Lähde Albatrosin mukana yhteen maailman kauneimmista paikoista. Matkan aluksi vietämme viikon maankamaralla ja ajamme Kanadan puolella sijaitsevien Kalliovuorten yli idästä länteen eli Calgarysta Vancouveriin. Vancouverissa nousemme tasokkaaseen risteilyalukseen Celebrity Solsticeen, joka vie meidät Alaskaan. Siellä vierailemme historiallisissa kullankaivajien kylissä, näemme vaikuttavan Hubbardin jäätikön ja matkaamme kahdesti 1 600 km pitkän Inside Passagen läpi. Tällä suojaisella merialueella elää monia eläimiä, kuten merileijonia, valaita, miekkavalaita ja delfiinejä. Taivaalla liitää valkopäämerikotkia ja, jos olemme onnekkaita, näemme myös karhuja! Tämän kaiken koet yhdessä Albatrosin suomalaisen matkanjohtajan kanssa. Hän johdattaa joukkoamme ammattitaitoisesti läpi erämaiden.
Lähde Albatrosin mukana yhteen maailman kauneimmista paikoista. Matkan aluksi vietämme viikon maankamaralla ja ajamme Kanadan puolella sijaitsevien Kalliovuorten yli idästä länteen eli Calgarysta Vancouveriin. Vancouverissa nousemme tasokkaaseen risteilyalukseen Celebrity Solsticeen, joka vie meidät Alaskaan. Siellä vierailemme historiallisissa kullankaivajien kylissä, näemme vaikuttavan Hubbardin jäätikön ja matkaamme kahdesti 1 600 km pitkän Inside Passagen läpi. Tällä suojaisella merialueella elää monia eläimiä, kuten merileijonia, valaita, miekkavalaita ja delfiinejä. Taivaalla liitää valkopäämerikotkia ja, jos olemme onnekkaita, näemme myös karhuja! Tämän kaiken koet yhdessä Albatrosin suomalaisen matkanjohtajan kanssa. Hän johdattaa joukkoamme ammattitaitoisesti läpi erämaiden.
Laskeuduttuamme Calgaryyn ja saatuamme matkatavarat ajamme reilut 100 km läpi Kananaskisin alueen. Määränpäämme on Canmore, joka sijaitsee Banffin kansallispuiston kaakkoisrajalla. Majoitumme hotelliin ja lepäämme matkan jälkeen.
Pvä 1
Lento Helsinki – Calgary. Orientoiva kaupunkikierros. Matka jatkuu Canmoreen.
Laskeuduttuamme Calgaryyn ja saatuamme matkatavarat ajamme reilut 100 km läpi Kananaskisin alueen. Määränpäämme on Canmore, joka sijaitsee Banffin kansallispuiston kaakkoisrajalla. Majoitumme hotelliin ja lepäämme matkan jälkeen.
Päivän ohjelmassa on kokopäiväretki Kalliovuorille. Pääkohteemme ovat Banff, Bow’n vesiputous, Tunnel Mountain Drive -maisemareitti ja nousu gondolihissillä Sulphur Mountain -vuoren huipulle. Banffin kansallispuisto on maan ensimmäinen laatuaan ja sekä talvi- että kesäurheilun mekka Kalliovuorilla. Puiston pinta-ala on 6 621 km2 ja sen läpi kulkee laaja polkuverkosto, jota meilläkin on tilaisuus käyttää.
Jatkamme matkaa pohjoisen vedenjakajan poikki ja Kalliovuorten ehkä kauneimpiin maisemiin: smaragdinvihreälle Lake Louise ‑järvelle, jota ympäröivät vihreät metsät, lumipeitteiset vuorenhuiput ja Victorian jäätikkö.
Lopuksi teemme vielä retken Sulphur Mountain -vuoren huipulle. Retki tehdään pienellä gondolihissillä. Luvassa on henkeäsalpaavia näkymiä lumipeitteisille Kalliovuorille, vihreisiin laaksoihin ja sinisille järville. Sulphur Mountainilta palaamme Canmoreen, jossa loppupäivä on omaa aikaa.
Pvä 2
Banffin kansallispuisto. Tunnel Mountain Drive, Lake Louise, Bow’n vesiputous ja Sulphur Mountain.
Päivän ohjelmassa on kokopäiväretki Kalliovuorille. Pääkohteemme ovat Banff, Bow’n vesiputous, Tunnel Mountain Drive -maisemareitti ja nousu gondolihissillä Sulphur Mountain -vuoren huipulle. Banffin kansallispuisto on maan ensimmäinen laatuaan ja sekä talvi- että kesäurheilun mekka Kalliovuorilla. Puiston pinta-ala on 6 621 km2 ja sen läpi kulkee laaja polkuverkosto, jota meilläkin on tilaisuus käyttää.
Jatkamme matkaa pohjoisen vedenjakajan poikki ja Kalliovuorten ehkä kauneimpiin maisemiin: smaragdinvihreälle Lake Louise ‑järvelle, jota ympäröivät vihreät metsät, lumipeitteiset vuorenhuiput ja Victorian jäätikkö.
Lopuksi teemme vielä retken Sulphur Mountain -vuoren huipulle. Retki tehdään pienellä gondolihissillä. Luvassa on henkeäsalpaavia näkymiä lumipeitteisille Kalliovuorille, vihreisiin laaksoihin ja sinisille järville. Sulphur Mountainilta palaamme Canmoreen, jossa loppupäivä on omaa aikaa.
Tänään tutustumme lisää Kanadan kauniiseen luontoon.
Ajamme pohjoiseen pitkin kuvauksellista Icefields Parkwaytä, joka on yksi Kanadan kauneimmista ja tunnetuimmista vuoristoreiteistä. Nimi viittaa Kalliovuorten valtaviin jäätikköalueisiin. Pysähdymme matkan varrella nauttimaan maisemista. Pääsemme myös ajelulle mahtavalle Athabascan jäätikölle erityisvalmisteisilla jäätikköajoneuvoilla. Ajelun aikana näemme upean Athabasca-vesiputouksen.
Seuraava pysähdyspaikkamme on Skywalk, lasinen kävelysilta 280 m Sunwapta-laakson yläpuolella. Näkymät ympäristöön ovat luonnollisesti huikeat!
Seuraavaksi ajamme kiemurtelevaa tietä pitkin Bow Valleyn kautta kauniiseen Johnston Canyoniin. Ihasteltuamme maisemia kylliksi ajamme Goldeniin, jossa yövymme.
Pvä 3
Canmore – Icefields Parkway – Athabasca-jäätikkö – Golden.
Tänään tutustumme lisää Kanadan kauniiseen luontoon.
Ajamme pohjoiseen pitkin kuvauksellista Icefields Parkwaytä, joka on yksi Kanadan kauneimmista ja tunnetuimmista vuoristoreiteistä. Nimi viittaa Kalliovuorten valtaviin jäätikköalueisiin. Pysähdymme matkan varrella nauttimaan maisemista. Pääsemme myös ajelulle mahtavalle Athabascan jäätikölle erityisvalmisteisilla jäätikköajoneuvoilla. Ajelun aikana näemme upean Athabasca-vesiputouksen.
Seuraava pysähdyspaikkamme on Skywalk, lasinen kävelysilta 280 m Sunwapta-laakson yläpuolella. Näkymät ympäristöön ovat luonnollisesti huikeat!
Seuraavaksi ajamme kiemurtelevaa tietä pitkin Bow Valleyn kautta kauniiseen Johnston Canyoniin. Ihasteltuamme maisemia kylliksi ajamme Goldeniin, jossa yövymme.
Ajamme mahtaville luonnonalueille, jotka muodostavat Glacierin ja Mount Revelstoken kansallispuistot. Matkan varrella tutustumme maalaukselliseen Shuswapin alueeseen, jolla sijaitsee samanniminen kaunis järvi. Pysähdymme välillä ihailemaan maisemia ja tähyilemme karhuja. Emme luonnollisestikaan voi taata, että näemme eläimiä, mutta tällä seudulla mahdollisuudet ovat hyvät – pidä siis silmäsi auki!
Iltapäivän lopulla saavumme Kamloopsiin, jossa salviapensaat ja kumpuilevat mäet hallitsevat maisemaa ja muodostavat yllättävän vastakohdan Kalliovuorille.
Yövymme Kamloopsissa, jossa on aikaa tutustua seutuun omatoimisesti. Matkanjohtaja kertoo mielellään näkemisen arvoisista kohteista.
Pvä 4
Golden – Kamloops.
Ajamme mahtaville luonnonalueille, jotka muodostavat Glacierin ja Mount Revelstoken kansallispuistot. Matkan varrella tutustumme maalaukselliseen Shuswapin alueeseen, jolla sijaitsee samanniminen kaunis järvi. Pysähdymme välillä ihailemaan maisemia ja tähyilemme karhuja. Emme luonnollisestikaan voi taata, että näemme eläimiä, mutta tällä seudulla mahdollisuudet ovat hyvät – pidä siis silmäsi auki!
Iltapäivän lopulla saavumme Kamloopsiin, jossa salviapensaat ja kumpuilevat mäet hallitsevat maisemaa ja muodostavat yllättävän vastakohdan Kalliovuorille.
Yövymme Kamloopsissa, jossa on aikaa tutustua seutuun omatoimisesti. Matkanjohtaja kertoo mielellään näkemisen arvoisista kohteista.
Matka jatkuu kohti länttä ja Cache Creekin kylää, joka on yksi monista kultakuumeen aikana kukoistaneista taajamista. Määränpäämme Whistler tunnetaan parhaiten talviurheilusta, mutta myös kesä houkuttelee kaupunkiin paljon kävijöitä, sillä tarjolla on hienot puitteet kävelyretkille, maastopyöräilylle, koskenlaskulle ja golfille. Käytyämme katsomassa Cache Creekiä ajamme Whistleriin, jossa yövymme.
Pvä 5
Kamloops – kullankaivajien kylä Cache Creek – Whistler.
Matka jatkuu kohti länttä ja Cache Creekin kylää, joka on yksi monista kultakuumeen aikana kukoistaneista taajamista. Määränpäämme Whistler tunnetaan parhaiten talviurheilusta, mutta myös kesä houkuttelee kaupunkiin paljon kävijöitä, sillä tarjolla on hienot puitteet kävelyretkille, maastopyöräilylle, koskenlaskulle ja golfille. Käytyämme katsomassa Cache Creekiä ajamme Whistleriin, jossa yövymme.
Viimeinen etappi Vancouveriin kulkee Howe Sound -vuonon rantaa pitkin. Ohitamme matkan varrella Shannon Fallsin vesiputouksen sekä Stawamus Chiefin, joka on maailman toiseksi korkein (700 m) graniittimonoliitti ja suosittu kiipeilykohde. Vancouver sijaitsee yhdellä Amerikan mantereen kauneimmista paikoista. Perillä kaupungissa teemme kaupunkikierroksen. Vancouver sijaitsee San Franciscon tavoin mäkisessä maastossa. Kukkuloilta ja monilta silloilta on upeat näkymät merelle, pieniin lahtiin ja itse kaupunkiin. Vancouverissa yhdistyy metropoli ja luonto kauniilla tavalla. Harvassa kanadalaisessa kaupungissa on yhtä laaja tarjonta nähtävyyksiä ja turistikohteita.
Kaupunkikierroksellamme näemme mm. Stanley Parkin, joka kattaa noin puolet keskusta-alueesta ja on yksi Pohjois-Amerikan ja koko maailman suurimmista kaupunkipuistoista. Lähes 10 km rantaviivan, muutaman mukavan uimarannan, leikkipaikkojen, oravien ja pesukarhujen lisäksi Stanley Parkissa on valtava, palkintoja voittanut Vancouver Aquarium (voit käydä katsomassa omatoimisesti). Stanley Parkin laitamilla sijaitsevat English Bay ja West End, joissa voi ihastella kauniita viktoriaanisia taloja. Näemme myös Pohjois-Amerikan suurimman Chinatownin, joka on kaupungin suuren kiinalaisväestön värikäs kokoontumispaikka. Käymme myös vanhassa Gastownin kaupunginosassa, jossa on mukulakivikatuja, kaasuvaloja ja viihtyisiä ruokapaikkoja. Majoitumme hotelliin, ja loppupäivä on omaa aikaa. Kaupungissa on hyvät mahdollisuudet tehdä ostoksia: on ostoskeskuksia, designerliikkeitä, second hand- ja vintagekauppoja, toreja ja retkeilyliikkeitä.
Pvä 6
Whistler – Vancouver. Orientoiva kaupunkikierros.
Viimeinen etappi Vancouveriin kulkee Howe Sound -vuonon rantaa pitkin. Ohitamme matkan varrella Shannon Fallsin vesiputouksen sekä Stawamus Chiefin, joka on maailman toiseksi korkein (700 m) graniittimonoliitti ja suosittu kiipeilykohde. Vancouver sijaitsee yhdellä Amerikan mantereen kauneimmista paikoista. Perillä kaupungissa teemme kaupunkikierroksen. Vancouver sijaitsee San Franciscon tavoin mäkisessä maastossa. Kukkuloilta ja monilta silloilta on upeat näkymät merelle, pieniin lahtiin ja itse kaupunkiin. Vancouverissa yhdistyy metropoli ja luonto kauniilla tavalla. Harvassa kanadalaisessa kaupungissa on yhtä laaja tarjonta nähtävyyksiä ja turistikohteita.
Kaupunkikierroksellamme näemme mm. Stanley Parkin, joka kattaa noin puolet keskusta-alueesta ja on yksi Pohjois-Amerikan ja koko maailman suurimmista kaupunkipuistoista. Lähes 10 km rantaviivan, muutaman mukavan uimarannan, leikkipaikkojen, oravien ja pesukarhujen lisäksi Stanley Parkissa on valtava, palkintoja voittanut Vancouver Aquarium (voit käydä katsomassa omatoimisesti). Stanley Parkin laitamilla sijaitsevat English Bay ja West End, joissa voi ihastella kauniita viktoriaanisia taloja. Näemme myös Pohjois-Amerikan suurimman Chinatownin, joka on kaupungin suuren kiinalaisväestön värikäs kokoontumispaikka. Käymme myös vanhassa Gastownin kaupunginosassa, jossa on mukulakivikatuja, kaasuvaloja ja viihtyisiä ruokapaikkoja. Majoitumme hotelliin, ja loppupäivä on omaa aikaa. Kaupungissa on hyvät mahdollisuudet tehdä ostoksia: on ostoskeskuksia, designerliikkeitä, second hand- ja vintagekauppoja, toreja ja retkeilyliikkeitä.
Ohjelmassa on hieman omaa aikaa ennen kuin bussi noutaa meidät hotellilta. Ajamme satamaan, jossa risteilyalus odottaa.
Nousemme alukseen ja pääsemme nauttimaan kauniista maisemista aluksen poistuessa Vancouverista. Sitten on illallisen aika.
Pvä 7
Vancouver. Risteily alkaa.
Ohjelmassa on hieman omaa aikaa ennen kuin bussi noutaa meidät hotellilta. Ajamme satamaan, jossa risteilyalus odottaa.
Nousemme alukseen ja pääsemme nauttimaan kauniista maisemista aluksen poistuessa Vancouverista. Sitten on illallisen aika.
Päivä merellä on oiva tapa aloittaa risteily ja totuttautua rentoon menoon aluksella. Voit rentoutua altaalla, käydä treenaamassa kuntosalilla ja nauttia aluksen tarjoamista monista aktiviteeteista.
Inside Passage kulkee Kaakkois-Alaskan läpi. Paikalliset kutsuvat aluetta myös nimellä Panhandle (suom. paistinpannun/kattilan kahva). Kyse on kapeasta kaistaleesta Alaskaa, jossa saaret, manner, rannikon yhteisöt ja vuoret kohtaavat. Väylä kulkee etelästä Kanadan rajalta pohjoiseen lahden suulle Juneaun ja Skagwayn yläpuolella.
Saaret alueen länsipuolella suojelevat Tyynenmeren ajoittain ankaralta säältä. Satamakaupungit, kuten Ketchikan, sijaitsevat suojaisissa paikoissa, joten selviämme ilman liian suuria aaltoja ja niiden mahdollisesti aiheuttamaa merisairautta.
Seudulla on rikas eläimistö, erityisesti merieläimiä on runsaasti, ja maisemat ovat kauniit. Alaska tunnetaan kokonaisuudessaan vaikuttavasta luonnosta. Siispä suuntaa kannelle ja ota mielellään kiikari mukaan, sillä maapallolla ei ole monta paikkaa, joissa päivä merellä voi olla niin upea. Ei ole lainkaan tavatonta nähdä valaita. Reitti Inside Passagen läpi on niin kaunis, että joka ainoa merimaili on kuin suoraan postikortista.
Ilta menee gastronomian parissa. Sen jälkeen voit viimeistellä mukavan päivän käymällä teatterissa tai nauttimalla yömyssyn elävää musiikkia kuunnellen. Myöhemmin risteilyllä, kun pääsemme maihin, ei ehkä ole enää niin monia mahdollisuuksia nauttia aluksen mukavuuksista, joten tilaisuus kannattaa käyttää nyt.
Pvä 8
Risteily Inside Passagen läpi.
Päivä merellä on oiva tapa aloittaa risteily ja totuttautua rentoon menoon aluksella. Voit rentoutua altaalla, käydä treenaamassa kuntosalilla ja nauttia aluksen tarjoamista monista aktiviteeteista.
Inside Passage kulkee Kaakkois-Alaskan läpi. Paikalliset kutsuvat aluetta myös nimellä Panhandle (suom. paistinpannun/kattilan kahva). Kyse on kapeasta kaistaleesta Alaskaa, jossa saaret, manner, rannikon yhteisöt ja vuoret kohtaavat. Väylä kulkee etelästä Kanadan rajalta pohjoiseen lahden suulle Juneaun ja Skagwayn yläpuolella.
Saaret alueen länsipuolella suojelevat Tyynenmeren ajoittain ankaralta säältä. Satamakaupungit, kuten Ketchikan, sijaitsevat suojaisissa paikoissa, joten selviämme ilman liian suuria aaltoja ja niiden mahdollisesti aiheuttamaa merisairautta.
Seudulla on rikas eläimistö, erityisesti merieläimiä on runsaasti, ja maisemat ovat kauniit. Alaska tunnetaan kokonaisuudessaan vaikuttavasta luonnosta. Siispä suuntaa kannelle ja ota mielellään kiikari mukaan, sillä maapallolla ei ole monta paikkaa, joissa päivä merellä voi olla niin upea. Ei ole lainkaan tavatonta nähdä valaita. Reitti Inside Passagen läpi on niin kaunis, että joka ainoa merimaili on kuin suoraan postikortista.
Ilta menee gastronomian parissa. Sen jälkeen voit viimeistellä mukavan päivän käymällä teatterissa tai nauttimalla yömyssyn elävää musiikkia kuunnellen. Myöhemmin risteilyllä, kun pääsemme maihin, ei ehkä ole enää niin monia mahdollisuuksia nauttia aluksen mukavuuksista, joten tilaisuus kannattaa käyttää nyt.
Icy Strait Point sijaitsee lähellä Hoonahin kaupunkia, joka on tlingit-intiaanien suurin asuinpaikka Alaskassa. Asukkaat elävät meren rannalla rinta rinnan ryhä- ja miekkavalaiden, merisaukkojen, ruijanpallasten ja merilohien kanssa. Katseet kannattaa suunnata merelle, sillä alueella nähdään usein valaita. Hoonahissa voi käydä kaupungin vanhassa lohisäilyketehtaassa, joka toi vuosikymmenten ajan leivän monien asukkaiden pöytään.
Tehdas perustettiin vuonna 1912. Tehdasrakennus on ollut monenlaisessa käytössä ja osa siitä on entisöity, joten vierailijat saavat kuvan elämästä Hoonahissa sekä Alaskan historiasta. Icy Strait Pointista voi tehdä retkiä ympäristöön, esimerkiksi lentää helikopterilla ihailemaan maisemia tai lähteä patikkaretkelle luontoon. Kannattaa myös käydä ravintolassa maistelemassa paikallisia erikoisuuksia. Matkanjohtaja auttaa mielellään varausten kanssa sekä suunnittelemaan ohjelmaa päivälle.
Pvä 9
Icy Strait Point, Alaska. Kalastajakylä erämaassa.
Icy Strait Point sijaitsee lähellä Hoonahin kaupunkia, joka on tlingit-intiaanien suurin asuinpaikka Alaskassa. Asukkaat elävät meren rannalla rinta rinnan ryhä- ja miekkavalaiden, merisaukkojen, ruijanpallasten ja merilohien kanssa. Katseet kannattaa suunnata merelle, sillä alueella nähdään usein valaita. Hoonahissa voi käydä kaupungin vanhassa lohisäilyketehtaassa, joka toi vuosikymmenten ajan leivän monien asukkaiden pöytään.
Tehdas perustettiin vuonna 1912. Tehdasrakennus on ollut monenlaisessa käytössä ja osa siitä on entisöity, joten vierailijat saavat kuvan elämästä Hoonahissa sekä Alaskan historiasta. Icy Strait Pointista voi tehdä retkiä ympäristöön, esimerkiksi lentää helikopterilla ihailemaan maisemia tai lähteä patikkaretkelle luontoon. Kannattaa myös käydä ravintolassa maistelemassa paikallisia erikoisuuksia. Matkanjohtaja auttaa mielellään varausten kanssa sekä suunnittelemaan ohjelmaa päivälle.
Tänään ohitamme Hubbardin jäätikön, joka on Pohjois-Amerikan pisin jäävirta. Sen lisäksi Hubbard on Alaskan aktiivisin jäätikkö, joka on saanut lempinimen ”laukkaava jäätikkö”. Itse asiassa kahdesti sen liikkeet ovat johtaneet siihen, että on muodostunut luonnonpato, joka on katkaissut pääsyn Russelvuonosta Disenchantment Bayhin. Veden voimakas paine, joka kasvoi hitaasti vuonolta päin, sai jääpadon lopulta laukeamaan. Se aiheutti todellisen jäähelvetin. Laivalla pääsemme hyvin lähelle jäätikköä ja sen linnustoa. Jos meillä on onnea, näemme hylkeitä, jotka lepäävät pienillä jäävuorilla, tai merisaukkoja, jotka leikkivät vedessä. Kenties näemme myös seudulla kuljeskelevia hirviä ja ruskeakarhuja etsimässä ruokaa.
Mahtavan jäätikön alkulähde sijaitsee Mount Loganilla kaukana sisämaassa. Kun jäälautta kulkee kohti merta, se pitää miehekästä jylinää työntyessään eteenpäin. Jäätikön kauneus on yksinkertaisesti ainutkertainen ilmiömäisine sinisen sävyineen, jotka erottaa jo kaukaa. Jopa ison risteilyaluksen kannella tuntee itsensä kääpiöksi, kun 100 m korkea jäämuuri lähestyy. Huomaathan, ettei täällä ole mahdollista nousta maihin.
Pvä 10
Hubbardin jäätikkö, Alaska. Alaskan pisin jäävirta.
Tänään ohitamme Hubbardin jäätikön, joka on Pohjois-Amerikan pisin jäävirta. Sen lisäksi Hubbard on Alaskan aktiivisin jäätikkö, joka on saanut lempinimen ”laukkaava jäätikkö”. Itse asiassa kahdesti sen liikkeet ovat johtaneet siihen, että on muodostunut luonnonpato, joka on katkaissut pääsyn Russelvuonosta Disenchantment Bayhin. Veden voimakas paine, joka kasvoi hitaasti vuonolta päin, sai jääpadon lopulta laukeamaan. Se aiheutti todellisen jäähelvetin. Laivalla pääsemme hyvin lähelle jäätikköä ja sen linnustoa. Jos meillä on onnea, näemme hylkeitä, jotka lepäävät pienillä jäävuorilla, tai merisaukkoja, jotka leikkivät vedessä. Kenties näemme myös seudulla kuljeskelevia hirviä ja ruskeakarhuja etsimässä ruokaa.
Mahtavan jäätikön alkulähde sijaitsee Mount Loganilla kaukana sisämaassa. Kun jäälautta kulkee kohti merta, se pitää miehekästä jylinää työntyessään eteenpäin. Jäätikön kauneus on yksinkertaisesti ainutkertainen ilmiömäisine sinisen sävyineen, jotka erottaa jo kaukaa. Jopa ison risteilyaluksen kannella tuntee itsensä kääpiöksi, kun 100 m korkea jäämuuri lähestyy. Huomaathan, ettei täällä ole mahdollista nousta maihin.
Juneaun ympäristössä on lähes kaikkea, mitä Alaskalla on tarjottavanaan: upeaa luontoa, rikas eläimistö ja kilometrikaupalla koskematonta erämaata Alaskan kaupunkeina toimivien pienten eristyksissä olevien rannikkoyhteisöjä ulkopuolella. Osavaltio, joka on erossa muusta USA:sta, ostettiin Venäjältä 1867. Hinta oli 7,2 miljoonaa dollaria.
Juneau perustettiin kultakuumeen keskellä vuonna 1880 ja Alaskan pääkaupunki siitä tuli 1906. Kaupungissa asuu lähes puolet Kaakkois-Alaskan väestöstä eli 75 000 henkeä. Alun perin kaupungin nimi oli Harrisburg, sitten Rockwell, ja vuonna 1881 se sai nimen Juneau erään kullankaivajan mukaan. Juneau on ainoa Amerikan osavaltioiden pääkaupungeista, jota tieverkko ei yhdistä muihin pääkaupunkeihin. Välillä kaupungissa keskustellaan siitä, pitäisikö rakentaa pitkä ja kallis tie erämaan läpi, jotta Juneausta olisi tieyhteys muualle Yhdysvaltoihin.
Elämä kaupungissa on erilaista kesäisin ja talvisin. Kesällä kaupunkiin virtaa matkailijoita turisteja, jotka haluavat kokea suurkaupungin erämaassa. Silloin paikalliset ovat kiireisiä pyrkiessään tarjoamaan vierailijoille mahdollisimman mukavan kokemuksen. Talvella politiikka – niin paikallinen kuin kansallinenkin – on keskiössä. Vuoden ympäri asukkailla on käytössään valtava ulkoleikkikenttä, ja erityisesti retkeily, metsästys ja kalastus on suosittua.
Juneau sijaitsee valtavan samannimisen jääkentän reunalla. Täällä on yli 40 isoa ja 100 pienempää jäätikköä. Vain muutaman kilometrin päässä keskustasta sijaitsee Mendenhall-jäätikkö, joka on helpoiten saavutettava Alaskan jäätiköistä. Täällä pääsee hyvin lähelle jäätikköä, mikä on ehdottomasti elämys, jolla kannattaa hemmotella itseään.
Rannikkoseudulla elää valtava määrä eläimiä, kuten 300 kg painavia ruskeakarhuja ja 20 m pitkiä ryhävalaita. Japanin suunnalta tuleva merivirta, joka lämmittää rannikon vesiä, houkuttelee alueelle vuosittain miljoonia lohia. Ne tulevat tänne kutemaan tuhansiin pienempiin puroihin.
Pvä 11
Juneau, Alaska. Pieni osavaltion pääkaupunki jäätikön reunalla.
Juneaun ympäristössä on lähes kaikkea, mitä Alaskalla on tarjottavanaan: upeaa luontoa, rikas eläimistö ja kilometrikaupalla koskematonta erämaata Alaskan kaupunkeina toimivien pienten eristyksissä olevien rannikkoyhteisöjä ulkopuolella. Osavaltio, joka on erossa muusta USA:sta, ostettiin Venäjältä 1867. Hinta oli 7,2 miljoonaa dollaria.
Juneau perustettiin kultakuumeen keskellä vuonna 1880 ja Alaskan pääkaupunki siitä tuli 1906. Kaupungissa asuu lähes puolet Kaakkois-Alaskan väestöstä eli 75 000 henkeä. Alun perin kaupungin nimi oli Harrisburg, sitten Rockwell, ja vuonna 1881 se sai nimen Juneau erään kullankaivajan mukaan. Juneau on ainoa Amerikan osavaltioiden pääkaupungeista, jota tieverkko ei yhdistä muihin pääkaupunkeihin. Välillä kaupungissa keskustellaan siitä, pitäisikö rakentaa pitkä ja kallis tie erämaan läpi, jotta Juneausta olisi tieyhteys muualle Yhdysvaltoihin.
Elämä kaupungissa on erilaista kesäisin ja talvisin. Kesällä kaupunkiin virtaa matkailijoita turisteja, jotka haluavat kokea suurkaupungin erämaassa. Silloin paikalliset ovat kiireisiä pyrkiessään tarjoamaan vierailijoille mahdollisimman mukavan kokemuksen. Talvella politiikka – niin paikallinen kuin kansallinenkin – on keskiössä. Vuoden ympäri asukkailla on käytössään valtava ulkoleikkikenttä, ja erityisesti retkeily, metsästys ja kalastus on suosittua.
Juneau sijaitsee valtavan samannimisen jääkentän reunalla. Täällä on yli 40 isoa ja 100 pienempää jäätikköä. Vain muutaman kilometrin päässä keskustasta sijaitsee Mendenhall-jäätikkö, joka on helpoiten saavutettava Alaskan jäätiköistä. Täällä pääsee hyvin lähelle jäätikköä, mikä on ehdottomasti elämys, jolla kannattaa hemmotella itseään.
Rannikkoseudulla elää valtava määrä eläimiä, kuten 300 kg painavia ruskeakarhuja ja 20 m pitkiä ryhävalaita. Japanin suunnalta tuleva merivirta, joka lämmittää rannikon vesiä, houkuttelee alueelle vuosittain miljoonia lohia. Ne tulevat tänne kutemaan tuhansiin pienempiin puroihin.
Vain vähän aikaa sitten pieni Ketchikanin kaupunki oli villi ja eksoottinen kulttuurien risteyspaikka. Monet tulivat tänne ansaitakseen isot rahat kaatamalla puita Alaskan valtavilla metsäalueilla. Mutta vain 15 vuodessa kaupunki on muuttunut turistikohteeksi, jonka kulmia on hiottu. Vierailijoita houkuttelee nykyään lähinnä kaupungin viehättävyys ja alueen luonto.
Kesällä valkoiset risteilyalukset kohoavat Ketchikanin ylle kuin uudet, modernit rakennukset Front Streetin varrella. Kun laskusillat lasketaan, matkustajat virtaavat ulos pienen kaupungin kaduille muutamaksi tunniksi.
Vierailijat käyvät yleensä South Alaska Discovery Centerissä, joka esittelee alueen kiinnostavaa luontoa ja kulttuuria. Esittelyssä on mm. kansallismetsä Tongass, jossa ihmiset ovat eläneet yhdessä luonnon kanssa tuhansia vuosia.
Ketchikan on myös täynnä toteemipaaluja. Niitä on yli 80 kappaletta, joten et voi välttyä näkemästä niitä! Muista ottaa mukaan sadetakki, sillä Ketchikan on yksi maailman sateisimmista paikoista. Vuotuinen sademäärä voidaan laskea metreissä.
Pvä 12
Ketchikan, Alaska. Toteemipaalujen pääkaupunki.
Vain vähän aikaa sitten pieni Ketchikanin kaupunki oli villi ja eksoottinen kulttuurien risteyspaikka. Monet tulivat tänne ansaitakseen isot rahat kaatamalla puita Alaskan valtavilla metsäalueilla. Mutta vain 15 vuodessa kaupunki on muuttunut turistikohteeksi, jonka kulmia on hiottu. Vierailijoita houkuttelee nykyään lähinnä kaupungin viehättävyys ja alueen luonto.
Kesällä valkoiset risteilyalukset kohoavat Ketchikanin ylle kuin uudet, modernit rakennukset Front Streetin varrella. Kun laskusillat lasketaan, matkustajat virtaavat ulos pienen kaupungin kaduille muutamaksi tunniksi.
Vierailijat käyvät yleensä South Alaska Discovery Centerissä, joka esittelee alueen kiinnostavaa luontoa ja kulttuuria. Esittelyssä on mm. kansallismetsä Tongass, jossa ihmiset ovat eläneet yhdessä luonnon kanssa tuhansia vuosia.
Ketchikan on myös täynnä toteemipaaluja. Niitä on yli 80 kappaletta, joten et voi välttyä näkemästä niitä! Muista ottaa mukaan sadetakki, sillä Ketchikan on yksi maailman sateisimmista paikoista. Vuotuinen sademäärä voidaan laskea metreissä.
Eilisten elämysten jälkeen on vuorossa hyvin ansaittu lepopäivä merellä. Reitti kulkee jälleen Inside Passage ‑väylää pitkin, joten tänään kannattaa yrittää bongailla valaita.
Voit nauttia gourmetillallisen jossakin aluksen monista hyvistä ravintoloista, käydä teatterissa, elokuvissa tai diskossa. Kenties haluat vetää itsesi hikeen kuntosalilla tai shoppailla verovapaissa myymälöissä. Aluksella on jotakin jokaiseen makuun.
Pvä 13
Päivä merellä: matka Vancouveriin Inside Passagen läpi.
Eilisten elämysten jälkeen on vuorossa hyvin ansaittu lepopäivä merellä. Reitti kulkee jälleen Inside Passage ‑väylää pitkin, joten tänään kannattaa yrittää bongailla valaita.
Voit nauttia gourmetillallisen jossakin aluksen monista hyvistä ravintoloista, käydä teatterissa, elokuvissa tai diskossa. Kenties haluat vetää itsesi hikeen kuntosalilla tai shoppailla verovapaissa myymälöissä. Aluksella on jotakin jokaiseen makuun.
Poistumme alukselta, ajamme lentokentälle ja aloitamme kotimatkan.
Pvä 14
Vancouver ja kotimatka.
Poistumme alukselta, ajamme lentokentälle ja aloitamme kotimatkan.
Pvä 15
Saapuminen Helsinkiin.
Celebrity Solstice on yksi Celebrity Cruises -varustamon isoista aluksista.
Tilaa on lähes 3 000 matkustajalle. Alus luo puitteet monille hienoille elämyksille – täällä ei tule olemaan tylsää! Miten olisi pulahdus uima-altaaseen, rentouttava hoito spa-osastolla tai treeni kuntosalilla? Voit nauttia herkullisen illallisen jossakin aluksen ravintoloista, katsella esityksiä tai siemailla juomia nauttiessasi kauniin sinisistä maisemista.
Suomalainen
Kyllä
Ei
Kanadan dollari, Yhdysvaltain dollari
Suomalainen
Kyllä
Ei
Kanadan dollari, Yhdysvaltain dollari
Banff 2 yötä, Jasper 1, Kamploops 1, Whistler 1, Vancouver 1 ja Celebrity Solstice-aluksella 7.
Matkan hintaan sisältyy Classic-juomapaketti koko risteilyn ajaksi. Paketin arvo on n. 49 €/henkilö/päivä. Se sisältää valikoiman alkoholittomia juomia, olutta, viiniä (laseittain), cocktaileja ja talon alkoholijuomia – rajoittamattomasti. Yksityiskohtainen luettelo juomista löytyy täältä:
https://www.celebritycruises.com/int/things-to-do-onboard/onboard-packages/beverage-packages
Juomapaketti kuuluu vain enintään kahdelle samassa hytissä yöpyvälle matkustajalle. Juomapaketin voi ostaa vain yli 21-vuotiaille matkustajille.
Hyttiluokkia on monenlaisia: siisteistä ja tilavista sisähyteistä ylellisiin sviitteihin, joissa on oma parveke. Yhteistä kaikille on oma kylpyhuone ja kohtuullisesti kaappi- ja istumatilaa, erilliset vuoteet tai parivuode. Lisäksi hyteissä on jääkaappi ja hiustenkuivain. Jos haluat varata sviitin, ole yhteydessä Albatros Travelin edustajaan.
Hyttiluokka I1, kansi 9. Sisähytti, jossa kaksi erillistä vuodetta.
Hyttiluokka O2, kansi 3. Ulkohytti, jossa pyöreä ikkuna ja kaksi erillistä vuodetta.
Hyttiluokka V2, kansi 6. Ulkohytti, jossa oma parveke. Hyteissä on iso lattiasta kattoon ulottuva ikkuna, kaksi erillistä vuodetta tai parivuode.
Hyttiluokka V1, kansi 6. Ulkohytti, jossa oma parveke. Hyteissä on iso lattiasta kattoon ulottuva ikkuna, kaksi erillistä vuodetta tai parivuode.
On tavallista erotella retket puolipäivä- ja kokopäiväretkiin. Tämä ei tarkoita välttämättä, että retket kestävät juuri puoli päivää tai koko päivän. Puolipäiväretki kestää yleensä joko aamupäivän tai iltapäivän ja päättyy ennen ruoka-aikaa. Retkeltä palataan yleensä ennen lounasta tai illallista. Puolipäiväretket kestävät tyypillisesti 2–4 tuntia. Kokopäiväretkien kesto on usein n. 5–9 tuntia ja niiden aikana nautitaan yleensä yksi ateria. Ateria ei kuitenkaan aina sisälly retken hintaan. Asia selviää retkikuvauksesta.
Varustamo pidättää itsellään oikeuden muuttaa risteilyn päiväohjelmassa mainittua aikataulua sekä satamavierailuja. Yleensä muutokset satamavierailuissa ovat harvinaisia, mutta yksittäisiä aikataulumuutoksia tapahtuu lähes kaikilla matkoilla, joilla ollaan tuulen ja sään armoilla. Pienehköjen muutosten syynä on tyypillisesti sää, vedenpinnan taso ja liikenne. Haluamme kuitenkin mainita aikataulun ohjelmassa, sillä se antaa kuvan siitä, kuinka kauan aikaa satamassa/maissa vietetään. Ne ovat kuitenkin olennainen osa risteilyelämystä.
Monissa hotelleissa on huoneissa nykyään ilmainen Wi-Fi tai internetyhteys kaapelin välityksellä. Yhteys ja sen laatu voi toki vaihdella. Joissakin hotelleissa on ilmainen Wi-Fi huoneissa, toiset tarjoavat ilmaista internetyhteyttä yhteisissä tiloissa (kysy matkanjohtajalta tai vastaanotosta). Joskus kannattaa käyttää Wi-Fi:ta yleisissä tiloissa, joissa signaali on voimakkaampi, kuin kamppailla heikon signaalin kanssa huoneessa. Se riippuu usein huoneesi sijainnista suhteessa lähimpään Wi-Fi-lähettimeen.
Yksittäiset hotellit veloittavat yhä Wi-Fi:n tai internetyhteyden käytöstä huoneessa. Usein laatu on näissä paikoissa toki parempi. Toinen vaihtoehto on hyödyntää ilmaista Wi-Fi:ta esim. Starbuckseissa tai vastaavissa kahviloissa, joita isommista kaupungeista löytyy yleensä useita.
USA:ssa ja Kanadassa käyttämämme bussit ovat hieman erilaisia, kuin mihin olemme Euroopassa tottuneet. Bussien malli ja rakenne on erilainen, ja voi vaikuttaa meille vanhanaikaiselta. Kaikki bussit, joita käytämme ovat kuitenkin toimivia, hyväksyttyjä ja tarkastettuja. Niissä on yleensä ainoastaan yksi sisäänkäynti, joka on bussin etuosassa. Istuinten selkänojissa ei tavallisesti ole verkkoa tai muuta säilytystilaa. Ota mukaan pieni reppu tai kassi, jossa voit kuljettaa ja säilyttää esim. vesipulloa.
Amerikkalainen aamiainen on suhteellisen yksinkertainen verrattuna pohjoismaiseen. Aamiainen on useimmissa perushotelleissa ns. “continental breakfast”, mikä sisältää tyypillisesti kahvia/teetä, mehua ja paahtoleipää sekä voita ja hilloa. Ei ole ollenkaan kummallista, että aamiaisastiat ovat kertakäyttöisiä, sillä monet nappaavat aamiaisen mukaansa.
Jos haluat lukita matkalaukkusi, käytä ns. TSA-lukkoa. Transportation Security Administration -viranomaisella on oikeus tarkastaa matkatavarat Yhdysvaltoihinin suuntautuvilla lennoilla. Heillä on käytössään "pääavain", jolla voidaan avata kaikki TSA-lukot. Jos olet lukinnut matkalaukkusi muunlaisella lukolla, viranomaiset varaavat oikeuden murtaa lukon - tämä koskee myös matkalaukkuun sisäänrakennettuja lukkoja. TSA-lukkoja voi ostaa useimmista laukkuliikkeistä, niitä on saatavilla sekä riippulukkona että matkalaukun hihnana.
Kannattaa pakata mukaan pienehkö reppu tai kassi retkiä tai niitä matkapäiviä varten, joina näet matkatavarasi seuraavan kerran vasta illalla. Omia pyyhkeitä ei tarvita.
Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 25 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tällaisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Tarvitset ESTA-matkustusluvan USA:n matkalle. Lupa on anottava sähköisellä lomakkeella viimeistään 72 tuntia ennen matkaa. Suosittelemme hakemaan luvan hyvissä ajoin. Aloittaessasi ESTA-hakemuksen, järjestelmä lähettää sähköpostiisi nelimerkkisen koodin jolla hakemus vahvistetaan. Tämän jälkeen pääset jatkamaan hakemuksen tekoa. Lue lisää: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/pohjois-amerikka/usa/viisumi
Tarkista, että passisi on voimassa. Passin tulee olla voimassa 6 kuukautta matkan jälkeen. Tämän lisäksi passin on oltava:
- koneellisesti luettava
- passissa on oltava skannattu valokuva sekä biometrinen tunniste (Suomi otti käyttöön bio-tunnistepassit 21.8.2006, sitä aikaisemmat passit eivät ole enää voimassa 1.4.2016 lähtien).
Yhdysvallat on tiukentanut (21.1.2016) sääntöjään koskien Visa Waiver –ohjelmaan (VWP) kuuluvien maiden kansalaisia. Suomen kansalaiset saavat edelleen matkustaa Yhdysvaltoihin ja viipyä maassa viisumitta 90 päivän ajan hyväksytyllä ESTA-hakemuksella sekä voimassa olevalla passilla.
Nimen/nimien tulee olla ESTA-matkustusluvassa täsmälleen samalla tavalla kuin lentolipussasi ja passissasi.
Huom. Suomen kansalaisten, jotka ovat matkustaneet tai oleskelleet Pohjois-Koreassa, Iranissa, Irakissa, Jemenissä, Libyassa, Somaliassa, Syyriassa tai Sudanissa 1.3.2011 jälkeen, tai mikäli olet käynyt Kuubassa 12.1.2021 jälkeen tai joilla on kaksoiskansalaisuus jossain kyseisistä maista, tulee hakea viisumia henkilökohtaisesti Yhdysvaltojen suurlähetystöstä Helsingissä. Tämä sääntö on myös voimassa, mikäli matkallasi on vain välilasku Yhdysvalloissa (transit). Viisumin haku ja sen myöntäminen voi viedä pari kuukautta.
Suomalaiset tarvitsevat ennakkoon verkosta haettavan matkustusluvan, Electronic Travel Authorization (ETA), matkustaessaan Kanadaan.
ETA-matkustuslupa haetaan netissä ja se on elektronisesti linkitetty passiisi. Lupa on voimassa viisi vuotta tai kunnes passi menee vanhaksi. Lupa maksaa 7 CAD, eli noin 5 €. Tulosta lupa ja ota se mukaan matkalle.
Lisää tietoa ja hakulomake: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta.asp
Sivut ovat englanninkieliset. Netissä on tarjolla palveluja, jotka ilmoittavat hakevansa luvan puolestasi. Nämä välitystoimistot voivat ottaa huomattavankin välityspalkkion. Suosittelemme käyttämään Kanadan viranomaisten virallista sivustoa (linkki edellä).
Banff 2 yötä, Jasper 1, Kamploops 1, Whistler 1, Vancouver 1 ja Celebrity Solstice-aluksella 7.
Matkan hintaan sisältyy Classic-juomapaketti koko risteilyn ajaksi. Paketin arvo on n. 49 €/henkilö/päivä. Se sisältää valikoiman alkoholittomia juomia, olutta, viiniä (laseittain), cocktaileja ja talon alkoholijuomia – rajoittamattomasti. Yksityiskohtainen luettelo juomista löytyy täältä:
https://www.celebritycruises.com/int/things-to-do-onboard/onboard-packages/beverage-packages
Juomapaketti kuuluu vain enintään kahdelle samassa hytissä yöpyvälle matkustajalle. Juomapaketin voi ostaa vain yli 21-vuotiaille matkustajille.
Hyttiluokkia on monenlaisia: siisteistä ja tilavista sisähyteistä ylellisiin sviitteihin, joissa on oma parveke. Yhteistä kaikille on oma kylpyhuone ja kohtuullisesti kaappi- ja istumatilaa, erilliset vuoteet tai parivuode. Lisäksi hyteissä on jääkaappi ja hiustenkuivain. Jos haluat varata sviitin, ole yhteydessä Albatros Travelin edustajaan.
Hyttiluokka I1, kansi 9. Sisähytti, jossa kaksi erillistä vuodetta.
Hyttiluokka O2, kansi 3. Ulkohytti, jossa pyöreä ikkuna ja kaksi erillistä vuodetta.
Hyttiluokka V2, kansi 6. Ulkohytti, jossa oma parveke. Hyteissä on iso lattiasta kattoon ulottuva ikkuna, kaksi erillistä vuodetta tai parivuode.
Hyttiluokka V1, kansi 6. Ulkohytti, jossa oma parveke. Hyteissä on iso lattiasta kattoon ulottuva ikkuna, kaksi erillistä vuodetta tai parivuode.
On tavallista erotella retket puolipäivä- ja kokopäiväretkiin. Tämä ei tarkoita välttämättä, että retket kestävät juuri puoli päivää tai koko päivän. Puolipäiväretki kestää yleensä joko aamupäivän tai iltapäivän ja päättyy ennen ruoka-aikaa. Retkeltä palataan yleensä ennen lounasta tai illallista. Puolipäiväretket kestävät tyypillisesti 2–4 tuntia. Kokopäiväretkien kesto on usein n. 5–9 tuntia ja niiden aikana nautitaan yleensä yksi ateria. Ateria ei kuitenkaan aina sisälly retken hintaan. Asia selviää retkikuvauksesta.
Varustamo pidättää itsellään oikeuden muuttaa risteilyn päiväohjelmassa mainittua aikataulua sekä satamavierailuja. Yleensä muutokset satamavierailuissa ovat harvinaisia, mutta yksittäisiä aikataulumuutoksia tapahtuu lähes kaikilla matkoilla, joilla ollaan tuulen ja sään armoilla. Pienehköjen muutosten syynä on tyypillisesti sää, vedenpinnan taso ja liikenne. Haluamme kuitenkin mainita aikataulun ohjelmassa, sillä se antaa kuvan siitä, kuinka kauan aikaa satamassa/maissa vietetään. Ne ovat kuitenkin olennainen osa risteilyelämystä.
Monissa hotelleissa on huoneissa nykyään ilmainen Wi-Fi tai internetyhteys kaapelin välityksellä. Yhteys ja sen laatu voi toki vaihdella. Joissakin hotelleissa on ilmainen Wi-Fi huoneissa, toiset tarjoavat ilmaista internetyhteyttä yhteisissä tiloissa (kysy matkanjohtajalta tai vastaanotosta). Joskus kannattaa käyttää Wi-Fi:ta yleisissä tiloissa, joissa signaali on voimakkaampi, kuin kamppailla heikon signaalin kanssa huoneessa. Se riippuu usein huoneesi sijainnista suhteessa lähimpään Wi-Fi-lähettimeen.
Yksittäiset hotellit veloittavat yhä Wi-Fi:n tai internetyhteyden käytöstä huoneessa. Usein laatu on näissä paikoissa toki parempi. Toinen vaihtoehto on hyödyntää ilmaista Wi-Fi:ta esim. Starbuckseissa tai vastaavissa kahviloissa, joita isommista kaupungeista löytyy yleensä useita.
USA:ssa ja Kanadassa käyttämämme bussit ovat hieman erilaisia, kuin mihin olemme Euroopassa tottuneet. Bussien malli ja rakenne on erilainen, ja voi vaikuttaa meille vanhanaikaiselta. Kaikki bussit, joita käytämme ovat kuitenkin toimivia, hyväksyttyjä ja tarkastettuja. Niissä on yleensä ainoastaan yksi sisäänkäynti, joka on bussin etuosassa. Istuinten selkänojissa ei tavallisesti ole verkkoa tai muuta säilytystilaa. Ota mukaan pieni reppu tai kassi, jossa voit kuljettaa ja säilyttää esim. vesipulloa.
Amerikkalainen aamiainen on suhteellisen yksinkertainen verrattuna pohjoismaiseen. Aamiainen on useimmissa perushotelleissa ns. “continental breakfast”, mikä sisältää tyypillisesti kahvia/teetä, mehua ja paahtoleipää sekä voita ja hilloa. Ei ole ollenkaan kummallista, että aamiaisastiat ovat kertakäyttöisiä, sillä monet nappaavat aamiaisen mukaansa.
Jos haluat lukita matkalaukkusi, käytä ns. TSA-lukkoa. Transportation Security Administration -viranomaisella on oikeus tarkastaa matkatavarat Yhdysvaltoihinin suuntautuvilla lennoilla. Heillä on käytössään "pääavain", jolla voidaan avata kaikki TSA-lukot. Jos olet lukinnut matkalaukkusi muunlaisella lukolla, viranomaiset varaavat oikeuden murtaa lukon - tämä koskee myös matkalaukkuun sisäänrakennettuja lukkoja. TSA-lukkoja voi ostaa useimmista laukkuliikkeistä, niitä on saatavilla sekä riippulukkona että matkalaukun hihnana.
Kannattaa pakata mukaan pienehkö reppu tai kassi retkiä tai niitä matkapäiviä varten, joina näet matkatavarasi seuraavan kerran vasta illalla. Omia pyyhkeitä ei tarvita.
Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 25 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tällaisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Tarvitset ESTA-matkustusluvan USA:n matkalle. Lupa on anottava sähköisellä lomakkeella viimeistään 72 tuntia ennen matkaa. Suosittelemme hakemaan luvan hyvissä ajoin. Aloittaessasi ESTA-hakemuksen, järjestelmä lähettää sähköpostiisi nelimerkkisen koodin jolla hakemus vahvistetaan. Tämän jälkeen pääset jatkamaan hakemuksen tekoa. Lue lisää: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/pohjois-amerikka/usa/viisumi
Tarkista, että passisi on voimassa. Passin tulee olla voimassa 6 kuukautta matkan jälkeen. Tämän lisäksi passin on oltava:
- koneellisesti luettava
- passissa on oltava skannattu valokuva sekä biometrinen tunniste (Suomi otti käyttöön bio-tunnistepassit 21.8.2006, sitä aikaisemmat passit eivät ole enää voimassa 1.4.2016 lähtien).
Yhdysvallat on tiukentanut (21.1.2016) sääntöjään koskien Visa Waiver –ohjelmaan (VWP) kuuluvien maiden kansalaisia. Suomen kansalaiset saavat edelleen matkustaa Yhdysvaltoihin ja viipyä maassa viisumitta 90 päivän ajan hyväksytyllä ESTA-hakemuksella sekä voimassa olevalla passilla.
Nimen/nimien tulee olla ESTA-matkustusluvassa täsmälleen samalla tavalla kuin lentolipussasi ja passissasi.
Huom. Suomen kansalaisten, jotka ovat matkustaneet tai oleskelleet Pohjois-Koreassa, Iranissa, Irakissa, Jemenissä, Libyassa, Somaliassa, Syyriassa tai Sudanissa 1.3.2011 jälkeen, tai mikäli olet käynyt Kuubassa 12.1.2021 jälkeen tai joilla on kaksoiskansalaisuus jossain kyseisistä maista, tulee hakea viisumia henkilökohtaisesti Yhdysvaltojen suurlähetystöstä Helsingissä. Tämä sääntö on myös voimassa, mikäli matkallasi on vain välilasku Yhdysvalloissa (transit). Viisumin haku ja sen myöntäminen voi viedä pari kuukautta.
Suomalaiset tarvitsevat ennakkoon verkosta haettavan matkustusluvan, Electronic Travel Authorization (ETA), matkustaessaan Kanadaan.
ETA-matkustuslupa haetaan netissä ja se on elektronisesti linkitetty passiisi. Lupa on voimassa viisi vuotta tai kunnes passi menee vanhaksi. Lupa maksaa 7 CAD, eli noin 5 €. Tulosta lupa ja ota se mukaan matkalle.
Lisää tietoa ja hakulomake: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta.asp
Sivut ovat englanninkieliset. Netissä on tarjolla palveluja, jotka ilmoittavat hakevansa luvan puolestasi. Nämä välitystoimistot voivat ottaa huomattavankin välityspalkkion. Suosittelemme käyttämään Kanadan viranomaisten virallista sivustoa (linkki edellä).