Grönlanti kannattaa kokea myös mereltä käsin, sillä siten pääsee lähelle jäätiköitä, valaita ja eristyksissä olevia taajamia. Aloitamme syvältä Länsi-Grönlannin vuonoilta ja viemme sinut unohtumattomalle matkalle läpi arktisen maiseman ja todennäkösesti revontulten seurassa.
Matkamme alkaa Kangerlussuaqista, jossa optimoimme mahdollisuutemme kokea syksyn parhaat revontulet, kun keskiyönaurinko sammuu ja pimeys palaa takaisin Arktikselle.
Seuraamme pohjoisen asukkaiden huikeaa merireittiä, joka on yhdistänyt heidän maitaan yli tuhannen vuoden ajan. Matkustamme erityisesti tätä tarkoitusta varten rakennetulla tutkimusaluksellamme Ocean Albatrosilla, jossa meillä on ylelliset oltavat verrattuna muinaisiin vaatimattomiin viikinkialuksiin.
Grönlanti kannattaa kokea myös mereltä käsin, sillä siten pääsee lähelle jäätiköitä, valaita ja eristyksissä olevia taajamia. Aloitamme syvältä Länsi-Grönlannin vuonoilta ja viemme sinut unohtumattomalle matkalle läpi arktisen maiseman ja todennäkösesti revontulten seurassa.
Lennämme Helsingistä Kööpenhaminaan. Lentokentältä hotelliin on vain lyhyt kävelymatka. Matkatavarat voi jättää hotellille säilytykseen, jos haluat matkustaa omatoimisesti junalla tai metrolla lyhyen matkan keskustaan. Ehkä haluat käydä Tivolissa, maailmankuulussa huvipuistossa, tai käveleskellä esim. Christiansborgin palatsin tai Amalienborgin linnan ympäristössä. Tai kenties Nyhavn tuntuu kaikkein houkuttelevimmalta!
Hotellihuoneet ovat valmiina iltapäivällä, jolloin pääsee levähtämään ja keräämään voimia seuraavan päivän varalle.
Pvä 1
Lento Helsinki – Kööpenhamina, yöpyminen
Lennämme Helsingistä Kööpenhaminaan. Lentokentältä hotelliin on vain lyhyt kävelymatka. Matkatavarat voi jättää hotellille säilytykseen, jos haluat matkustaa omatoimisesti junalla tai metrolla lyhyen matkan keskustaan. Ehkä haluat käydä Tivolissa, maailmankuulussa huvipuistossa, tai käveleskellä esim. Christiansborgin palatsin tai Amalienborgin linnan ympäristössä. Tai kenties Nyhavn tuntuu kaikkein houkuttelevimmalta!
Hotellihuoneet ovat valmiina iltapäivällä, jolloin pääsee levähtämään ja keräämään voimia seuraavan päivän varalle.
Vajaat 6 tuntia kestävän lennon jälkeen laskeudumme Kangerlussuaqiin varhain iltapäivällä paikallista aikaa, joka on 4 tuntia Suomen aikaa ja 3 tuntia Tanskan aikaa jäljessä.
Kangerlussuaq on suurin Grönlannin kansainvälisistä siviili-ilmailun käytössä olevista lentokentistä. Täältä lennetään edelleen Länsi- ja Pohjois-Grönlantiin. Taajamassa asuu pysyvästi n. 4 000–5 000 asukasta. Kangerlussuaqissa on Albatros Arctic Circlen pääkonttori, hotelli ja matkamuistomyymälä, jotka sijaitsevat vain 100 m päässä lentokenttärakennuksesta.
Lentokentän perustivat amerikkalaiset toisen maailmansodan aikana. Vuosina 1941–42 perustettiin 170 km pitkän Søndre Strømfjord -vuonon pohjukkaan iso lentotukikohta nimeltä Bluie West Eight. Tukikohta oli strategisesti tärkeä sekä toisen maailmansodan että kylmän sodan aikana. Parhaimmillaan tukikohtaan oli sijoitettu yli 1 400 miestä. Teknologian kehityksen myötä tukikohta menetti sotilaallisen merkityksensä, ja 1992 amerikkalaiset poistuivat alueelta ja jättivät tilat Grönlannille.
Heti perille saavuttuamme on mahdollista lähteä kiinnostavalle retkelle Rensdyrgletsjer-jäätikölle. Tämä osa mannerjäätikköä, joka seisoo kuin jääseinämä – paikka paikoin jopa 60 m korkeana – luo vaikuttavan kontrastin maan ja jään välille. Nimi Porojäätikkö paljastaa, että täällä nähdään säännöllisesti vaeltelevia poroja. Myös ilman eläinten läsnäoloa paikka on hieno: voit ottaa upeita kuvia ja nauttia rauhasta ja koskemattoman luonnon kauneudesta.
Matka yhdelle alueen hienoimmalle jäätikölle tehdään nelivetoisella tundrabussilla, joka on suunniteltu maastoon ja sorateille. Matkan varrella tähyilemme poroja ja myskihärkiä samalla, kun opas kertoo seudusta ja sen historiasta. Jäätiköltä suuntaamme ravintola Roklubbeniin, jossa syömme BBQ-lounaan.
Iltapäivällä ajamme satamaan, joka sijaitsee n. 12 km lentokentästä länteen. Matkustajat kuljetetaan pienemmissä ryhmissä Zodiac-kumiveneillä muutaman sadan metrin päässä vuonossa sijaitsevaan laivaan. Meidät opastetaan hytteihimme ja pakolliset turvaohjeet käydään läpi. Nauttiessamme illallista aluksen salongissa lähdemme liikkeelle ja suuntaamme 160 km pitkän vuonon läpi.
(Retki ei sisälly matkan hintaan. Lue lisää lisämaksullisista retkistä.)
Pvä 2
Lento Kööpenhamina – Kangerlussuaq, Grönlanti. Lisämaksullinen retki Rensdyrgletsjer-jäätikölle (sis. BBQ-lounaan).
Vajaat 6 tuntia kestävän lennon jälkeen laskeudumme Kangerlussuaqiin varhain iltapäivällä paikallista aikaa, joka on 4 tuntia Suomen aikaa ja 3 tuntia Tanskan aikaa jäljessä.
Kangerlussuaq on suurin Grönlannin kansainvälisistä siviili-ilmailun käytössä olevista lentokentistä. Täältä lennetään edelleen Länsi- ja Pohjois-Grönlantiin. Taajamassa asuu pysyvästi n. 4 000–5 000 asukasta. Kangerlussuaqissa on Albatros Arctic Circlen pääkonttori, hotelli ja matkamuistomyymälä, jotka sijaitsevat vain 100 m päässä lentokenttärakennuksesta.
Lentokentän perustivat amerikkalaiset toisen maailmansodan aikana. Vuosina 1941–42 perustettiin 170 km pitkän Søndre Strømfjord -vuonon pohjukkaan iso lentotukikohta nimeltä Bluie West Eight. Tukikohta oli strategisesti tärkeä sekä toisen maailmansodan että kylmän sodan aikana. Parhaimmillaan tukikohtaan oli sijoitettu yli 1 400 miestä. Teknologian kehityksen myötä tukikohta menetti sotilaallisen merkityksensä, ja 1992 amerikkalaiset poistuivat alueelta ja jättivät tilat Grönlannille.
Heti perille saavuttuamme on mahdollista lähteä kiinnostavalle retkelle Rensdyrgletsjer-jäätikölle. Tämä osa mannerjäätikköä, joka seisoo kuin jääseinämä – paikka paikoin jopa 60 m korkeana – luo vaikuttavan kontrastin maan ja jään välille. Nimi Porojäätikkö paljastaa, että täällä nähdään säännöllisesti vaeltelevia poroja. Myös ilman eläinten läsnäoloa paikka on hieno: voit ottaa upeita kuvia ja nauttia rauhasta ja koskemattoman luonnon kauneudesta.
Matka yhdelle alueen hienoimmalle jäätikölle tehdään nelivetoisella tundrabussilla, joka on suunniteltu maastoon ja sorateille. Matkan varrella tähyilemme poroja ja myskihärkiä samalla, kun opas kertoo seudusta ja sen historiasta. Jäätiköltä suuntaamme ravintola Roklubbeniin, jossa syömme BBQ-lounaan.
Iltapäivällä ajamme satamaan, joka sijaitsee n. 12 km lentokentästä länteen. Matkustajat kuljetetaan pienemmissä ryhmissä Zodiac-kumiveneillä muutaman sadan metrin päässä vuonossa sijaitsevaan laivaan. Meidät opastetaan hytteihimme ja pakolliset turvaohjeet käydään läpi. Nauttiessamme illallista aluksen salongissa lähdemme liikkeelle ja suuntaamme 160 km pitkän vuonon läpi.
(Retki ei sisälly matkan hintaan. Lue lisää lisämaksullisista retkistä.)
Ensimmäisenä kokonaisena risteilypäivänä saavumme pieneen Kangaamiutin taajamaan, joka on hyvin maalauksellinen asuinpaikka keskisessä Grönlannissa sijaitsevassa Qeqqatan kunnassa. Täällä Kangaamiutissa elämä kulkee rennompaan tahtiin kuin pääkaupungissa Nuukissa. Koska aluetta ympäröivät ravinteikkaat vedet ja seudulla on paljon riistaeläimiä, paikalliset elävät edelleen pääasiassa perinteisesti metsästyksellä ja kalastuksella. Kävelemme kukkulan huipulla olevalle helikopterikentälle, josta on upeat näkymät kylään ja ympäröiville vuonoille. Kenties tapaat myös ystävällisiä paikallisasukkaita, jotka saattavat esitellä perinteisiä vaatteita tai hylkeennahan parkitsemista. Kangaamiutin taiteilijat tunnetaan kaikkialla Grönlannissa, ja joitakin heidän töistään voi nähdä kylän pienessä museossa.
Iltapäivällä saavumme Ikuisuusvuonoon/Kangerlussuatsiaqiin, yhteen monista syvistä vuonoista, jotka halkovat seudun jyrkkiä vuoristoja. Nimi Ikuisuusvuono viittaa vuonon valtavaan kokoon, kun taas grönlanninkielinen nimi Kangerlussuatsiaq merkitsee ”Melko suurta vuonoa” – mitä vähättelyä! Ikuisuusvuono kurottuu nimittäin noin 100 km jäätiköiden peittämien vuorten väliin ja halkaisee laajan jääpeitteen, joka peittää valtaosan maasta Nuukin ja Sisimiutin, Grönlannin kahden suurimman kaupungin, välillä. Yritämme katsella aluetta lähemmin tekemällä kierroksen Zodiac-veneillä Ikuisuusjäätikön edustalle. Ikuisuusjäätikkö valuu vuonoon sen yläpuolella sijaitsevasta Maniitsoq-jäätiköstä. Tarkkaile jäävuorten irtoamista ja pikkukajavia, joita voi nähdä läheisillä lintukallioilla.
Pvä 3
Kangaamiut ja Ikuisuusvuono.
Ensimmäisenä kokonaisena risteilypäivänä saavumme pieneen Kangaamiutin taajamaan, joka on hyvin maalauksellinen asuinpaikka keskisessä Grönlannissa sijaitsevassa Qeqqatan kunnassa. Täällä Kangaamiutissa elämä kulkee rennompaan tahtiin kuin pääkaupungissa Nuukissa. Koska aluetta ympäröivät ravinteikkaat vedet ja seudulla on paljon riistaeläimiä, paikalliset elävät edelleen pääasiassa perinteisesti metsästyksellä ja kalastuksella. Kävelemme kukkulan huipulla olevalle helikopterikentälle, josta on upeat näkymät kylään ja ympäröiville vuonoille. Kenties tapaat myös ystävällisiä paikallisasukkaita, jotka saattavat esitellä perinteisiä vaatteita tai hylkeennahan parkitsemista. Kangaamiutin taiteilijat tunnetaan kaikkialla Grönlannissa, ja joitakin heidän töistään voi nähdä kylän pienessä museossa.
Iltapäivällä saavumme Ikuisuusvuonoon/Kangerlussuatsiaqiin, yhteen monista syvistä vuonoista, jotka halkovat seudun jyrkkiä vuoristoja. Nimi Ikuisuusvuono viittaa vuonon valtavaan kokoon, kun taas grönlanninkielinen nimi Kangerlussuatsiaq merkitsee ”Melko suurta vuonoa” – mitä vähättelyä! Ikuisuusvuono kurottuu nimittäin noin 100 km jäätiköiden peittämien vuorten väliin ja halkaisee laajan jääpeitteen, joka peittää valtaosan maasta Nuukin ja Sisimiutin, Grönlannin kahden suurimman kaupungin, välillä. Yritämme katsella aluetta lähemmin tekemällä kierroksen Zodiac-veneillä Ikuisuusjäätikön edustalle. Ikuisuusjäätikkö valuu vuonoon sen yläpuolella sijaitsevasta Maniitsoq-jäätiköstä. Tarkkaile jäävuorten irtoamista ja pikkukajavia, joita voi nähdä läheisillä lintukallioilla.
Yön aikana olemme siirtyneet etelämmäksi. Saapuessamme Nuukiin iltapäivällä meillä on hyvät mahdollisuudet nähdä alueella eläviä ryhävalaita. Yksi maailman pienimmistä pääkaupungeista on grönlantilaisen mittapuun mukaan mahtava suurkaupunki: asukkaita on kokonaiset 17 000, mikä on lähes kolmannes maan väestöstä. Seudulla on elänyt Saqqaq-kulttuurin heimoja ennen inuiitteja jo 2200 eKr.
Noin vuosina 1000–1350 saapuivat skandinaavit, jotka Erik Punainen etunenässä asettuivat Etelä-Grönlantiin ja Nuukin seudulle. Samoihin aikoihin saapui nk. Thule-kulttuurin edustajia, jotka olivat grönlantilaisten inuiittien esi-isiä. He olivat paljon paremmin varustautuneita elämään karussa arktisessa luonnossa kuin skandinaavit, jotka katosivat noin vuonna 1350. Ei mennyt kauan, kun eurooppalaisia alkoi ilmestyä Grönlannin rannikolle. Hollantilaiset, baskit ja skotlantilaiset saapuivat tänne pyytämään valaita jo 1500-luvulla.
Grönlannin moderni historia alkaa vuodesta 1721, kun norjalainen lähetystyöntekijä Hans Egede perusti ensimmäisen ympärivuotisen siirtokunnan ja kauppa-aseman lähelle Nuukia. Tosiasiassa Egede saapui Grönlantiin käännyttääkseen katolilaiset skandinaavit luterilaisiksi, mutta huomasi pian, että he olivat kadonneet – mysteeri, jota ei ole vieläkään ratkaistu. Nuukista tuli koulutuskeskus jo vuonna 1847, kun sinne sijoitettiin opettajaseminaari. Vuonna 1908, jolloin kauppa ja hallinto erotettiin toisistaan virallisesti, Nuukista tuli Etelä-Grönlannin maaneuvoston sijaintipaikka. Sen toiminta jatkui vielä toisen maailmansodan jälkeenkin, jolloin kaupungista tuli koko maan hallinnollisen, kaupallisen ja poliittisen elämän keskus. Vuonna 1979, jolloin Grönlannista tuli autonominen alue, sen parlamentti sijoitettiin luonnollisesti Nuukiin, jolloin Nuukista tuli koko maan pääkaupunki. Grönlannin kaunis kansallismuseo sijaitsee entisessä siirtomaasatamassa. Museossa on esillä yleisen inuiittiaineiston lisäksi kuuluisat nais- ja lapsimuumiot, jotka on löydetty Qilaqitsoqista Uummannaqin liepeiltä. Illalla heitämme hyvästit pääkaupungille ja otamme kurssin kohti pohjoista.
Pvä 4
Pääkaupunki Nuuk
Yön aikana olemme siirtyneet etelämmäksi. Saapuessamme Nuukiin iltapäivällä meillä on hyvät mahdollisuudet nähdä alueella eläviä ryhävalaita. Yksi maailman pienimmistä pääkaupungeista on grönlantilaisen mittapuun mukaan mahtava suurkaupunki: asukkaita on kokonaiset 17 000, mikä on lähes kolmannes maan väestöstä. Seudulla on elänyt Saqqaq-kulttuurin heimoja ennen inuiitteja jo 2200 eKr.
Noin vuosina 1000–1350 saapuivat skandinaavit, jotka Erik Punainen etunenässä asettuivat Etelä-Grönlantiin ja Nuukin seudulle. Samoihin aikoihin saapui nk. Thule-kulttuurin edustajia, jotka olivat grönlantilaisten inuiittien esi-isiä. He olivat paljon paremmin varustautuneita elämään karussa arktisessa luonnossa kuin skandinaavit, jotka katosivat noin vuonna 1350. Ei mennyt kauan, kun eurooppalaisia alkoi ilmestyä Grönlannin rannikolle. Hollantilaiset, baskit ja skotlantilaiset saapuivat tänne pyytämään valaita jo 1500-luvulla.
Grönlannin moderni historia alkaa vuodesta 1721, kun norjalainen lähetystyöntekijä Hans Egede perusti ensimmäisen ympärivuotisen siirtokunnan ja kauppa-aseman lähelle Nuukia. Tosiasiassa Egede saapui Grönlantiin käännyttääkseen katolilaiset skandinaavit luterilaisiksi, mutta huomasi pian, että he olivat kadonneet – mysteeri, jota ei ole vieläkään ratkaistu. Nuukista tuli koulutuskeskus jo vuonna 1847, kun sinne sijoitettiin opettajaseminaari. Vuonna 1908, jolloin kauppa ja hallinto erotettiin toisistaan virallisesti, Nuukista tuli Etelä-Grönlannin maaneuvoston sijaintipaikka. Sen toiminta jatkui vielä toisen maailmansodan jälkeenkin, jolloin kaupungista tuli koko maan hallinnollisen, kaupallisen ja poliittisen elämän keskus. Vuonna 1979, jolloin Grönlannista tuli autonominen alue, sen parlamentti sijoitettiin luonnollisesti Nuukiin, jolloin Nuukista tuli koko maan pääkaupunki. Grönlannin kaunis kansallismuseo sijaitsee entisessä siirtomaasatamassa. Museossa on esillä yleisen inuiittiaineiston lisäksi kuuluisat nais- ja lapsimuumiot, jotka on löydetty Qilaqitsoqista Uummannaqin liepeiltä. Illalla heitämme hyvästit pääkaupungille ja otamme kurssin kohti pohjoista.
Nuukista seurailemme tämän valtavan saaren karua rannikkoa kohti pohjoista. Kaikki Grönlannin taajamat (Kangerlussuaqia lukuun ottamatta) sijaitsevat merenrannalla. Valtaosa väestöstä (noin 50 000) asuu kapealla rannikkokaistaleella länsirannikolla Davisinsalmeen päin. Merivirrat tuovat länsirannikolle lämmintä vettä Atlantilta, mikä rikastaa näitä elämää täynnä olevia vesiä. Tänä merellä vietettävänä päivänä kannattaakin katsella merelle! Valaat, hylkeet ja monet merilinnut ovat hyvin tavallisia näillä seuduilla.
Pvä 5
Merimatka kohti Etelä-Grönlantia.
Nuukista seurailemme tämän valtavan saaren karua rannikkoa kohti pohjoista. Kaikki Grönlannin taajamat (Kangerlussuaqia lukuun ottamatta) sijaitsevat merenrannalla. Valtaosa väestöstä (noin 50 000) asuu kapealla rannikkokaistaleella länsirannikolla Davisinsalmeen päin. Merivirrat tuovat länsirannikolle lämmintä vettä Atlantilta, mikä rikastaa näitä elämää täynnä olevia vesiä. Tänä merellä vietettävänä päivänä kannattaakin katsella merelle! Valaat, hylkeet ja monet merilinnut ovat hyvin tavallisia näillä seuduilla.
Varhain aamulla Ocean Albatros ohittaa Tunulliarfik-vuonon majesteettiset vuoret matkalla kohti pientä Itilleqin rantaa. Grönlannin eteläisten vuonojen maisemat ovat erilaisia kuin pohjois- ja itärannikon. Sijaintimme on noin 60 astetta pohjoista leveyttä eli sama kuin Pohjois-Skotlannin tai eteläisen Skandinavian. Myös ilmasto vastaa jotakuinkin sijaintia: sää on tyyni, vakaa ja kostea, kesät ovat lämpimämpiä ja talvet leudompia kuin muualla maassa. Kallioisten rinteiden sijaan vuonoja ympäröivät vehreät niityt, ja täällä näkee pieniä lammastilallisten kyliä, joista Qassiarsuk ja Igaliku ovat ehkä tunnetuimmat. Kun aamulla nousemme maihin Itilleqin suojaisessa lahdessa, polku johdattaa meidät Igalikun kylään. Kävelemme vehreiden mäkien yli katsomaan pohjoisen piispanistuimen raunioita Garðarissa. Paikalla oli muinoin suuri valta ja vaikutus näihin pohjoisen pallonpuoliskon syrjäisiin seutuihin. Iltapäivällä suuntaamme vuonon toiselle puolelle Qassiarsukiin.
Vaikka moderni asutus perustettiin tänne 1924, paikalla on kiehtova ja yllättävän pitkä historia. Tänne legendaarinen norjalainen tutkimusmatkailija Erik Punainen asettui sen jälkeen, kun joutui lähtemään maanpakoon Islannista. Hän kutsui löytämäänsä maata nimellä Grönland, vihreä maa, rohkaistakseen muita uudisasukkaita seuraamaan häntä – markkinointikikka, joka on toiminut jo yli 1000 vuotta! Erik Punainen asettui asumaan näihin vihreisiin maisemiin ja rakensi pienen pohjoisen tyylisen tilan. Hän kutsui uutta kotiaan nimellä ”Brattahlíð”. Erik itse säilytti uskonsa skandinaavien muinaisiin jumaliin, mutta hänen vaimonsa Thjodhild oli kääntynyt kristityksi. Tarinan mukaan vaimo kieltäytyi jakamasta vuodetta Erikin kanssa, kunnes Erik rakentaisi hänelle kirkon. Kirkko rakennettiin, mutta paikkaan, josta se ei näkynyt kotitilalle.
Skandinaavisperäisten asukkaiden lukumäärä Grönlannissa oli melkein 5 000, mutta he hävisivät kaikista historiatiedoista 1400-luvun alussa. Tappoiko heidät kaikki rutto tai nälänhätä vai pakottiko ankarammaksi muuttuva ilmasto heidät palaamaan takaisin Skandinaviaan? Asiasta kiistellään yhä. Paikalla voi yhä nähdä rakennusten ääriviivat (myös Erikin tilan ja Thjodhildin kirkon) sekä Erikin tilasta tehtyjä äärimmäisen tarkkoja rekonstruktioita, joissa nykyaikaiset inuiittiviljelijät jatkavat karjankasvatusta. Erikin patsas tarkkailee nyt aluetta ja muistuttaa ensimmäisestä Amerikkaan saapuneesta eurooppalaisesta, Erikin pojasta Leifistä, josta tuli ensimmäinen eurooppalainen, joka pääsi Baffin Islandille ja Newfoundlandiin. Kiitos rikkaan ja kiehtovan historian ja kulttuurin, sekä vanhan että uuden, Brattahlíðin ja Garðarin asumukset ovat osa Unescon maailmanperintöaluetta Kujataata.
Pvä 6
Qassiarsuk ja Itilleq Kujalleq.
Varhain aamulla Ocean Albatros ohittaa Tunulliarfik-vuonon majesteettiset vuoret matkalla kohti pientä Itilleqin rantaa. Grönlannin eteläisten vuonojen maisemat ovat erilaisia kuin pohjois- ja itärannikon. Sijaintimme on noin 60 astetta pohjoista leveyttä eli sama kuin Pohjois-Skotlannin tai eteläisen Skandinavian. Myös ilmasto vastaa jotakuinkin sijaintia: sää on tyyni, vakaa ja kostea, kesät ovat lämpimämpiä ja talvet leudompia kuin muualla maassa. Kallioisten rinteiden sijaan vuonoja ympäröivät vehreät niityt, ja täällä näkee pieniä lammastilallisten kyliä, joista Qassiarsuk ja Igaliku ovat ehkä tunnetuimmat. Kun aamulla nousemme maihin Itilleqin suojaisessa lahdessa, polku johdattaa meidät Igalikun kylään. Kävelemme vehreiden mäkien yli katsomaan pohjoisen piispanistuimen raunioita Garðarissa. Paikalla oli muinoin suuri valta ja vaikutus näihin pohjoisen pallonpuoliskon syrjäisiin seutuihin. Iltapäivällä suuntaamme vuonon toiselle puolelle Qassiarsukiin.
Vaikka moderni asutus perustettiin tänne 1924, paikalla on kiehtova ja yllättävän pitkä historia. Tänne legendaarinen norjalainen tutkimusmatkailija Erik Punainen asettui sen jälkeen, kun joutui lähtemään maanpakoon Islannista. Hän kutsui löytämäänsä maata nimellä Grönland, vihreä maa, rohkaistakseen muita uudisasukkaita seuraamaan häntä – markkinointikikka, joka on toiminut jo yli 1000 vuotta! Erik Punainen asettui asumaan näihin vihreisiin maisemiin ja rakensi pienen pohjoisen tyylisen tilan. Hän kutsui uutta kotiaan nimellä ”Brattahlíð”. Erik itse säilytti uskonsa skandinaavien muinaisiin jumaliin, mutta hänen vaimonsa Thjodhild oli kääntynyt kristityksi. Tarinan mukaan vaimo kieltäytyi jakamasta vuodetta Erikin kanssa, kunnes Erik rakentaisi hänelle kirkon. Kirkko rakennettiin, mutta paikkaan, josta se ei näkynyt kotitilalle.
Skandinaavisperäisten asukkaiden lukumäärä Grönlannissa oli melkein 5 000, mutta he hävisivät kaikista historiatiedoista 1400-luvun alussa. Tappoiko heidät kaikki rutto tai nälänhätä vai pakottiko ankarammaksi muuttuva ilmasto heidät palaamaan takaisin Skandinaviaan? Asiasta kiistellään yhä. Paikalla voi yhä nähdä rakennusten ääriviivat (myös Erikin tilan ja Thjodhildin kirkon) sekä Erikin tilasta tehtyjä äärimmäisen tarkkoja rekonstruktioita, joissa nykyaikaiset inuiittiviljelijät jatkavat karjankasvatusta. Erikin patsas tarkkailee nyt aluetta ja muistuttaa ensimmäisestä Amerikkaan saapuneesta eurooppalaisesta, Erikin pojasta Leifistä, josta tuli ensimmäinen eurooppalainen, joka pääsi Baffin Islandille ja Newfoundlandiin. Kiitos rikkaan ja kiehtovan historian ja kulttuurin, sekä vanhan että uuden, Brattahlíðin ja Garðarin asumukset ovat osa Unescon maailmanperintöaluetta Kujataata.
Reittisuunnitelmasta on tarkoituksella jätetty pois Kap Farvel, Grönlannin eteläisin kohta. Siitä ei ole epäilystäkään, etteikö 59° 47’ pohjoista leveyttä sijaitsevien kallioiden maine olisi legendaarinen, mutta vaihtoehtoinen reitti on maisemiltaan paljon hienompi. Lisäksi siellä olemme suojassa avomeren korkeilta aalloilta ja voimakkailta tuulilta. Tästä syystä suuntaamme Prinssi Christianin salmeen, 60 km pitkään vuonoon, joka leikkaa Atlantilta itärannikolta maan läpi Aapilattoqin asutukseen Lounais-Grönlannin vuonoalueelle. Salmen molemmin puolin kohoaa jyrkät tunturiseinämät, ja moni seikkailunhaluinen meloja on joutunut täällä vaikeuksiin, sillä maihinnousupaikkoja on niukasti. Prinssi Christianin salmen entinen sääasema, jolla työskenteli vielä pari vuotta sitten sitkeitä meteorologeja, on kiinnostava kohde reitin itäpäässä.
Matka Prinssi Christianin salmen läpi on yksi risteilyn jännittävimmistä ja kriittisimmistä etapeista. Vaikka olosuhteet olisivat ihanteelliset, tarvitaan vain 2–3 isoa jäävuorta estämään läpipääsy. Komentosillan väki tarkkaileekin jäätilannetta ja satelliittikuvia päivittäin. Illan aikana olemme matkanneet Grönlannin ”läpi” ja suuntaamme yön aikana kohti pohjoista ja itärannikkoa seuraillen.
Pvä 7
Prinssi Christianin salmi, väylä lännestä itään.
Reittisuunnitelmasta on tarkoituksella jätetty pois Kap Farvel, Grönlannin eteläisin kohta. Siitä ei ole epäilystäkään, etteikö 59° 47’ pohjoista leveyttä sijaitsevien kallioiden maine olisi legendaarinen, mutta vaihtoehtoinen reitti on maisemiltaan paljon hienompi. Lisäksi siellä olemme suojassa avomeren korkeilta aalloilta ja voimakkailta tuulilta. Tästä syystä suuntaamme Prinssi Christianin salmeen, 60 km pitkään vuonoon, joka leikkaa Atlantilta itärannikolta maan läpi Aapilattoqin asutukseen Lounais-Grönlannin vuonoalueelle. Salmen molemmin puolin kohoaa jyrkät tunturiseinämät, ja moni seikkailunhaluinen meloja on joutunut täällä vaikeuksiin, sillä maihinnousupaikkoja on niukasti. Prinssi Christianin salmen entinen sääasema, jolla työskenteli vielä pari vuotta sitten sitkeitä meteorologeja, on kiinnostava kohde reitin itäpäässä.
Matka Prinssi Christianin salmen läpi on yksi risteilyn jännittävimmistä ja kriittisimmistä etapeista. Vaikka olosuhteet olisivat ihanteelliset, tarvitaan vain 2–3 isoa jäävuorta estämään läpipääsy. Komentosillan väki tarkkaileekin jäätilannetta ja satelliittikuvia päivittäin. Illan aikana olemme matkanneet Grönlannin ”läpi” ja suuntaamme yön aikana kohti pohjoista ja itärannikkoa seuraillen.
Skjoldungenia voi oikeutetusti kutsua yhdeksi Itä-Grönlannin kauneimmista seuduista. Saaren sijaintipaikka on 63° pohjoista leveyttä, ja se on puristuksissa kapeiden, jyrkkien vuonojen keskellä. Näiden vuonojen pohjukassa vallitsee rehevä ja leuto ilmasto.
Fridjof Nansen ohitti paikan loppukesällä 1888 etsiessään lähtöpistettä ensimmäiselle mannerjäätikön ylitysyritykselle. Hän kirjoitti: ”Skjoldungen on maa, joka villissä kauneudessaan ei muistuttanut mitään, mitä olimme jo nähneet. Jäätiköt syöksyivät joka puolelta mereen.” Skjoldungen on myös saaren lounaispuolella sijaitsevan hylätyn asuinpaikan nimi. Siellä asui jopa 100 ihmistä vuoteen 1965. Jäljellä on yksittäisiä taloja.
Jatkamme matkaa Kuningatar Marien laaksoon alueen luoteisosassa nähdäksemme mielenkiintoista kasvillisuutta. Skjoldungenin ja Ilertakajik-vuonon jälkeen alppimaisema lakkaa, ja saamme useaan otteeseen kokea, että jääpeite ulottuu pitkiä matkoja aina rannikolle asti ja muodostaa yhtenäisiä hyllyjä, kuten Etelämantereella. Bernsdorff Isfjordissa sijaitsee kaakkoisrannikon tuotteliain jäätikkö. Pysymme siitä kunnioittavan etäisyyden päässä näissä jäisissä ja haastavissa vesissä.
Pvä 8
Skjoldungen / Saqqisikuik
Skjoldungenia voi oikeutetusti kutsua yhdeksi Itä-Grönlannin kauneimmista seuduista. Saaren sijaintipaikka on 63° pohjoista leveyttä, ja se on puristuksissa kapeiden, jyrkkien vuonojen keskellä. Näiden vuonojen pohjukassa vallitsee rehevä ja leuto ilmasto.
Fridjof Nansen ohitti paikan loppukesällä 1888 etsiessään lähtöpistettä ensimmäiselle mannerjäätikön ylitysyritykselle. Hän kirjoitti: ”Skjoldungen on maa, joka villissä kauneudessaan ei muistuttanut mitään, mitä olimme jo nähneet. Jäätiköt syöksyivät joka puolelta mereen.” Skjoldungen on myös saaren lounaispuolella sijaitsevan hylätyn asuinpaikan nimi. Siellä asui jopa 100 ihmistä vuoteen 1965. Jäljellä on yksittäisiä taloja.
Jatkamme matkaa Kuningatar Marien laaksoon alueen luoteisosassa nähdäksemme mielenkiintoista kasvillisuutta. Skjoldungenin ja Ilertakajik-vuonon jälkeen alppimaisema lakkaa, ja saamme useaan otteeseen kokea, että jääpeite ulottuu pitkiä matkoja aina rannikolle asti ja muodostaa yhtenäisiä hyllyjä, kuten Etelämantereella. Bernsdorff Isfjordissa sijaitsee kaakkoisrannikon tuotteliain jäätikkö. Pysymme siitä kunnioittavan etäisyyden päässä näissä jäisissä ja haastavissa vesissä.
Valtava Sermilikin vuono sijaitsee Ammassalikin saaren ja Grönlannin pääsaaren välissä. Sermilik on tyypillinen grönlantilainen kuvaileva paikannimi, joka merkitsee ”jäätikkövuonoa”. Syy ei ole mikään salaisuus: tämä vesireitti on täynnä valtavia jäävuoria ja kuuluu varmasti seudun upeimpiin luonnonmaisemiin. Jäävuoret ovat pääosin peräisin laajasta Helheim-jäätiköstä, joka on yksi tämän jääkylmän maan suurimpia jäätiköitä. Helheim ja muut jäätiköt, jotka valuvat vuonoon, saavat alkunsa Grönlannin mannerjäätiköstä, jonka voi nähdä idässä.
Jään määrä ratkaisee, mitä aktiviteetteja voimme toteuttaa Sermilikin vuonossa. Mikäli tuuli-, sää- ja jääolosuhteet sallivat, voimme nousta maihin ihailemaan upeita maisemia ja koskematonta luontoa. Toinen vaihtoehto on lähteä tutkimaan merta ja ihailla luonnon muovaamia jääveistoksia Zodiac-retkellä jäävuorten seurana. Riippumatta siitä, mitä teemme, voit valmistautua äimistymään tämän satumaisen paikan kauneudesta.
Pvä 9
Sermilik, Itä-Grönlanti
Valtava Sermilikin vuono sijaitsee Ammassalikin saaren ja Grönlannin pääsaaren välissä. Sermilik on tyypillinen grönlantilainen kuvaileva paikannimi, joka merkitsee ”jäätikkövuonoa”. Syy ei ole mikään salaisuus: tämä vesireitti on täynnä valtavia jäävuoria ja kuuluu varmasti seudun upeimpiin luonnonmaisemiin. Jäävuoret ovat pääosin peräisin laajasta Helheim-jäätiköstä, joka on yksi tämän jääkylmän maan suurimpia jäätiköitä. Helheim ja muut jäätiköt, jotka valuvat vuonoon, saavat alkunsa Grönlannin mannerjäätiköstä, jonka voi nähdä idässä.
Jään määrä ratkaisee, mitä aktiviteetteja voimme toteuttaa Sermilikin vuonossa. Mikäli tuuli-, sää- ja jääolosuhteet sallivat, voimme nousta maihin ihailemaan upeita maisemia ja koskematonta luontoa. Toinen vaihtoehto on lähteä tutkimaan merta ja ihailla luonnon muovaamia jääveistoksia Zodiac-retkellä jäävuorten seurana. Riippumatta siitä, mitä teemme, voit valmistautua äimistymään tämän satumaisen paikan kauneudesta.
Aamulla matkaamme jonkin matkaa itään kohti Ikateqia, huikeaa vuonoa, jolla on kiehtova historia. Toisen maailmansodan synkimpinä päivinä amerikkalaiset joukot perustivat tänne lentotukikohdan (se oli osa lentotukikohtien verkostoa, johon kuului myös Kangerlussuaq länsirannikolla), jonka oli tarkoitus toimia välilaskupaikkana lennoilla Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä.
Itä-Grönlannin karun maaston vuoksi laskeutuminen lentokentälle oli vaarallista ja siellä oli usein sumua, joka kätki petolliset vuoret. Ikateq Airbaseen (tunnetaan myös nimellä Bluie East Two) investoitiin isosti. Tukikohdassa oli 1 500 m pitkä kiitorata, lentokonehalli, parakkeja sekä satama. Tälle eristyksissä olevalle alueelle tuotiin joukko sotilasajoneuvoja ja tuhansia tynnyreitä polttoainetta. Saksan hävittyä, kansainvälisten lentojen parannuttua ja suhteiden kiristyttyä Neuvostoliiton kanssa amerikkalaiset poistuivat tukikohdasta vuonna 1947 ja jättivät lähes kaiken ennalleen.
Tukikohta on vuosien ajan aiheuttanut kiistaa Nuukin, Kööpenhaminan ja Washigtonin välille. Monet Grönlannin hallituksen jäsenet toivovat, että paikka siivottaisiin ja rauniot poistettaisiin. Kyse on kalliista ja logistisesti haastavasta tehtävästä. Tanskan hallitus suostui viemään vaaralliset jätteet (pääasiassa ruostuneet polttoainetynnyrit) pois alueelta, mutta jätti loput, koska pitää niitä tärkeänä osana alueellista historiaa. Yli 75 vuoden jälkeen lähes kaikki on yhä kuten amerikkalaiset paikan jättivät. Ikateq on todella erityinen paikka, aikapoimu toisen maailmansodan ajalta: yhtä aikaa luotaan työntävä, kiehtova ja upean luonnon ympäröimä.
Vietämme iltapäivän pienessä Kuummiutissa, joka sijaitsee vaikuttavassa ympäristössä rauhallisessa Ammassalikin vuonossa. Kuummiut, joka merkitsee ”ihmisiä, jotka asuvat joen äärellä”, on yksi alueen suurimmista asutuksista ja myös yksi vauraimmista. Itä-Grönlannin parhaat kalastuspaikat löytyvät täältä, ja Kuummiutissa onkin alueen ainoa kalatehdas. Kalastajat kilometrien päästä tulevat läpi Ammasalikin vuonon (joka on riittävän suuri pysyäkseen jäättömänä vuoden ympäri) tänne myymään saalistaan.
Kuummiut on ihanteellinen paikka kokea, millaista elämä on itägrönlantilaisissa asuinpaikoissa. Siinä, missä muissa taajamissa ja kaupungeissa on liikennettä ja sen huminaa, Kuummiutissa kuulee vetokoirien haukun ja tuulen, joka suhisee ruohikossa. Ei ole teitä, jotka toisivat tähän eristyksissä sijaitsevaan paikkaan – meri on paikallisliikenteen pääväylä. Moottoriveneet ovat hiljalleen korvanneet soudettavat umiakit, jotka toivat väkeä näille rannoille kauan sitten. Kuummiut on täydellinen paikka ohi lipuvien jäävuorten tarkkailuun. Kenties näet myös valaita, jotka usein leikkivät rannikon edustan tyynissä vesissä. Kuummiutista navigoimme läpi vuonolabyrintin ja otamme kurssin kohti Sermilikiä.
Pvä 10
Ikateq ja Kuummiut, Itä-Grönlanti
Aamulla matkaamme jonkin matkaa itään kohti Ikateqia, huikeaa vuonoa, jolla on kiehtova historia. Toisen maailmansodan synkimpinä päivinä amerikkalaiset joukot perustivat tänne lentotukikohdan (se oli osa lentotukikohtien verkostoa, johon kuului myös Kangerlussuaq länsirannikolla), jonka oli tarkoitus toimia välilaskupaikkana lennoilla Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä.
Itä-Grönlannin karun maaston vuoksi laskeutuminen lentokentälle oli vaarallista ja siellä oli usein sumua, joka kätki petolliset vuoret. Ikateq Airbaseen (tunnetaan myös nimellä Bluie East Two) investoitiin isosti. Tukikohdassa oli 1 500 m pitkä kiitorata, lentokonehalli, parakkeja sekä satama. Tälle eristyksissä olevalle alueelle tuotiin joukko sotilasajoneuvoja ja tuhansia tynnyreitä polttoainetta. Saksan hävittyä, kansainvälisten lentojen parannuttua ja suhteiden kiristyttyä Neuvostoliiton kanssa amerikkalaiset poistuivat tukikohdasta vuonna 1947 ja jättivät lähes kaiken ennalleen.
Tukikohta on vuosien ajan aiheuttanut kiistaa Nuukin, Kööpenhaminan ja Washigtonin välille. Monet Grönlannin hallituksen jäsenet toivovat, että paikka siivottaisiin ja rauniot poistettaisiin. Kyse on kalliista ja logistisesti haastavasta tehtävästä. Tanskan hallitus suostui viemään vaaralliset jätteet (pääasiassa ruostuneet polttoainetynnyrit) pois alueelta, mutta jätti loput, koska pitää niitä tärkeänä osana alueellista historiaa. Yli 75 vuoden jälkeen lähes kaikki on yhä kuten amerikkalaiset paikan jättivät. Ikateq on todella erityinen paikka, aikapoimu toisen maailmansodan ajalta: yhtä aikaa luotaan työntävä, kiehtova ja upean luonnon ympäröimä.
Vietämme iltapäivän pienessä Kuummiutissa, joka sijaitsee vaikuttavassa ympäristössä rauhallisessa Ammassalikin vuonossa. Kuummiut, joka merkitsee ”ihmisiä, jotka asuvat joen äärellä”, on yksi alueen suurimmista asutuksista ja myös yksi vauraimmista. Itä-Grönlannin parhaat kalastuspaikat löytyvät täältä, ja Kuummiutissa onkin alueen ainoa kalatehdas. Kalastajat kilometrien päästä tulevat läpi Ammasalikin vuonon (joka on riittävän suuri pysyäkseen jäättömänä vuoden ympäri) tänne myymään saalistaan.
Kuummiut on ihanteellinen paikka kokea, millaista elämä on itägrönlantilaisissa asuinpaikoissa. Siinä, missä muissa taajamissa ja kaupungeissa on liikennettä ja sen huminaa, Kuummiutissa kuulee vetokoirien haukun ja tuulen, joka suhisee ruohikossa. Ei ole teitä, jotka toisivat tähän eristyksissä sijaitsevaan paikkaan – meri on paikallisliikenteen pääväylä. Moottoriveneet ovat hiljalleen korvanneet soudettavat umiakit, jotka toivat väkeä näille rannoille kauan sitten. Kuummiut on täydellinen paikka ohi lipuvien jäävuorten tarkkailuun. Kenties näet myös valaita, jotka usein leikkivät rannikon edustan tyynissä vesissä. Kuummiutista navigoimme läpi vuonolabyrintin ja otamme kurssin kohti Sermilikiä.
Matkallamme rannikkoa pitkin saavumme aamulla Tasiilaqiin, Itä-Grönlannin suurimpaan kyläyhteisöön. Ensimmäinen eurooppalainen grönlantilaisia kohdannut henkilö tällä seudulla oli meriupseeri Gustav Holm. Holm saapui seudulle 1885 kuuluisalla umiakkiretkellä. Holmin aloitteesta 1894 perustettiin tanskalainen lähetys- ja kauppa-asema Angmagssalikiin, nykyiseen Tasiilaqiin.
Suuret etäisyydet, jotka ovat leimallisia matkustamiselle arktisilla alueilla, tarkoittivat sitä, että Itä-Grönlannissa ihmiset joutuivat eristyksiin lännessä asuvista serkuistaan, minkä vuoksi Itä-Grönlannin kieli, perinteet ja kulttuuri eroavat merkittävästi maan muissa osissa esiintyvistä.
Täällä vanhat perinteet elävät vahvasti. Tällä Grönlannin alueella asuivat viimeiset angakkuqit (shamaanit) sekä myös tupilak – hirviö, joka valmistettiin eläinten (ja joskus ihmisten) kehon osista ja joka sai voimansa angakkuqilta tuhotakseen vihollisia. Tupilakin valmistaminen oli vaarallista, sillä mahtavan velhon voima saattoi kääntää sen luojaansa vastaan.
Ensimmäiset eurooppalaiset olivat uteliaita tietämään, miltä nuo synkät hirviöt näyttivät, ja niin paikallisasukkaat kaiversivat hahmoja luusta tai sarvesta. Tästä sai alkunsa yksi Grönlannin hienoimmista taideperinteistä. Käsityöläisten Tasiilaqissa valmistamia tupilakeja pidetään maan hienoimpina. Tasiilaq sijaitsee Ammassalikin saarella (nimi merkitsee ”monen tontin paikkaa”). Vaikka se päällisin puolin muistuttaa länsirannikon taajamia, maasto on karumpaa, ihmisiä vähemmän ja rekikoiria paljon enemmän. Tasiilaqissa on hyvät mahdollisuudet tehdä kävelyretkiä, sillä reittejä on. Yksi hyvä kohde on Blomsterdalen lähellä kylää.
Tunumiit-kulttuurista kiinnostuneet voivat käydä museossa, joka sijaitsee kylän vanhassa kirkossa. Erikoisempia matkamuistoja etsivät voivat suunnata taiteilijoiden työhuoneelle nimeltä Stunk, jossa taitavat käsityöläiset valmistavat kauniita esineitä paikallisista luonnonmateriaaleista.
Pvä 11
Tasiilaq, Itä-Grönlanti
Matkallamme rannikkoa pitkin saavumme aamulla Tasiilaqiin, Itä-Grönlannin suurimpaan kyläyhteisöön. Ensimmäinen eurooppalainen grönlantilaisia kohdannut henkilö tällä seudulla oli meriupseeri Gustav Holm. Holm saapui seudulle 1885 kuuluisalla umiakkiretkellä. Holmin aloitteesta 1894 perustettiin tanskalainen lähetys- ja kauppa-asema Angmagssalikiin, nykyiseen Tasiilaqiin.
Suuret etäisyydet, jotka ovat leimallisia matkustamiselle arktisilla alueilla, tarkoittivat sitä, että Itä-Grönlannissa ihmiset joutuivat eristyksiin lännessä asuvista serkuistaan, minkä vuoksi Itä-Grönlannin kieli, perinteet ja kulttuuri eroavat merkittävästi maan muissa osissa esiintyvistä.
Täällä vanhat perinteet elävät vahvasti. Tällä Grönlannin alueella asuivat viimeiset angakkuqit (shamaanit) sekä myös tupilak – hirviö, joka valmistettiin eläinten (ja joskus ihmisten) kehon osista ja joka sai voimansa angakkuqilta tuhotakseen vihollisia. Tupilakin valmistaminen oli vaarallista, sillä mahtavan velhon voima saattoi kääntää sen luojaansa vastaan.
Ensimmäiset eurooppalaiset olivat uteliaita tietämään, miltä nuo synkät hirviöt näyttivät, ja niin paikallisasukkaat kaiversivat hahmoja luusta tai sarvesta. Tästä sai alkunsa yksi Grönlannin hienoimmista taideperinteistä. Käsityöläisten Tasiilaqissa valmistamia tupilakeja pidetään maan hienoimpina. Tasiilaq sijaitsee Ammassalikin saarella (nimi merkitsee ”monen tontin paikkaa”). Vaikka se päällisin puolin muistuttaa länsirannikon taajamia, maasto on karumpaa, ihmisiä vähemmän ja rekikoiria paljon enemmän. Tasiilaqissa on hyvät mahdollisuudet tehdä kävelyretkiä, sillä reittejä on. Yksi hyvä kohde on Blomsterdalen lähellä kylää.
Tunumiit-kulttuurista kiinnostuneet voivat käydä museossa, joka sijaitsee kylän vanhassa kirkossa. Erikoisempia matkamuistoja etsivät voivat suunnata taiteilijoiden työhuoneelle nimeltä Stunk, jossa taitavat käsityöläiset valmistavat kauniita esineitä paikallisista luonnonmateriaaleista.
Merimatkan aikana pidetään kiinnostavia luentoja sekä Islannin että Grönlannin historiasta, arktisesta ilmastosta sekä luonnosta ja eläimistöstä. Pidämme tietysti silmät auki merilintujen ja valaiden varalta. Mahdollisuudet nähdä eläimiä ovat hyvät!
Pvä 12
Merimatkalla Itä-Grönlannissa ja kohti Reykjavikia
Merimatkan aikana pidetään kiinnostavia luentoja sekä Islannin että Grönlannin historiasta, arktisesta ilmastosta sekä luonnosta ja eläimistöstä. Pidämme tietysti silmät auki merilintujen ja valaiden varalta. Mahdollisuudet nähdä eläimiä ovat hyvät!
Saavuttuamme Islannin pääkaupunkiin on tullut aika hyvästellä Ocean Albatros ja sen miehistö. Ajamme Keflavikin lentokentälle ja lähdemme paluumatkalle.
Pvä 13
Saapuminen Reykjavikiin ja kotimatka.
Saavuttuamme Islannin pääkaupunkiin on tullut aika hyvästellä Ocean Albatros ja sen miehistö. Ajamme Keflavikin lentokentälle ja lähdemme paluumatkalle.
Lisämaksu hyttiluokan korotuksesta jaetussa kahden hengen hytissä
Lisämaksu hytistä yhdelle eri hyttekategorioissa
* Menolennolla Kööpenhaminasta Kangerlussuagiin on tekninen välilasku Reykjavikissa, jolloin koneeseen tulee lisää matkustajia. Teknisen välilaskun aikana koneesta ei ole mahdollista poistua. Tekninen välilasku kestää tavallisimmin noin tunnin.
Uudessa ja tyylikkäässä Ocean Albatrosissa on kaikki pienen tutkimusaluksen hyvät puolet yhdistyneenä vakauteen ja mukavuuteen, jotka ovat yleensä leimallisia isolle risteilyalukselle. Aluksella on tilaa enintään 189 matkustajalle. Tarkkaan mietitty sisustus luo kotoisan tunnelman, joka yhdessä henkilökohtaisen palvelun kanssa takaa unohtumattoman elämyksen. Aluksella on helppo liikkua ja välttyä ihmisjoukoilta ja jonoilta. Ocean Albatrosilla miellyttävä matkanteko yhdistyy isoilta aluksilta tuttuun luksukseen.
Kangerlussuaqissa on mahdollista osallistua retkelle Porojäätikölle, joka on Grönlannin ”pääjäätikön” sivuhaara. Noin 1½ tunnin laaksomaisemissa ajon jälkeen saavumme jääpeiton ja jäätikön luo, joka kohoaa korekimmillaan noin 50 metriin.
Kontrasti maan ja jään välillä on fantastinen. Russell-jäätikköä kutsutaan joskus porojäätiköksi, ja kuten nimestä voi päätellä, on hyvät mahdollisuudet nähdä poroja laiduntamassa nurmikolla jään edustalla. Jäätikkövierailun jälkeen ajamme lentokentälle.
Retkeen sisältyy grillilounas Roklubben-ravintolassa.
Kangerlussuaqissa on mahdollista osallistua retkelle Porojäätikölle, joka on Grönlannin ”pääjäätikön” sivuhaara. Noin 1½ tunnin laaksomaisemissa ajon jälkeen saavumme jääpeiton ja jäätikön luo, joka kohoaa korekimmillaan noin 50 metriin.
Kontrasti maan ja jään välillä on fantastinen. Russell-jäätikköä kutsutaan joskus porojäätiköksi, ja kuten nimestä voi päätellä, on hyvät mahdollisuudet nähdä poroja laiduntamassa nurmikolla jään edustalla. Jäätikkövierailun jälkeen ajamme lentokentälle.
Retkeen sisältyy grillilounas Roklubben-ravintolassa.
Kangerlussuaqissa on mahdollista osallistua retkelle Porojäätikölle, joka on Grönlannin ”pääjäätikön” sivuhaara. Noin 1½ tunnin laaksomaisemissa ajon jälkeen saavumme jääpeiton ja jäätikön luo, joka kohoaa korekimmillaan noin 50 metriin.
Kontrasti maan ja jään välillä on fantastinen. Russell-jäätikköä kutsutaan joskus porojäätiköksi, ja kuten nimestä voi päätellä, on hyvät mahdollisuudet nähdä poroja laiduntamassa nurmikolla jään edustalla. Jäätikkövierailun jälkeen ajamme lentokentälle.
Retkeen sisältyy grillilounas Roklubben-ravintolassa.
Englanti
Ei
Ei
Islannin kruunu, Tanskan kruunu
Englanti
Ei
Ei
Islannin kruunu, Tanskan kruunu
Hytit
Kategoria PS: Premiumsviitti, 45 m2
Ocean Albatrosin suurin hytti on premiumsviitti. Tässä kahden huoneen sviitissä on parivuode (tai kaksi erillistä vuodetta), sohvaryhmä, pöytä ja tuoli sekä parveke ja tilava kylpyhuone. Sijainti kannella 4. Tiedustele hintaa ja varausmahdollisuutta Albatrosin asiakaspalvelusta.
Kategoria A: Juniorisviitti, 42 m2
Ocean Albatrosin juniorisviiteistä on upeat näkymät, sillä ne sijaitsevat ylemmällä hyttikannella. Sviiteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, vuodesohva, istuinryhmä, tilava kylpyhuone sekä oma parveke. Mahdollisuus varata kolmelle hengelle. Sijainti kannella 7.
Kategoria B: Parvekesviitti, 28 m2
Ocean Albatrosilla on kuusi parvekesviittiä. Sviiteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone sekä oma parveke. Nämä parvekesviitit on suunniteltu kahdelle aikuiselle. Sijainti kannella 4 ja 6.
Kategoria C: Parvekehytti, 24 m2
Näitä hyttejä aluksella on eniten. Parvekehyteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone sekä oma parveke. Puolessa hyteistä on vuodesohva, jolloin hytissä voi majoittua kahden aikuisen lisäksi myös lapsi. Mikäli toiveena on kaksi hyttiä väliovella, se kannattaa kertoa varausta tehdessä. Sijainti kannella 4 ja 6.
Kategoria D: Standardihytti, jossa on pyöreä ikkuna, 22 m2
Standardihytti sopii matkustajille, jotka haluavat mukavan tukikohdan. Kaikissa standardihyteissä on kaksi erillistä vuodetta, pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti kannella 3 ja 4.
Kategoria E: Standardihytti, jossa on ranskalainen parveke, 16 m2
Standardihytti, jossa on ranskalainen parveke, parivuode, lattiasta kattoon ulottuva ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti kannella 7.
Kategoria F: Kolmen hengen hytti, jossa on pyöreä ikkuna, 22 m2
Standardihytti sopii kolmelle matkustajalle, jotka haluavat mukavan tukikohdan. Hyteissä on kaksi erillistä vuodetta, vuodesohva, pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti kannella 3.
Kategoria G: Standardihytti yhdelle hengelle, 14 m2
Sijainti kannella 3. Hytit sijaitsevat lähellä aluksen mudroomia (varustehuonetta) ja niistä pääsee kätevästi kumivenetasanteelle.
Minimiosallistujamäärä risteilylle on 50 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Muutokset matkaohjelmaan mahdollisia sääolosuhteista riippuen.
Kyse on luontomatkasta, jossa on rajallisempi määrä osallistujia ja omia erityispiirteitä: kaikki voivat yhtä aikaa nousta maihin, vierailla tutkimusasemilla, osallistua retkille sekä kuunnella luentoja aluksella.
Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Edellytyksenä on toki se, että matkustaja on pystyy liikkumaan itsenäisesti sekä haluaa kokea luonnon sen omilla ehdoilla. Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Monia elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää-, jää- ja virtausolosuhteiden pohjalta. Reittikuvausta tulee lukea ihannetilanteen kuvauksena, joka tuskin täysin toteutuu vaikka alueella vallitsisi korkeapaine ja aurinkoinen sää useiden viikkojen ajan.
Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.
Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Kumiveneet kuljettavat meidät karuille rannikoille, pitkin jäätiköiden reunamia ja katsomaan valaita. Alus on varustettu laskettavin portain (tikkaat), joita pitkin laskeudutaan kumiveneisiin. Kumiveneissä on tehokas moottori. Alus menee niin lähelle nähtävyyksiä, jäätiköitä ja lintukallioita kuin mahdollista, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai katsellaksemme valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuluotoja lähempää, eläimiä häiritsemättä. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta voi olla haastavaa ongelmallista liikuntarajoitteisille. Osallistujat voivat myös jäädä alukselle.
Merimatkojen aikana aluksella järjestetään englanninkielisiä asiantuntijaluentoja. Tutkimusalustiimi on kansainvälinen ja retket opastetaan englanniksi.
Tälle risteilylle osallistujan tulee kyetä liikkumaan omatoimisesti ja pystyä kävelemään ilman apua mäkisessäkin maastossa.
Alaikäisten, jotka ovat alle 18-vuotiaita, on matkustettava vanhemman tai yli 21-vuotiaan vastuullisen aikuisen kanssa samassa hyttissä ja heidän on oltava aikuisen seurassa koko matkan ajan, myös maihinnousujen aikana. Jos alaikäinen ei matkusta vanhempansa kanssa, vanhemman tai huoltajan on allekirjoitettava suostumuslomake (englanniksi), joka on toimitettava Albatros Travelille ennen matkustusasiakirjojen myöntämistä.
Turvallisuussyistä aluksemme eivät voi ottaa alle 8-vuotiaita lapsia matkustajiksi (minimipaino 29 kg ja minimikorkeus 1,2 m). Huomaa, että aluksella ei ole lastenhoitoa eikä erityisiä lastenohjelmia. Lisäksi retkillä tai siirtymäbusseissa ei ole turvavöitä tai istuimia lapsille. Mikäli sinulla on oma turvavyö tai istuin lapsille, sen kuljetus ja mahdolliset lisämaksut ovat omalla vastuulla. Emme voi taata niiden sopivuutta käyttämiimme kulkuvälineisiin. Pidätämme oikeuden kieltää maihinnousun tai bussikuljetuksen 8-14-vuotiailta lapsilta turvallisuussyistä.
Huomaa, että Etelämantereelle suuntautuvilla matkoilla suositamme, että lasten ikä on vähintään 12 vuotta ja heidän on oltava vastuullisen aikuisen seurassa kaikilla maihinnousuilla ja aluksella.
Matkustajien on oltava vähintään 21-vuotiaita voidakseen ostaa tai nauttia alkoholia aluksella. Alus pidättää oikeuden kieltää alkoholin tarjoilun kenellekään, joka arvioidaan olevan päihtynyt ja muodostavan riskin matkustajien tai miehistön hyvinvoinnille ja turvallisuudelle.
Alus ei valitettavasti sovellu henkilöille, jotka eivät kykene liikkumaan ilman apua. Kyse on turvallisuudesta: varustamo vaatii, että kaikkien matkustajien on kyettävä siirtymään veneestä toiseen ilman henkilökunnan tai kanssamatkustajien apua. Alukselle ei saa tuoda pyörätuoleja eikä kävelytukia/rollaattoreita. Turvallisuussyistä kulkuväylät on pidettävä esteettöminä.
Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Albatros Travelille mahdollisesta sairaudesta tai vaivasta, vammasta, raskaudesta tai muusta asiaintilasta, jolla voi olla merkitystä matkustajan hyvinvoinnin tai terveyden kannalta risteilyn aikana.
Matkustajan tulee kyetä liikkumaan laivassa ja siirtymään Zodiac-kumiveneisiin ilman apuvälineitä. Retkikohteissa kävellään/patikoidaan ja maasto on osittain epätasaista.
Matka ei sovellu liikuntaesteisille.
Tarvitsemme kaikkien matkustajien passitiedot (passin numero ja voimassaoloaika, syntymäaika ja -paikka). Laivan lähtöselvityksessä passi luovutetaan lähtöselvitysvirkailijalle. Passi palautetaan risteilyn päättyessä.
Kun oleskelemme maissa, on tietysti hyvin tärkeää osoittaa syvää kunnioitusta ainutlaatuista luontoa kohtaan. Se tarkoittaa toimimista seuraavan periaatteen mukaisesti: Älä jätä luontoon mitään muuta kuin jalanjälkesi äläkä ota luonnosta mukaasi muuta kuin muistoja. Kehotamme lisäksi pysyttelemään oman ryhmän läheisyydessä – tämä pätee erityisesti matkoihin napaseudulla, jossa jääkarhun kohtaaminen ei ole mitenkään harvinaista. Kaikkien tulee noudattaa tutkimusmatkan johtajan ohjeita.
Ota mukaan pieni reppu tai laukku, johon voit pakata retkipäivien aikana tarvitsemasi tavarat.
Ota mukaan myös kiikarit ja aurinkovoide, jossa on riittävän korkea suojakerroin. Pakkaa mukaan ulkoiluvaatteita, joissa on helppo liikkua. Suosittelemme kerrospukeutumista; vaatekertoja, joita on helppo lisätä ja vähentää tarpeen mukaan. Hyvät ja pitävä pohjaiset kengät, joilla on turvallista liikkua myös epätasaisessa maastossa.
Saatamme joutua aallokkoon, vaikka matkaammekin suhteellisen lähellä rannikkoa. Matkapahoinvointilaastari voi auttaa. Tablettimuotoinen matkapahoinvointilääke on toinen vaihtoehto. Huomaathan, että matkapahoinvointilääke voi vaikuttaa unettavasti. Mikäli sinulla on yliherkkyyttä, otathan yhteyttä lääkäriisi ennen kuin hankit lääkkeet.
Albatros Travelin tutkimusmatkatiimin lisäksi laivalla on miehistö, joka huolehtii siitä, että matkastasi tulee ainutlaatuinen kokemus. Aluksen kapteeni, perämiehet ja matruusit vastaavat laivan toiminnasta ja ohjauksesta sekä laivan ulkotiloista. Hotellinjohtaja ja hotellin henkilökunta vastaavat hyteistä ja ruokailusta ja tekevät kaikkensa, jotta oleskelusi laivalla olisi mahdollisimman miellyttävä. Miehistö puhuu englantia.
Aluksella on asiakkaita ja Albatros Expeditions-tiimin matkanjohtajia sekä Pohjoismaista että niiden ulkopuolelta. Aluksen henkilökunta on kansainvälistä ja he huolehtivat matkustusmukavuudesta ja turvallisuudesta. Kuulutukset aluksella tapahtuvat englanniksi.
Tällä matkalla reitti vie avomerelle, joten emme voi välttyä siltä, että laiva keikkuu. Pidä tästä syystä aina kiinni kaiteesta, joita on aluksen kaikilla käytävillä ja seinillä.
Kumiveneeseen mennessä on tärkeää pitää aina toinen käsi vapaana, jotta miehistön jäsen voi auttaa matkustajan turvallisesti veneeseen ns. merimiesotteella.
Molemmat säännöt käydään perusteellisesti läpi ensimmäisessä tietoiskussa aluksella.
Lue mm. ilmastosta ja säästä, aikaerosta, juomarahoista ja tarkista, tarvitsetko viisumia
Hytit
Kategoria PS: Premiumsviitti, 45 m2
Ocean Albatrosin suurin hytti on premiumsviitti. Tässä kahden huoneen sviitissä on parivuode (tai kaksi erillistä vuodetta), sohvaryhmä, pöytä ja tuoli sekä parveke ja tilava kylpyhuone. Sijainti kannella 4. Tiedustele hintaa ja varausmahdollisuutta Albatrosin asiakaspalvelusta.
Kategoria A: Juniorisviitti, 42 m2
Ocean Albatrosin juniorisviiteistä on upeat näkymät, sillä ne sijaitsevat ylemmällä hyttikannella. Sviiteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, vuodesohva, istuinryhmä, tilava kylpyhuone sekä oma parveke. Mahdollisuus varata kolmelle hengelle. Sijainti kannella 7.
Kategoria B: Parvekesviitti, 28 m2
Ocean Albatrosilla on kuusi parvekesviittiä. Sviiteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone sekä oma parveke. Nämä parvekesviitit on suunniteltu kahdelle aikuiselle. Sijainti kannella 4 ja 6.
Kategoria C: Parvekehytti, 24 m2
Näitä hyttejä aluksella on eniten. Parvekehyteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone sekä oma parveke. Puolessa hyteistä on vuodesohva, jolloin hytissä voi majoittua kahden aikuisen lisäksi myös lapsi. Mikäli toiveena on kaksi hyttiä väliovella, se kannattaa kertoa varausta tehdessä. Sijainti kannella 4 ja 6.
Kategoria D: Standardihytti, jossa on pyöreä ikkuna, 22 m2
Standardihytti sopii matkustajille, jotka haluavat mukavan tukikohdan. Kaikissa standardihyteissä on kaksi erillistä vuodetta, pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti kannella 3 ja 4.
Kategoria E: Standardihytti, jossa on ranskalainen parveke, 16 m2
Standardihytti, jossa on ranskalainen parveke, parivuode, lattiasta kattoon ulottuva ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti kannella 7.
Kategoria F: Kolmen hengen hytti, jossa on pyöreä ikkuna, 22 m2
Standardihytti sopii kolmelle matkustajalle, jotka haluavat mukavan tukikohdan. Hyteissä on kaksi erillistä vuodetta, vuodesohva, pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti kannella 3.
Kategoria G: Standardihytti yhdelle hengelle, 14 m2
Sijainti kannella 3. Hytit sijaitsevat lähellä aluksen mudroomia (varustehuonetta) ja niistä pääsee kätevästi kumivenetasanteelle.
Minimiosallistujamäärä risteilylle on 50 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Muutokset matkaohjelmaan mahdollisia sääolosuhteista riippuen.
Kyse on luontomatkasta, jossa on rajallisempi määrä osallistujia ja omia erityispiirteitä: kaikki voivat yhtä aikaa nousta maihin, vierailla tutkimusasemilla, osallistua retkille sekä kuunnella luentoja aluksella.
Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Edellytyksenä on toki se, että matkustaja on pystyy liikkumaan itsenäisesti sekä haluaa kokea luonnon sen omilla ehdoilla. Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Monia elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää-, jää- ja virtausolosuhteiden pohjalta. Reittikuvausta tulee lukea ihannetilanteen kuvauksena, joka tuskin täysin toteutuu vaikka alueella vallitsisi korkeapaine ja aurinkoinen sää useiden viikkojen ajan.
Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.
Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Kumiveneet kuljettavat meidät karuille rannikoille, pitkin jäätiköiden reunamia ja katsomaan valaita. Alus on varustettu laskettavin portain (tikkaat), joita pitkin laskeudutaan kumiveneisiin. Kumiveneissä on tehokas moottori. Alus menee niin lähelle nähtävyyksiä, jäätiköitä ja lintukallioita kuin mahdollista, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai katsellaksemme valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuluotoja lähempää, eläimiä häiritsemättä. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta voi olla haastavaa ongelmallista liikuntarajoitteisille. Osallistujat voivat myös jäädä alukselle.
Merimatkojen aikana aluksella järjestetään englanninkielisiä asiantuntijaluentoja. Tutkimusalustiimi on kansainvälinen ja retket opastetaan englanniksi.
Tälle risteilylle osallistujan tulee kyetä liikkumaan omatoimisesti ja pystyä kävelemään ilman apua mäkisessäkin maastossa.
Alaikäisten, jotka ovat alle 18-vuotiaita, on matkustettava vanhemman tai yli 21-vuotiaan vastuullisen aikuisen kanssa samassa hyttissä ja heidän on oltava aikuisen seurassa koko matkan ajan, myös maihinnousujen aikana. Jos alaikäinen ei matkusta vanhempansa kanssa, vanhemman tai huoltajan on allekirjoitettava suostumuslomake (englanniksi), joka on toimitettava Albatros Travelille ennen matkustusasiakirjojen myöntämistä.
Turvallisuussyistä aluksemme eivät voi ottaa alle 8-vuotiaita lapsia matkustajiksi (minimipaino 29 kg ja minimikorkeus 1,2 m). Huomaa, että aluksella ei ole lastenhoitoa eikä erityisiä lastenohjelmia. Lisäksi retkillä tai siirtymäbusseissa ei ole turvavöitä tai istuimia lapsille. Mikäli sinulla on oma turvavyö tai istuin lapsille, sen kuljetus ja mahdolliset lisämaksut ovat omalla vastuulla. Emme voi taata niiden sopivuutta käyttämiimme kulkuvälineisiin. Pidätämme oikeuden kieltää maihinnousun tai bussikuljetuksen 8-14-vuotiailta lapsilta turvallisuussyistä.
Huomaa, että Etelämantereelle suuntautuvilla matkoilla suositamme, että lasten ikä on vähintään 12 vuotta ja heidän on oltava vastuullisen aikuisen seurassa kaikilla maihinnousuilla ja aluksella.
Matkustajien on oltava vähintään 21-vuotiaita voidakseen ostaa tai nauttia alkoholia aluksella. Alus pidättää oikeuden kieltää alkoholin tarjoilun kenellekään, joka arvioidaan olevan päihtynyt ja muodostavan riskin matkustajien tai miehistön hyvinvoinnille ja turvallisuudelle.
Alus ei valitettavasti sovellu henkilöille, jotka eivät kykene liikkumaan ilman apua. Kyse on turvallisuudesta: varustamo vaatii, että kaikkien matkustajien on kyettävä siirtymään veneestä toiseen ilman henkilökunnan tai kanssamatkustajien apua. Alukselle ei saa tuoda pyörätuoleja eikä kävelytukia/rollaattoreita. Turvallisuussyistä kulkuväylät on pidettävä esteettöminä.
Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Albatros Travelille mahdollisesta sairaudesta tai vaivasta, vammasta, raskaudesta tai muusta asiaintilasta, jolla voi olla merkitystä matkustajan hyvinvoinnin tai terveyden kannalta risteilyn aikana.
Matkustajan tulee kyetä liikkumaan laivassa ja siirtymään Zodiac-kumiveneisiin ilman apuvälineitä. Retkikohteissa kävellään/patikoidaan ja maasto on osittain epätasaista.
Matka ei sovellu liikuntaesteisille.
Tarvitsemme kaikkien matkustajien passitiedot (passin numero ja voimassaoloaika, syntymäaika ja -paikka). Laivan lähtöselvityksessä passi luovutetaan lähtöselvitysvirkailijalle. Passi palautetaan risteilyn päättyessä.
Kun oleskelemme maissa, on tietysti hyvin tärkeää osoittaa syvää kunnioitusta ainutlaatuista luontoa kohtaan. Se tarkoittaa toimimista seuraavan periaatteen mukaisesti: Älä jätä luontoon mitään muuta kuin jalanjälkesi äläkä ota luonnosta mukaasi muuta kuin muistoja. Kehotamme lisäksi pysyttelemään oman ryhmän läheisyydessä – tämä pätee erityisesti matkoihin napaseudulla, jossa jääkarhun kohtaaminen ei ole mitenkään harvinaista. Kaikkien tulee noudattaa tutkimusmatkan johtajan ohjeita.
Ota mukaan pieni reppu tai laukku, johon voit pakata retkipäivien aikana tarvitsemasi tavarat.
Ota mukaan myös kiikarit ja aurinkovoide, jossa on riittävän korkea suojakerroin. Pakkaa mukaan ulkoiluvaatteita, joissa on helppo liikkua. Suosittelemme kerrospukeutumista; vaatekertoja, joita on helppo lisätä ja vähentää tarpeen mukaan. Hyvät ja pitävä pohjaiset kengät, joilla on turvallista liikkua myös epätasaisessa maastossa.
Saatamme joutua aallokkoon, vaikka matkaammekin suhteellisen lähellä rannikkoa. Matkapahoinvointilaastari voi auttaa. Tablettimuotoinen matkapahoinvointilääke on toinen vaihtoehto. Huomaathan, että matkapahoinvointilääke voi vaikuttaa unettavasti. Mikäli sinulla on yliherkkyyttä, otathan yhteyttä lääkäriisi ennen kuin hankit lääkkeet.
Albatros Travelin tutkimusmatkatiimin lisäksi laivalla on miehistö, joka huolehtii siitä, että matkastasi tulee ainutlaatuinen kokemus. Aluksen kapteeni, perämiehet ja matruusit vastaavat laivan toiminnasta ja ohjauksesta sekä laivan ulkotiloista. Hotellinjohtaja ja hotellin henkilökunta vastaavat hyteistä ja ruokailusta ja tekevät kaikkensa, jotta oleskelusi laivalla olisi mahdollisimman miellyttävä. Miehistö puhuu englantia.
Aluksella on asiakkaita ja Albatros Expeditions-tiimin matkanjohtajia sekä Pohjoismaista että niiden ulkopuolelta. Aluksen henkilökunta on kansainvälistä ja he huolehtivat matkustusmukavuudesta ja turvallisuudesta. Kuulutukset aluksella tapahtuvat englanniksi.
Tällä matkalla reitti vie avomerelle, joten emme voi välttyä siltä, että laiva keikkuu. Pidä tästä syystä aina kiinni kaiteesta, joita on aluksen kaikilla käytävillä ja seinillä.
Kumiveneeseen mennessä on tärkeää pitää aina toinen käsi vapaana, jotta miehistön jäsen voi auttaa matkustajan turvallisesti veneeseen ns. merimiesotteella.
Molemmat säännöt käydään perusteellisesti läpi ensimmäisessä tietoiskussa aluksella.
Lue mm. ilmastosta ja säästä, aikaerosta, juomarahoista ja tarkista, tarvitsetko viisumia