelmällisen Rhônenlaakson ja päädymme Provenceen. Paavillisesta Avignonista palaamme takaisin Unescon suojelemaan Lyoniin.
Lennämme Helsingistä Lyoniin. Bussi kuljettaa meidät lentokentältä satamaan, jossa aluksemme odottaa.
Noustuamme alukseen asetumme hytteihimme. Illalla syömme illallisen aluksen ravintolassa. Loppuillan voit viettää alukseen tutustuen. Jos haluat, voit tehdä pienen kävelykierroksen ja katsella Lyonia.
Illalla matkaamme ylös Saônea kohti Bourgognea. Saône on Rhônen suurin sivujoki. Nämä kaksi jokea yhtyvät Lyonissa.
Pvä 1
Helsinki - Lyon - risteily alkaa
Lennämme Helsingistä Lyoniin. Bussi kuljettaa meidät lentokentältä satamaan, jossa aluksemme odottaa.
Noustuamme alukseen asetumme hytteihimme. Illalla syömme illallisen aluksen ravintolassa. Loppuillan voit viettää alukseen tutustuen. Jos haluat, voit tehdä pienen kävelykierroksen ja katsella Lyonia.
Illalla matkaamme ylös Saônea kohti Bourgognea. Saône on Rhônen suurin sivujoki. Nämä kaksi jokea yhtyvät Lyonissa.
Lounaan jälkeen päivän Albatros-retki vie Beaunen kaupunkiin Chalon-sur-Saônen pohjoispuolelle. Olemme nyt Bourgognessa, joka tunnetaan laajalti laatuviineistään. Beaune on Bourgognen viinintuotannon pääkaupunki.
Beaune on vanha linnoituskaupunki. Keskiajalla se oli mahtavien Burgundin herttuoiden vallan keskus. Bussimatkalla Beauneen näemme viivasuoria viiniköynnösrivistöjä. Näistä rypäleistä valmistetaan jaloa juomaa, joka on tehnyt Bourgognen kuuluisaksi kaikkialla maailmassa. Perille saavuttuamme käymme tutustumassa yhteen kaupungin viihtyisistä viinikellareista.
Ensin käymme kuitenkin kaupungin vanhassa ja tunnetussa sairaalassa, Hôtel-Dieussä, joka on peräisin 1400-luvulta. Rakennus on hyvin erikoinen kahden pitkän talorivistön väliin jäävine kapeine sisäpihoineen. Hôtel-Dieu toimi sairaalana vuoteen 1971. Teemme seuraavaksi kävelykierroksen pitkin vanhankaupungin viehättäviä katuja, joilla on monenlaista mielenkiintoista tavaraa myyviä pieniä putiikkeja. Kaduilla on elämää ja vilskettä. Päätämme vierailumme Beaunessa maistelemalla bourgognea yhdessä suosituista viinikellareista.
Iltapäivällä palaamme Chalon-sur-Saôneen ja alus ottaa kurssin kohti Mâconia. Saamme nauttia kaikessa rauhassa vehreistä maisemista lipuessamme pitkin jokea.
(Retki Bourgogneen ja Beauneen on osa retkipakettia, joka varataan ja maksetaan ennen matkaa – lisätietoja matkaohjelman jälkeen.)
Pvä 2
Chalon-sur-Saône ja Mâcon, Ranska - lisämaksullinen retki Bourgogneen: Beaune ja kuuluisa Hôtel-Dieu
Lounaan jälkeen päivän Albatros-retki vie Beaunen kaupunkiin Chalon-sur-Saônen pohjoispuolelle. Olemme nyt Bourgognessa, joka tunnetaan laajalti laatuviineistään. Beaune on Bourgognen viinintuotannon pääkaupunki.
Beaune on vanha linnoituskaupunki. Keskiajalla se oli mahtavien Burgundin herttuoiden vallan keskus. Bussimatkalla Beauneen näemme viivasuoria viiniköynnösrivistöjä. Näistä rypäleistä valmistetaan jaloa juomaa, joka on tehnyt Bourgognen kuuluisaksi kaikkialla maailmassa. Perille saavuttuamme käymme tutustumassa yhteen kaupungin viihtyisistä viinikellareista.
Ensin käymme kuitenkin kaupungin vanhassa ja tunnetussa sairaalassa, Hôtel-Dieussä, joka on peräisin 1400-luvulta. Rakennus on hyvin erikoinen kahden pitkän talorivistön väliin jäävine kapeine sisäpihoineen. Hôtel-Dieu toimi sairaalana vuoteen 1971. Teemme seuraavaksi kävelykierroksen pitkin vanhankaupungin viehättäviä katuja, joilla on monenlaista mielenkiintoista tavaraa myyviä pieniä putiikkeja. Kaduilla on elämää ja vilskettä. Päätämme vierailumme Beaunessa maistelemalla bourgognea yhdessä suosituista viinikellareista.
Iltapäivällä palaamme Chalon-sur-Saôneen ja alus ottaa kurssin kohti Mâconia. Saamme nauttia kaikessa rauhassa vehreistä maisemista lipuessamme pitkin jokea.
(Retki Bourgogneen ja Beauneen on osa retkipakettia, joka varataan ja maksetaan ennen matkaa – lisätietoja matkaohjelman jälkeen.)
Sana välimerellinen kuvaa hyvin tunnelmaa Mâconissa, jota koristavat pastelliväriset talot ja värikkäät tiilikatot. Kaupunki tunnetaan laadukkaista viineistä ja osaavista viinitaloista. Mâconissa järjestetään myös huhtikuiset viinifestivaalit.
Mâcon on sykkivä ja elävä kaupunki. Suosittelemme tekemään lenkin pitkin Rue Carnota ja Rue Dombeyta näyteikkunoita katsellen ja istahtamaan kahville johonkin monista kahviloista.
Matkanjohtaja lähtee halukkaiden kanssa kävelykierrokselle. Käymme yleensä Saônen ylittävällä sillalla, kaupungin katedraalissa Saint-Vincent de Mâconissa sekä vanhassakaupungissa.
Varustamo tarjoaa kaksi lisäretkeä. Ensimmäinen vie Clunyn luostariin, joka kuuluu kristillisen keskiajan tärkeimpiin ja on rakennettu 1088–1130. Luostarissa oli viisi laivaa, kaksi poikkilaivaa, viisi kellotornia, 300 ikkunaa ja tilaa 225 hengen kuorolle. Massiivinen kellotorni ja eteläpuolisen poikkilaivan rauniot seisovat todisteina luostarin loisteliaasta menneisyydestä. Jättimäinen luostari oli maailman suurin kirkko aina Rooman Pietarinkirkon valmistumiseen saakka.
Toinen retki Mâconista suuntautuu Château de Cormatiniin, jonka rakennutti pikkuaatelinen Antoine du Blé d'Uxelles. Linna rakennettiin perheen vallan ja vaurauden merkiksi. Linnassa on vahtitornit, vallihauta, nostosilta ja ampuma-aukot. Linnaa ympäröi kaunis puutarha, ja myös linnan sisällä on paljon nähtävää.
Lounasaikaan otamme kurssin kohti Trévoux’ta.
Trévoux’ssa varustamo tarjoaa vielä yhden lisäretken, tällä kertaa Beaujolais’hen. Retkellä käydään viinitiloilla, mutta myös Oingtin keskiaikaisessa kaupungissa. Retken hintaan sisältyy myös viininmaistelua yhdellä tiloista.
Kaikki kolme lisäretkeä varataan ja maksetaan aluksella. Mikäli osanottajia on tarpeeksi, suomalainen matkanjohtaja lähtee mukaan.
Pvä 3
Mâcon ja Trévoux, Ranska - vapaaehtoinen kävelyretki Mâconissa
Sana välimerellinen kuvaa hyvin tunnelmaa Mâconissa, jota koristavat pastelliväriset talot ja värikkäät tiilikatot. Kaupunki tunnetaan laadukkaista viineistä ja osaavista viinitaloista. Mâconissa järjestetään myös huhtikuiset viinifestivaalit.
Mâcon on sykkivä ja elävä kaupunki. Suosittelemme tekemään lenkin pitkin Rue Carnota ja Rue Dombeyta näyteikkunoita katsellen ja istahtamaan kahville johonkin monista kahviloista.
Matkanjohtaja lähtee halukkaiden kanssa kävelykierrokselle. Käymme yleensä Saônen ylittävällä sillalla, kaupungin katedraalissa Saint-Vincent de Mâconissa sekä vanhassakaupungissa.
Varustamo tarjoaa kaksi lisäretkeä. Ensimmäinen vie Clunyn luostariin, joka kuuluu kristillisen keskiajan tärkeimpiin ja on rakennettu 1088–1130. Luostarissa oli viisi laivaa, kaksi poikkilaivaa, viisi kellotornia, 300 ikkunaa ja tilaa 225 hengen kuorolle. Massiivinen kellotorni ja eteläpuolisen poikkilaivan rauniot seisovat todisteina luostarin loisteliaasta menneisyydestä. Jättimäinen luostari oli maailman suurin kirkko aina Rooman Pietarinkirkon valmistumiseen saakka.
Toinen retki Mâconista suuntautuu Château de Cormatiniin, jonka rakennutti pikkuaatelinen Antoine du Blé d'Uxelles. Linna rakennettiin perheen vallan ja vaurauden merkiksi. Linnassa on vahtitornit, vallihauta, nostosilta ja ampuma-aukot. Linnaa ympäröi kaunis puutarha, ja myös linnan sisällä on paljon nähtävää.
Lounasaikaan otamme kurssin kohti Trévoux’ta.
Trévoux’ssa varustamo tarjoaa vielä yhden lisäretken, tällä kertaa Beaujolais’hen. Retkellä käydään viinitiloilla, mutta myös Oingtin keskiaikaisessa kaupungissa. Retken hintaan sisältyy myös viininmaistelua yhdellä tiloista.
Kaikki kolme lisäretkeä varataan ja maksetaan aluksella. Mikäli osanottajia on tarpeeksi, suomalainen matkanjohtaja lähtee mukaan.
Keskipäivällä alus saapuu pieneen Viviersin kaupunkiin. Päivän Albatros-retki vie Ardèchen rotkoon. Kyse on kauniista kallioisista maisemista Ardèchejoen varrella, n. 35 km Viviersistä lounaaseen. Miljoonien vuosien ajan joen vesi sekä kivet ja sora ovat kuluttaneet kalkkikiviseinämiä dramaattiseksi rotkoksi. Erityisen vaikuttava on kuuluisa Pont d’Arcin silta, jonka luonnonvoimat ovat itse luoneet.
Matkan varrella käymme laventelimuseossa. Katselemme laventelipeltoja ja saamme kuulla, kuinka kauniista laventelinkukista irrotetaan niiden ihastuttava tuoksu.
(Retki Ardèchen rotkoon on osa retkipakettia, joka varataan ja maksetaan ennen matkaa – lisätietoja matkaohjelman perässä.)
Pvä 4
Viviers, Ranska - lisämaksullinen retki Gorges de l’Ardèche -rotkolle ja käynti laventelimuseossa
Keskipäivällä alus saapuu pieneen Viviersin kaupunkiin. Päivän Albatros-retki vie Ardèchen rotkoon. Kyse on kauniista kallioisista maisemista Ardèchejoen varrella, n. 35 km Viviersistä lounaaseen. Miljoonien vuosien ajan joen vesi sekä kivet ja sora ovat kuluttaneet kalkkikiviseinämiä dramaattiseksi rotkoksi. Erityisen vaikuttava on kuuluisa Pont d’Arcin silta, jonka luonnonvoimat ovat itse luoneet.
Matkan varrella käymme laventelimuseossa. Katselemme laventelipeltoja ja saamme kuulla, kuinka kauniista laventelinkukista irrotetaan niiden ihastuttava tuoksu.
(Retki Ardèchen rotkoon on osa retkipakettia, joka varataan ja maksetaan ennen matkaa – lisätietoja matkaohjelman perässä.)
Arles on varsin viihtyisä kaupunki, johon ihastuivat niin kreikkalaiset, roomalaiset kuin Vincent van Goghkin. Ensimmäiset rakennukset olivat foinikialaisten rakentamia, sen jälkeen tulivat kreikkalaiset ja roomalaiset. Vaikuttava amfiteatteri on peräisin roomalaiskaudelta. Varhaiskeskiajalla kaupunki toimi mahtavan Arlesin kuningaskunnan pääkaupunkina, mutta 1400-luvulla siitä tuli osa Ranskaa. Hollantilainen taiteilija Vincent van Gogh asui Arlesissa 1880-luvun lopussa. Täällä hän maalasi muutamia tunnetuimmista tauluistaan, kuten ”Yökahvila” ja ”Auringonkukkia”.
Päivän Albatros-retki vie meidät kävelyretkelle Arlesiin. Näemme mm. jättimäisen amfiteatterin, jota kutsutaan nimellä Les Arènes. Se on ovaalin muotoinen rakennelma, jossa oli muinoin tilaa 20 000 katsojalle. Tuon ajan veriset gladiaattoritaistelut on nykyään korvattu härkätaistelulla. Eläinaktivistit ovat osoittaneet mieltään julmia näytöksiä vastaan. Kierroksella näemme myös kaupungin entisen tuomiokirkon, Cathédrale St. Trophimen, joka edustaa romaanista tyyliä ja on peräisin 1100-luvulta. Huomaa erityisesti reliefit länsipuolen julkisivussa; ne kuvaavat Raamatun tapahtumia. Myös kirkkoon kuuluva luostaripiha monine romaanista ja goottilaista tyyliä edustavine patsaineen ja kaarikäytävineen on näkemisen arvoinen.
Iltapäivä on omaa aikaa. Jos et ole vielä nähnyt riittävästi Arlesia, voit nyt jatkaa tutustumista omatoimisesti. Varustamo järjestää lisäretken Camargueen ja Saintes-Maries-de-la-Merin pyhiinvaelluspaikkaan. Lisäretki varataan ja maksetaan aluksella. Mikäli osallistujia on tarpeeksi, suomalainen matkanjohtaja lähtee mukaan.
(Retki Arlesiin on osa retkipakettia, joka varataan ja maksetaan ennen matkaa – lisätietoja matkaohjelman jälkeen.)
Pvä 5
Arles ja Avignon, Ranska - lisämaksullinen kaupunkikävely Arlesissa: roomalaisia rakennuksia ja mahtava areena
Arles on varsin viihtyisä kaupunki, johon ihastuivat niin kreikkalaiset, roomalaiset kuin Vincent van Goghkin. Ensimmäiset rakennukset olivat foinikialaisten rakentamia, sen jälkeen tulivat kreikkalaiset ja roomalaiset. Vaikuttava amfiteatteri on peräisin roomalaiskaudelta. Varhaiskeskiajalla kaupunki toimi mahtavan Arlesin kuningaskunnan pääkaupunkina, mutta 1400-luvulla siitä tuli osa Ranskaa. Hollantilainen taiteilija Vincent van Gogh asui Arlesissa 1880-luvun lopussa. Täällä hän maalasi muutamia tunnetuimmista tauluistaan, kuten ”Yökahvila” ja ”Auringonkukkia”.
Päivän Albatros-retki vie meidät kävelyretkelle Arlesiin. Näemme mm. jättimäisen amfiteatterin, jota kutsutaan nimellä Les Arènes. Se on ovaalin muotoinen rakennelma, jossa oli muinoin tilaa 20 000 katsojalle. Tuon ajan veriset gladiaattoritaistelut on nykyään korvattu härkätaistelulla. Eläinaktivistit ovat osoittaneet mieltään julmia näytöksiä vastaan. Kierroksella näemme myös kaupungin entisen tuomiokirkon, Cathédrale St. Trophimen, joka edustaa romaanista tyyliä ja on peräisin 1100-luvulta. Huomaa erityisesti reliefit länsipuolen julkisivussa; ne kuvaavat Raamatun tapahtumia. Myös kirkkoon kuuluva luostaripiha monine romaanista ja goottilaista tyyliä edustavine patsaineen ja kaarikäytävineen on näkemisen arvoinen.
Iltapäivä on omaa aikaa. Jos et ole vielä nähnyt riittävästi Arlesia, voit nyt jatkaa tutustumista omatoimisesti. Varustamo järjestää lisäretken Camargueen ja Saintes-Maries-de-la-Merin pyhiinvaelluspaikkaan. Lisäretki varataan ja maksetaan aluksella. Mikäli osallistujia on tarpeeksi, suomalainen matkanjohtaja lähtee mukaan.
(Retki Arlesiin on osa retkipakettia, joka varataan ja maksetaan ennen matkaa – lisätietoja matkaohjelman jälkeen.)
Avignonilla, jonka asukasluku on tänä päivänä n. 90 000 asukasta, on pitkä ja värikäs historia. Sen perustivat Massaliasta (nyk. Marseillesta) tulleet foinikialaiset kauppiaat noin 539 eKr. Nimi Avignon on peräisin kelttiläiskielen sanasta, joka merkitsee joko ”joen herraa” tai ”raakaa tuulta”. Noin 120 eKr. roomalaiset valloittivat kaupungin. Vuosisatojen ajan Avignon oli rikas kaupunki, joka veti puoleensa monia kansoja, kuten arabeja ja viikinkejä. Paavit asuivat Avignonissa 1309–1377, jolloin kaupunkia kutsuttiin ylpeästi nimellä Altera Roma, Toinen Rooma. Paavien valta säilyi kaupungissa vuoteen 1791. Erityisesti paavillisena ajanjaksona Avignon koki valtavan kulttuurisen ja kaupallisen kukoistuksen, ja kirkollista väkeä kaikkialta Euroopasta virtasi kaupunkiin.
Päivän Albatros-retki alkaa aamiaisen jälkeen. Lähdemme tutustumaan kaupungin tärkeimpiin nähtävyyksiin. Avignonin ydinkeskustaa ympäröi yhä 5 km pitkä kaupunginmuuri, jossa on seitsemän porttia ja 39 tornia. Muurin sisällä on hienoja, vanhoja taloja, jotka todistavat kadonneesta suuruuden ajasta. Kaupungin ylpeys on tietysti entinen paavillinen palatsi, jota pidetään suurimpana goottilaistyylisenä palatsina koko maailmassa. Palatsi sijaitsee korkealla Rhônejoen yläpuolella, ja vaaleine, massiivisine muureineen se muistuttaa linnoitusta. Mahtava paavillinen palatsi koostuu useasta rakennuksesta, joita on rakennettu vuosien varrella. Kulloinkin vallassa olleen paavin rakennustyyli erottuu hyvin. Esimerkiksi paavi Benedictus XII oli tykästynyt luostarimaiseen ankaruuteen, kun taas paavi Clemens VI piti runsaista koristeluista ja yksityiskohtaisista freskoista. Palatsin valtavien salien, vaikuttavien kiviseinäisten huoneiden ja avarien pihojen labyrintti kertoo paavinistuimen valtavasta vauraudesta. Vanhojen dokumenttien perusteella jokaisen paavin virkaanastujaisia juhlittiin ylenpalttisin banketein, jotka vastasivat ylellisiä puitteita.
Käymme katsomassa myös ”puolikasta” siltaa, Pont Saint-Bénezétiä, jonka eräs laulu on tehnyt tunnetuksi Pont d’Avignonina. Silta rakennettiin Rhônejoen yli 1100-luvulla ja sen alkuperäinen pituus oli 900 m. Joen ajoittain arvaamattomat vedet olivat vanhalle kivisillalle liikaa ja vuonna 1669 vesi vei mukanaan valtaosan sillasta. Jäljelle jäi vain neljä kaarta 22 alkuperäisestä.
Iltapäivällä on aikaa tutustua omatoimisesti Avignoniin. Kaupungissa on hienoja museoita sekä maalaustaiteen että modernin valokuvauksen ja videotaiteen alalta. Myös myöhäiskeskiaikaiset kirkot ovat näkemisen arvoisia. Käy katsomassa esim. Saint Didier -kirkon kaunista marmorista alttaria tai paavi Johannes XXII:n hautamuistomerkkiä Notre Dame des Domsissa.
Varustamo järjestää lisäretken kuuluisalle Pont du Gardin sillalle, joka sijaitsee n. 40 min bussimatkan päässä Arlesin länsipuolella. Retki päättyy Châteauneuf-du-Papeen, jossa noustaan takaisin risteilyalukseen. Kuljemme läpi kauniiden eteläranskalaisten maisemien, jotka inspiroivat suuresti van Goghia. Pont du Gard on oikea arkkitehtoninen mestariteos, jonka rakensivat roomalaiset hieman ennen ajanlaskun alkua. Vaaleasta hiekkakivestä rakennettu silta oli osa n. 50 km pitkää akveduktia, joka kulki Uzèsin kaupungin lähistöllä sijaitsevasta lähteestä isoon roomalaiskaupunkiin Nemaususiin (nyk. Nimês). Silta on kolmikerroksinen ja sen korkeus on 49 m. Ylimmässä kerroksessa, jossa kulkee vesikanava, on 35 kaarta ja se on n. 275 m pitkä. Keskiajalla paikalliset vallanpitäjät käyttivät siltaa tulliasemana. Pont du Gard pääsi Unescon maailmanperintökohteeksi vuonna 1985. Se on toiminut myös esikuvana viiden euron setelin takasivun kuvitukselle. Vanhalla sillalla käveleminen on vaikuttava elämys, mutta jos kärsit korkeanpaikankammosta, pysy poissa ylimmästä kerroksesta, sillä siellä ei ole kaiteita!
Lisäretket varataan ja maksetaan aluksella. Mikäli osallistujia on tarpeeksi, suomenkielinen matkanjohtaja lähtee mukaan.
Huomio! Châteauneuf-du-Papessa pysähdytään lyhyesti noukkimaan Pont du Gardin -retkeläiset kyytiin. Tuolloin ei välttämättä ehdi käydä maissa.
(Retki Avignoniin on osa retkipakettia, joka varataan ja maksetaan ennen matkaa – lisätietoja matkaohjelman jälkeen.)
Pvä 6
Avignon ja Châteauneuf-du-Pape, Ranska - lisämaksullinen orientoiva kaupunkikierros Avignonissa: Paavin palatsi, Pont d’Avignon ja keskiaikainen kaupunginmuuri
Avignonilla, jonka asukasluku on tänä päivänä n. 90 000 asukasta, on pitkä ja värikäs historia. Sen perustivat Massaliasta (nyk. Marseillesta) tulleet foinikialaiset kauppiaat noin 539 eKr. Nimi Avignon on peräisin kelttiläiskielen sanasta, joka merkitsee joko ”joen herraa” tai ”raakaa tuulta”. Noin 120 eKr. roomalaiset valloittivat kaupungin. Vuosisatojen ajan Avignon oli rikas kaupunki, joka veti puoleensa monia kansoja, kuten arabeja ja viikinkejä. Paavit asuivat Avignonissa 1309–1377, jolloin kaupunkia kutsuttiin ylpeästi nimellä Altera Roma, Toinen Rooma. Paavien valta säilyi kaupungissa vuoteen 1791. Erityisesti paavillisena ajanjaksona Avignon koki valtavan kulttuurisen ja kaupallisen kukoistuksen, ja kirkollista väkeä kaikkialta Euroopasta virtasi kaupunkiin.
Päivän Albatros-retki alkaa aamiaisen jälkeen. Lähdemme tutustumaan kaupungin tärkeimpiin nähtävyyksiin. Avignonin ydinkeskustaa ympäröi yhä 5 km pitkä kaupunginmuuri, jossa on seitsemän porttia ja 39 tornia. Muurin sisällä on hienoja, vanhoja taloja, jotka todistavat kadonneesta suuruuden ajasta. Kaupungin ylpeys on tietysti entinen paavillinen palatsi, jota pidetään suurimpana goottilaistyylisenä palatsina koko maailmassa. Palatsi sijaitsee korkealla Rhônejoen yläpuolella, ja vaaleine, massiivisine muureineen se muistuttaa linnoitusta. Mahtava paavillinen palatsi koostuu useasta rakennuksesta, joita on rakennettu vuosien varrella. Kulloinkin vallassa olleen paavin rakennustyyli erottuu hyvin. Esimerkiksi paavi Benedictus XII oli tykästynyt luostarimaiseen ankaruuteen, kun taas paavi Clemens VI piti runsaista koristeluista ja yksityiskohtaisista freskoista. Palatsin valtavien salien, vaikuttavien kiviseinäisten huoneiden ja avarien pihojen labyrintti kertoo paavinistuimen valtavasta vauraudesta. Vanhojen dokumenttien perusteella jokaisen paavin virkaanastujaisia juhlittiin ylenpalttisin banketein, jotka vastasivat ylellisiä puitteita.
Käymme katsomassa myös ”puolikasta” siltaa, Pont Saint-Bénezétiä, jonka eräs laulu on tehnyt tunnetuksi Pont d’Avignonina. Silta rakennettiin Rhônejoen yli 1100-luvulla ja sen alkuperäinen pituus oli 900 m. Joen ajoittain arvaamattomat vedet olivat vanhalle kivisillalle liikaa ja vuonna 1669 vesi vei mukanaan valtaosan sillasta. Jäljelle jäi vain neljä kaarta 22 alkuperäisestä.
Iltapäivällä on aikaa tutustua omatoimisesti Avignoniin. Kaupungissa on hienoja museoita sekä maalaustaiteen että modernin valokuvauksen ja videotaiteen alalta. Myös myöhäiskeskiaikaiset kirkot ovat näkemisen arvoisia. Käy katsomassa esim. Saint Didier -kirkon kaunista marmorista alttaria tai paavi Johannes XXII:n hautamuistomerkkiä Notre Dame des Domsissa.
Varustamo järjestää lisäretken kuuluisalle Pont du Gardin sillalle, joka sijaitsee n. 40 min bussimatkan päässä Arlesin länsipuolella. Retki päättyy Châteauneuf-du-Papeen, jossa noustaan takaisin risteilyalukseen. Kuljemme läpi kauniiden eteläranskalaisten maisemien, jotka inspiroivat suuresti van Goghia. Pont du Gard on oikea arkkitehtoninen mestariteos, jonka rakensivat roomalaiset hieman ennen ajanlaskun alkua. Vaaleasta hiekkakivestä rakennettu silta oli osa n. 50 km pitkää akveduktia, joka kulki Uzèsin kaupungin lähistöllä sijaitsevasta lähteestä isoon roomalaiskaupunkiin Nemaususiin (nyk. Nimês). Silta on kolmikerroksinen ja sen korkeus on 49 m. Ylimmässä kerroksessa, jossa kulkee vesikanava, on 35 kaarta ja se on n. 275 m pitkä. Keskiajalla paikalliset vallanpitäjät käyttivät siltaa tulliasemana. Pont du Gard pääsi Unescon maailmanperintökohteeksi vuonna 1985. Se on toiminut myös esikuvana viiden euron setelin takasivun kuvitukselle. Vanhalla sillalla käveleminen on vaikuttava elämys, mutta jos kärsit korkeanpaikankammosta, pysy poissa ylimmästä kerroksesta, sillä siellä ei ole kaiteita!
Lisäretket varataan ja maksetaan aluksella. Mikäli osallistujia on tarpeeksi, suomenkielinen matkanjohtaja lähtee mukaan.
Huomio! Châteauneuf-du-Papessa pysähdytään lyhyesti noukkimaan Pont du Gardin -retkeläiset kyytiin. Tuolloin ei välttämättä ehdi käydä maissa.
(Retki Avignoniin on osa retkipakettia, joka varataan ja maksetaan ennen matkaa – lisätietoja matkaohjelman jälkeen.)
Päivän Albatros-retki on mielenkiintoinen kaupunkikierros Lyonissa. Lyonissa on kaksi miljoonaa asukasta ja se on Ranskan kolmanneksi suurin kaupunki. Kuten monilla kaupungeilla samalla seudulla, myös Lyonilla on pitkä historia. Pian sen jälkeen, kun Caesar vuonna 50 eKr. oli valloittanut Gallian, tänne perustettiin roomalainen kaupunki. Sen nimi oli Lugdunum, joka viittasi linnaan. Keskiajalla se oli merkittävä kauppakaupunki, jota hallitsivat Burgundin herttuat. 1500-luvulta lähtien Lyon oli toiminut Ranskan silkkituotannon ja fajanssinvalmistuksen keskuksena. Nykyään kaupunki tunnetaan erityisesti pankkijättiläisestä Crédit Lyonnaisesta.
Aloitamme kierroksen isosta ja kauniista Cathédrale Saint Jeanista. Rakentaminen alkoi 1175, mutta kirkko valmistui vasta 300 vuotta myöhemmin. Kirkko on verraton esimerkki goottilaisesta tyylisuunnasta. Ranskan kuningas Henrik IV meni naimisiin Maria de Medicin kanssa tässä kirkossa vuonna 1600. Henrik tunnetaan sanoista ”Pariisi on aina yhden messun arvoinen!”, mikä kuvastaa hänen rajatonta opportunismiaan.
Kirkolta retki jatkuu ylös Fourvièrevuorelle, jossa muinainen roomalaiskaupunki sijaitsi. Täällä sijaitsee roomalainen amfiteatteri, joka toimii yhä kesäisin konserttien ja teatteriesitysten näyttämönä. Fourvièren huipulta on upeat näkymät yli koko Lyonin, jossa Saône- ja Rhônejoki yhtyvät.
Käymme myös Lyonin vanhimmassa osassa, Vieux Lyonissa, sekä Basilika Notre Damessa. Hienot rakennukset 1500-luvulta ovat loistavia esimerkkejä renessanssityylistä. Kaupunginosa onkin päässyt Unescon maailmanperintökohteeksi. Kapeilla kaduilla vanhojen kivirakennusten välissä, holvikaarien ja pilarien varjoissa, vallitsee aivan omanlaisensa tunnelma – ihan kuin aika olisi pysähtynyt.
Kävelykierroksen jälkeen on omaa aikaa. Voit rentoutua risteilyaluksella tai seikkailla kaupungilla. Lyonissa on monia viihtyisiä aukioita ja toreja, joilla voi istuskella ja nauttia lasillisen viiniä tai kupin kahvia samalla katuelämää seuraillen.
(Retki Lyoniin on osa retkipakettia, joka varataan ja maksetaan ennen matkaa – lisätietoja matkaohjelman jälkeen.)
Pvä 7
Lyon, Ranska - lisämaksullinen kaupunkikierros Unescon suojelemassa Lyonissa ja sen vaikuttava Basilika de Notre Dame
Päivän Albatros-retki on mielenkiintoinen kaupunkikierros Lyonissa. Lyonissa on kaksi miljoonaa asukasta ja se on Ranskan kolmanneksi suurin kaupunki. Kuten monilla kaupungeilla samalla seudulla, myös Lyonilla on pitkä historia. Pian sen jälkeen, kun Caesar vuonna 50 eKr. oli valloittanut Gallian, tänne perustettiin roomalainen kaupunki. Sen nimi oli Lugdunum, joka viittasi linnaan. Keskiajalla se oli merkittävä kauppakaupunki, jota hallitsivat Burgundin herttuat. 1500-luvulta lähtien Lyon oli toiminut Ranskan silkkituotannon ja fajanssinvalmistuksen keskuksena. Nykyään kaupunki tunnetaan erityisesti pankkijättiläisestä Crédit Lyonnaisesta.
Aloitamme kierroksen isosta ja kauniista Cathédrale Saint Jeanista. Rakentaminen alkoi 1175, mutta kirkko valmistui vasta 300 vuotta myöhemmin. Kirkko on verraton esimerkki goottilaisesta tyylisuunnasta. Ranskan kuningas Henrik IV meni naimisiin Maria de Medicin kanssa tässä kirkossa vuonna 1600. Henrik tunnetaan sanoista ”Pariisi on aina yhden messun arvoinen!”, mikä kuvastaa hänen rajatonta opportunismiaan.
Kirkolta retki jatkuu ylös Fourvièrevuorelle, jossa muinainen roomalaiskaupunki sijaitsi. Täällä sijaitsee roomalainen amfiteatteri, joka toimii yhä kesäisin konserttien ja teatteriesitysten näyttämönä. Fourvièren huipulta on upeat näkymät yli koko Lyonin, jossa Saône- ja Rhônejoki yhtyvät.
Käymme myös Lyonin vanhimmassa osassa, Vieux Lyonissa, sekä Basilika Notre Damessa. Hienot rakennukset 1500-luvulta ovat loistavia esimerkkejä renessanssityylistä. Kaupunginosa onkin päässyt Unescon maailmanperintökohteeksi. Kapeilla kaduilla vanhojen kivirakennusten välissä, holvikaarien ja pilarien varjoissa, vallitsee aivan omanlaisensa tunnelma – ihan kuin aika olisi pysähtynyt.
Kävelykierroksen jälkeen on omaa aikaa. Voit rentoutua risteilyaluksella tai seikkailla kaupungilla. Lyonissa on monia viihtyisiä aukioita ja toreja, joilla voi istuskella ja nauttia lasillisen viiniä tai kupin kahvia samalla katuelämää seuraillen.
(Retki Lyoniin on osa retkipakettia, joka varataan ja maksetaan ennen matkaa – lisätietoja matkaohjelman jälkeen.)
Aamiaisen jälkeen hyvästelemme miehistön ja ajamme lentokentälle.
Pvä 8
Lyon ja kotimatka
Aamiaisen jälkeen hyvästelemme miehistön ja ajamme lentokentälle.
Ylemmän hyttiluokan lisämaksu
Lisämaksu hyteistä yhdelle
Hytti yhdelle erikoistilauksesta.
MS Bijou du Rhône on mukava ja nykyaikainen jokiristeilijä, jossa on tilaa 150 matkustajalle kolmella kannella.
Nauti rennosta tunnelmasta tilavalla aluksella: mukavassa loungebaarissa, herkullisen illallisen äärellä ravintolassa, isolla aurinkokannella tai oman hyttisi rauhassa. Aluksella on 75 hyttiä, loungekahvila, kirjasto/lukuhuone ja näköalaravintola.
Hyttikuvat ovat esimerkkejä lisämaksullisista kategorioista.
Retkipaketti on ainoastaan Albatros Travelin asiakkaille ja retkillä on mukana suomalainen matkanjohtaja. Retkipaketti varataan viimeistään 45 päivää ennen matkan lähtöpäivää.
Retkipaketti sisältää:
Retkipaketti on ainoastaan Albatros Travelin asiakkaille ja retkillä on mukana suomalainen matkanjohtaja. Retkipaketti varataan viimeistään 45 päivää ennen matkan lähtöpäivää.
Retkipaketti sisältää:
Retkipaketti on ainoastaan Albatros Travelin asiakkaille ja retkillä on mukana suomalainen matkanjohtaja. Retkipaketti varataan viimeistään 45 päivää ennen matkan lähtöpäivää.
Retkipaketti sisältää:
Suomalainen
Ei
Ei
Euro
Suomalainen
Ei
Ei
Euro
Valoisista ja tilavista hyteistä (12–15 m2) on hyvät näkymät joelle ja sen ympäristöön. Hyteissä on kaksi erillistä vuodetta tai parivuode, hiustenkuivain, tallelokero, lämmitys/ilmastointi sekä tv. Hytissä on myös kylpyhuone, jossa wc ja suihku.
Pääkansi (luokka C)
Ulkohytti, jossa korkealla sijaitseva matalahko ikkuna (ei voi avata). Sijainti kannella 1. Kaksi erillistä vuodetta: vuodesohva ja seinältä alas laskettava vuode. N. 12 m2.
Keskikansi (luokka B)
Ulkohytti, jossa iso näköalaikkuna. Sijainti kannella 2. Kaksi erillistä vuodetta. Ikkunan voi avata. N. 15 m2.
Yläkansi (luokka A)
Ulkohytti, jossa iso näköalaikkuna. Sijainti kannella 3. Kaksi erillistä vuodetta. Ikkunan voi avata. N. 15 m2.
Ota mukaan reppu tai laukku, johon voit kätevästi pakata päivän aikana tarvitsemasi tavarat. Hyvät kävelykengät/lenkkarit ovat tärkeä matkavaruste. Ota mukaan myös kiikarit.
Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 25 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Lentoajat
Risteilyaluksilla on yleensä tarkat lähtö- ja saapumisajat, joista ei ole mahdollista joustaa. Pyrimme valitsemaan saapumispäivälle aikaisen lennon ja paluupäivälle myöhäisen lennon, jotta meillä on riittävästi aikaa siirtyä lentokentältä alukselle ja alukselta lentokentälle. Tällä tavoin vältämme esimerkiksi lentoaikojen muutosten tai liikenneruuhkien aiheuttamat myöhästymiset.
Liikkuminen matkan aikana
Retkipäivinä eri kaupungeissa kävelemme paljon. Matka ei sovi liikuntaesteisille, koska kulkuväylät laivasta satamiin siirryttäessä ovat epätasaisia. Kaksi jokiristeilijää voi ankkuroitua vierekkäin, jolloin siirtyminen maihin tapahtuu toisen aluksen kautta.
Nicko Cruises
Nicko Cruises on saksalainen varustamo, jonka laivastossa on kolmen ja neljän tähden jokiristeilijöitä. Alusten taso on verrattavissa samantasoisiin hotelleihin. Jotkin aluksista ovat vanhempia kuin toiset, ja palvelut sekä hytit vaihtelevat aluksittain, joten tutustuttehan tarkasti matkanne alukseen ja sen kuvaukseen.
Aluksen muut matkustajat ovat pääasiassa skandinaaveja ja saksalaisia. Pääkielenä on useimmilla lähdöillä saksa, joillain lähdöillä englanti. Aluksen miehistö puhuu sekä englantia että saksaa. Kaikilla lähdöillä on mukana suomalainen matkanjohtaja.
Laituripaikat
Yritämme aina kun mahdollista saada laituripaikan kaupungin keskustasta. Valitettavasti se ei ole aina mahdollista. Vaikka laituripaikka olisi varattu ja vahvistettu, satamalla on aina oikeus siirtää aluksemme muualle jopa pari tuntia ennen saapumista. Se merkitsee sitä, että kun laituripaikkamme on kaukana keskustasta, tilaamme bussikuljetuksen tai käytämme paikallista julkista liikennettä päästäksemme keskustaan ja toteuttamaan ohjelman mukaiset kaupunkikierrokset ja retket. Jos et osallistu ohjelmaan tai järjestät omaa ohjelmaa, kuljetus alukselta tapahtuu omalla kustannuksella.
Valoisista ja tilavista hyteistä (12–15 m2) on hyvät näkymät joelle ja sen ympäristöön. Hyteissä on kaksi erillistä vuodetta tai parivuode, hiustenkuivain, tallelokero, lämmitys/ilmastointi sekä tv. Hytissä on myös kylpyhuone, jossa wc ja suihku.
Pääkansi (luokka C)
Ulkohytti, jossa korkealla sijaitseva matalahko ikkuna (ei voi avata). Sijainti kannella 1. Kaksi erillistä vuodetta: vuodesohva ja seinältä alas laskettava vuode. N. 12 m2.
Keskikansi (luokka B)
Ulkohytti, jossa iso näköalaikkuna. Sijainti kannella 2. Kaksi erillistä vuodetta. Ikkunan voi avata. N. 15 m2.
Yläkansi (luokka A)
Ulkohytti, jossa iso näköalaikkuna. Sijainti kannella 3. Kaksi erillistä vuodetta. Ikkunan voi avata. N. 15 m2.
Ota mukaan reppu tai laukku, johon voit kätevästi pakata päivän aikana tarvitsemasi tavarat. Hyvät kävelykengät/lenkkarit ovat tärkeä matkavaruste. Ota mukaan myös kiikarit.
Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 25 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Lentoajat
Risteilyaluksilla on yleensä tarkat lähtö- ja saapumisajat, joista ei ole mahdollista joustaa. Pyrimme valitsemaan saapumispäivälle aikaisen lennon ja paluupäivälle myöhäisen lennon, jotta meillä on riittävästi aikaa siirtyä lentokentältä alukselle ja alukselta lentokentälle. Tällä tavoin vältämme esimerkiksi lentoaikojen muutosten tai liikenneruuhkien aiheuttamat myöhästymiset.
Liikkuminen matkan aikana
Retkipäivinä eri kaupungeissa kävelemme paljon. Matka ei sovi liikuntaesteisille, koska kulkuväylät laivasta satamiin siirryttäessä ovat epätasaisia. Kaksi jokiristeilijää voi ankkuroitua vierekkäin, jolloin siirtyminen maihin tapahtuu toisen aluksen kautta.
Nicko Cruises
Nicko Cruises on saksalainen varustamo, jonka laivastossa on kolmen ja neljän tähden jokiristeilijöitä. Alusten taso on verrattavissa samantasoisiin hotelleihin. Jotkin aluksista ovat vanhempia kuin toiset, ja palvelut sekä hytit vaihtelevat aluksittain, joten tutustuttehan tarkasti matkanne alukseen ja sen kuvaukseen.
Aluksen muut matkustajat ovat pääasiassa skandinaaveja ja saksalaisia. Pääkielenä on useimmilla lähdöillä saksa, joillain lähdöillä englanti. Aluksen miehistö puhuu sekä englantia että saksaa. Kaikilla lähdöillä on mukana suomalainen matkanjohtaja.
Laituripaikat
Yritämme aina kun mahdollista saada laituripaikan kaupungin keskustasta. Valitettavasti se ei ole aina mahdollista. Vaikka laituripaikka olisi varattu ja vahvistettu, satamalla on aina oikeus siirtää aluksemme muualle jopa pari tuntia ennen saapumista. Se merkitsee sitä, että kun laituripaikkamme on kaukana keskustasta, tilaamme bussikuljetuksen tai käytämme paikallista julkista liikennettä päästäksemme keskustaan ja toteuttamaan ohjelman mukaiset kaupunkikierrokset ja retket. Jos et osallistu ohjelmaan tai järjestät omaa ohjelmaa, kuljetus alukselta tapahtuu omalla kustannuksella.